OPTA: bellen mag dus niet

Door Bas van de Haterd op 04-11-2009 00:05.

telefoonAfgelopen vrijdag ontving ik een mailtje met de tekst die de OPTA een recruiter had gemaild met zeer expliciete uitleg over het ‘Bel me niet register’. Rustig wachtend op een reactie of die mail openbaar gemaakt mocht worden kwam ik vandaag een blog van de Roepende Recruiter tegen die exact deze mail openbaar maakte. De OPTA vond dat de mail niet openbaar gemaakt mocht worden (meldt Sindey zelf), maar eist geen verwijderen, dus kan hij hier ook gedeeld worden. Kort samengevat: als het telefoonnummer in het bel-me-niet register staat mag je hem of haar niet bellen,  aangezien er geen sub categorie recruitment is, geldt dat voor alle registranten. Hieronder de exacte mail:

Werving en selectie valt naar het oordeel van OPTA onder de telemarketingregelgeving. Slechts wanneer een consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoekt om communicatie is het niet nodig het register te raadplegen. ‘Uitdrukkelijk’ houdt in dit verband in dat de consument zélf en op eigen initiatief aangeeft dat hij gebeld wil worden, bijvoorbeeld door daarvoor op een webformulier een kruisje te zetten of ‘ja’ in te vullen op een antwoordkaart en die terug te sturen. ‘Ondubbelzinnig’ betekent dat de consument weet waar hij ‘ja’ tegen zegt. Dus tenminste bekend is met de naam van het bedrijf (bedrijven) of de organisatie(s) waardoor hij kan worden gebeld en het onderwerp van gesprek.

Inschrjiving in het Bel-me-niet Register geldt voor alle ongevraagde telefoontjes. Alleen wanneer een consument een deelblokkade niet aankruist, mag de betreffende branche die consument wel bellen. Voor werving en selectie is geen aparte deelblokkade. Dat betekent dus voor u concreet dat u consumenten die staan ingeschreven in het register niet mag bellen. De categorieën zijn bepaald door de beheerder van het register.

Inschrijving in het Bel-me-niet Register gebeurt met het telefoonnummer. Het telefoonnumer dat staat ingeschreven mag dus niet meer gebeld worden.

Nu hadden we hier al eerder de wettelijke uitleg gehad van het nieuwe wetsartikel. Dus weinig of niets nieuws, maar wel goed ter bevestiging. Zeker met de stormloop op dit register is het nu van groot belang aan het worden dat organisaties hier rekening mee gaan houden.

Voor de goede orde:

  • Je bent verplicht te checken voor je belt;
  • Daar zijn geen uitzonderingen op, behalve dat er geen B2B register is, dus bedrijven mag je wel bellen;
  • Als je niet controleert, ben je strafbaar en die boetes zijn niet mals;
  • Het grote nadeel is dat de prijsstelling van het register voor de manier waarop recruiters het zouden gebruiken als ‘licht krankzinnig’ te omschrijven is.

Ik voorzie al weer een heel negatief gevolg, iedereen gaat naar bedrijven bellen om vervolgens expliciet om een thuisnummer te vragen. Natuurlijk moet je dit wel vastleggen (ondubbelzinnige toestemming) waardoor je elk gesprek in principe moet opnemen. Dat moet je overigens aan het begin van het gesprek aangeven, want ook daar is een wet voor die het strafbaar maakt om gesprekken op te nemen zonder medeweten van de andere partij als ik me niet vergis.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


998 views | Reageer (38 reacties)
  • Als ik het goed lees dan geld dit dus ook voor kandidaten die op de jobboards hun telefoonnummer achterlaten…

    Dat is toch raar? De jobboards zijn er toch specifiek om in contact te komen met organisaties?

  • Als ik het goed lees dan geld dit dus ook voor kandidaten die op de jobboards hun telefoonnummer achterlaten…

    Dat is toch raar? De jobboards zijn er toch specifiek om in contact te komen met organisaties?

  • Dan lees je niet goed Wesley…

    Slechts wanneer een consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoekt om communicatie is het niet nodig het register te raadplegen. ‘Uitdrukkelijk’ houdt in dit verband in dat de consument zélf en op eigen initiatief aangeeft dat hij gebeld wil worden, bijvoorbeeld door daarvoor op een webformulier een kruisje te zetten of ‘ja’ in te vullen op een antwoordkaart en die terug te sturen.

    Je CV met telefoonnummer op een jobboard zetten zal in de praktijk gelden als uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoeken om communicatie.

  • Dan lees je niet goed Wesley…

    Slechts wanneer een consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoekt om communicatie is het niet nodig het register te raadplegen. ‘Uitdrukkelijk’ houdt in dit verband in dat de consument zélf en op eigen initiatief aangeeft dat hij gebeld wil worden, bijvoorbeeld door daarvoor op een webformulier een kruisje te zetten of ‘ja’ in te vullen op een antwoordkaart en die terug te sturen.

    Je CV met telefoonnummer op een jobboard zetten zal in de praktijk gelden als uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoeken om communicatie.

  • Ik blijf erbij dat het een storm in een glas water. Het gaat om het benaderen met commerciele doeleinden. Wat mij betreft heeft een corporate recruiter, juridisch gezien, geen commerciele doeleinden en zou slechts de bureau recruiter hier getroffen zijn.

    Ik wacht op het proefproces dat het tegendeel bewijst.

  • Ik blijf erbij dat het een storm in een glas water. Het gaat om het benaderen met commerciele doeleinden. Wat mij betreft heeft een corporate recruiter, juridisch gezien, geen commerciele doeleinden en zou slechts de bureau recruiter hier getroffen zijn.

    Ik wacht op het proefproces dat het tegendeel bewijst.

  • Staat het ergens dat het om corporate recruiters gaat Thomas? Inderdaad denk ik dat een corporate recruiter hier niet onder zal vallen, hoewel je dan bij een interimmer met een bonus die intern bij een corporate zit weer een derde variant hebt 🙂 Maar zonder gein, ik denk dat je gelijk hebt. Corporates zijn niet echt commercieel (hoewel je natuurlijk kan zeggen dat mensen in deze tijd de winstgevende factor zijn van een bedrijf), bureaus vallen hier zeker wel onder. Het was ook een vraag van een bureau aan de OPTA.

  • Staat het ergens dat het om corporate recruiters gaat Thomas? Inderdaad denk ik dat een corporate recruiter hier niet onder zal vallen, hoewel je dan bij een interimmer met een bonus die intern bij een corporate zit weer een derde variant hebt 🙂 Maar zonder gein, ik denk dat je gelijk hebt. Corporates zijn niet echt commercieel (hoewel je natuurlijk kan zeggen dat mensen in deze tijd de winstgevende factor zijn van een bedrijf), bureaus vallen hier zeker wel onder. Het was ook een vraag van een bureau aan de OPTA.

  • Nou ja je kan je voorstellen dat dat voor Tempo-Team ook lastig is. TT heeft 300 vestigingen…ik zal misschien niet uit commerciële doeleinden bellen maar 5 minuten later kan een collega van een vestiging bellen naar dezelfde kandidaat (wel commercieel).

    Zullen we dan toch een administratie bij moeten gaan houden voor mensen die een opt-out hebben aangegeven….??

  • Nou ja je kan je voorstellen dat dat voor Tempo-Team ook lastig is. TT heeft 300 vestigingen…ik zal misschien niet uit commerciële doeleinden bellen maar 5 minuten later kan een collega van een vestiging bellen naar dezelfde kandidaat (wel commercieel).

    Zullen we dan toch een administratie bij moeten gaan houden voor mensen die een opt-out hebben aangegeven….??

  • Sidney Hiele

    Een corporate recruiter die zelf gaat bellen?? Maar zonder gekheid. De vraag is inderdaad gesteld vanuit een bureau, maar wel een bureau dat vooral projectmatig werkt en in opdracht van een klant gericht kandidaten benaderd. Wat is commercieel, is dan een interessante vraag?
    Bij de opmerking van Wesley is, denk ik, juridisch gezien het tijdstip van plaatsen op een jobboard en registreren in het register doorslaggevend. De laatste actie is doorslaggevend.

  • Sidney Hiele

    Een corporate recruiter die zelf gaat bellen?? Maar zonder gekheid. De vraag is inderdaad gesteld vanuit een bureau, maar wel een bureau dat vooral projectmatig werkt en in opdracht van een klant gericht kandidaten benaderd. Wat is commercieel, is dan een interessante vraag?
    Bij de opmerking van Wesley is, denk ik, juridisch gezien het tijdstip van plaatsen op een jobboard en registreren in het register doorslaggevend. De laatste actie is doorslaggevend.

  • @Sindey: volgens mij is het plaatsen van een CV op een jobboard het expliciet toestemming geven om gebeld te worden. Dus dan is het bel-me-niet register niet meer van toepassing. Het gaat hier om kandidaten die je niet direct uit een CV database haalt.

  • @Sindey: volgens mij is het plaatsen van een CV op een jobboard het expliciet toestemming geven om gebeld te worden. Dus dan is het bel-me-niet register niet meer van toepassing. Het gaat hier om kandidaten die je niet direct uit een CV database haalt.

  • Sidney Hiele

    @Bas Ik denk dat iedere rechter in alle redelijkheid en billijkheid net zo zal oordelen als jij. Maar als je de OPTA regels hanteert dan mag je diegene echt niet bellen, ook al staat zijn telefoonnummer op een jobboard. Volgens de regels van de OPTA voldoe je aan het “uitdrukkelijke” maar voldoe je niet aan het “ondubbelzinnige” als je een CV met telefoonnummer op een jobboard plaatst.

  • Sidney Hiele

    @Bas Ik denk dat iedere rechter in alle redelijkheid en billijkheid net zo zal oordelen als jij. Maar als je de OPTA regels hanteert dan mag je diegene echt niet bellen, ook al staat zijn telefoonnummer op een jobboard. Volgens de regels van de OPTA voldoe je aan het “uitdrukkelijke” maar voldoe je niet aan het “ondubbelzinnige” als je een CV met telefoonnummer op een jobboard plaatst.

  • LOL @Sidney

    @Bas ik denk dat het dienstverband van de corporate recruiter niet uitmaakt. Interim of vast, bonus of niet. Het uiteindelijke doel is een werknemer zoeken.

    @Wesley, goede vraag. Waarbij ik wel denk dat je precies langs het randje speelt.

  • LOL @Sidney

    @Bas ik denk dat het dienstverband van de corporate recruiter niet uitmaakt. Interim of vast, bonus of niet. Het uiteindelijke doel is een werknemer zoeken.

    @Wesley, goede vraag. Waarbij ik wel denk dat je precies langs het randje speelt.

  • @Sidney Lol: Ik bel nog wel hoor!

    @Thomas hoe bedoel je langs het randje? Voor een potentiele kandidaat is Tempo-Team gewoon Tempo-Team. Wat maakt hem het uit dat ik corporate bel en mijn collega commercieel?

    Zo zie je maar dat er toch nog veel onduidelijkheid hieromtrent is…

  • @Sidney Lol: Ik bel nog wel hoor!

    @Thomas hoe bedoel je langs het randje? Voor een potentiele kandidaat is Tempo-Team gewoon Tempo-Team. Wat maakt hem het uit dat ik corporate bel en mijn collega commercieel?

    Zo zie je maar dat er toch nog veel onduidelijkheid hieromtrent is…

  • Hoe moet ik dat zinnetje “Dus tenminste bekend is met de naam van het bedrijf (bedrijven) of de organisatie(s) waardoor hij kan worden gebeld en het onderwerp van gesprek.” interpreteren in het kader van een CV-plaatsing op een jobboard? Met name wat ik – juridisch gezien – moet verstaan onder “bekend is met”. Het onderwerp van het gesprek zal geen bezwaar opleveren; het zal hem/haar niet verbazen dat het gaat over zijn CV die de interesse heeft gewekt.

    In eerste instantie las ik “bekend zijn met” als: dat hij van tevoren precies weet door welke partij er gebeld gaat worden. In dat geval zou het jobboard bij het vragen om het vinkje een lijst van alle partijen moeten aanbieden die de CV-plaatser eventueel kunnen gaan bellen. Of misschien moeten de jobboard-beheerders zelf eerst gaan bellen met opnameapparatuur.

    In tweede instantie kan m.i. “bekend zijn met” ook plain en simpel betekenen dat iemand wel eens gehoord heeft van de bellende organisatie. In dat laatste geval krijgen de W&S-bureautjes met weinig naamsbekendheid het nog moeilijker dan ze het toch al hebben.

    Wat hiervan te denken? Hoeveel bedrijven snuffelen er wel niet in de CV-database van een Monsterboard? Dat lijstje heeft een CV-plaatser na een dag al niet meer paraat.

  • Hoe moet ik dat zinnetje “Dus tenminste bekend is met de naam van het bedrijf (bedrijven) of de organisatie(s) waardoor hij kan worden gebeld en het onderwerp van gesprek.” interpreteren in het kader van een CV-plaatsing op een jobboard? Met name wat ik – juridisch gezien – moet verstaan onder “bekend is met”. Het onderwerp van het gesprek zal geen bezwaar opleveren; het zal hem/haar niet verbazen dat het gaat over zijn CV die de interesse heeft gewekt.

    In eerste instantie las ik “bekend zijn met” als: dat hij van tevoren precies weet door welke partij er gebeld gaat worden. In dat geval zou het jobboard bij het vragen om het vinkje een lijst van alle partijen moeten aanbieden die de CV-plaatser eventueel kunnen gaan bellen. Of misschien moeten de jobboard-beheerders zelf eerst gaan bellen met opnameapparatuur.

    In tweede instantie kan m.i. “bekend zijn met” ook plain en simpel betekenen dat iemand wel eens gehoord heeft van de bellende organisatie. In dat laatste geval krijgen de W&S-bureautjes met weinig naamsbekendheid het nog moeilijker dan ze het toch al hebben.

    Wat hiervan te denken? Hoeveel bedrijven snuffelen er wel niet in de CV-database van een Monsterboard? Dat lijstje heeft een CV-plaatser na een dag al niet meer paraat.

  • Pingback: Tweets die vermelden OPTA: bellen mag dus niet | RecTec -- Topsy.com()

  • Niels Jordens

    Ik concludeer uit de mail van OPTA dat aan werving/recruitment gewoon niet gedacht is door de opstellers, anders was het een logische sub categorie geweest. Vervolgens is het daardoor helder dat bellen met job aanbiedingen in algemene zin dus onder de wet/regelgeving valt en niet mag tenzij etc. etc. Daarmee wordt het noodzakelijk dat mensen uitdrukkelijk een “ja” moeten geven op gebeld mogen worden en CV met tel. nr. dus niet voldoende is. Het “bekend zijn met” is i.d.d. een complicerende factor me dunkt. Wat mij betreft de OPTA in elk geval vragen om een sub categorie werving. Of moet je daar de wetgever voor hebben?

  • Niels Jordens

    Ik concludeer uit de mail van OPTA dat aan werving/recruitment gewoon niet gedacht is door de opstellers, anders was het een logische sub categorie geweest. Vervolgens is het daardoor helder dat bellen met job aanbiedingen in algemene zin dus onder de wet/regelgeving valt en niet mag tenzij etc. etc. Daarmee wordt het noodzakelijk dat mensen uitdrukkelijk een “ja” moeten geven op gebeld mogen worden en CV met tel. nr. dus niet voldoende is. Het “bekend zijn met” is i.d.d. een complicerende factor me dunkt. Wat mij betreft de OPTA in elk geval vragen om een sub categorie werving. Of moet je daar de wetgever voor hebben?

  • OK, ik was er al bang voor dat niemand verder een zinnig antwoord op mijn vraag kan geven. Ik zal een jurist vragen er naar te kijken. Het lijkt me in ieder geval wenselijk om een lobby te starten voor het opnemen van een sublijst recruitment/jobs in het bel-me-nietregister. Ik verwacht dat er in deze tijd maar weinig mensen zullen zijn die níet benaderd willen worden voor nieuwe carrièrekansen.

  • OK, ik was er al bang voor dat niemand verder een zinnig antwoord op mijn vraag kan geven. Ik zal een jurist vragen er naar te kijken. Het lijkt me in ieder geval wenselijk om een lobby te starten voor het opnemen van een sublijst recruitment/jobs in het bel-me-nietregister. Ik verwacht dat er in deze tijd maar weinig mensen zullen zijn die níet benaderd willen worden voor nieuwe carrièrekansen.

  • Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen Peter! Succes!

  • Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen Peter! Succes!

  • Sidney Hiele

    @Peter. De vraag om toegevoegd te worden staat inmiddels al uit bij de Opta. Ik houd jullie op de hoogte.

  • Sidney Hiele

    @Peter. De vraag om toegevoegd te worden staat inmiddels al uit bij de Opta. Ik houd jullie op de hoogte.

  • @Peter: ik denk dat je ongelijk hebt met je laatste statement, dat er weinig mensen niet benaderd willen worden. Let wel, het gaat hier nadrukkelijk om benaderd worden terwijl iemand dus geen CV op een board heeft staan. Ik betwijfel hoeveel mensen dat prettig vinden, zeker omdat je daarmee dus aangeeft: altijd benaderd te kunnen worden (ongeacht of de functie enigszins passend is). Daar zit namelijk het hele probleem altijd, voor een ideale functie heeft niemand moeite met benaderd worden, alleen stopt 90% van de recruiters zo verdomd weinig tijd in de voorbereiding dat het gros van een aanbiedingen dus niet aansluiten bij de ambities van die persoon.

    Het lijkt me inderdaad echter een zeer goed item als het wordt opgenomen en vooral ook wordt gehandhaafd, waarbij ik dan ook meteen hoop op een eenvoudigere manier en goedkopere bestalingsstructuur voor de manier waarop recruiters werken met het bel-me-niet register.

  • @Peter: ik denk dat je ongelijk hebt met je laatste statement, dat er weinig mensen niet benaderd willen worden. Let wel, het gaat hier nadrukkelijk om benaderd worden terwijl iemand dus geen CV op een board heeft staan. Ik betwijfel hoeveel mensen dat prettig vinden, zeker omdat je daarmee dus aangeeft: altijd benaderd te kunnen worden (ongeacht of de functie enigszins passend is). Daar zit namelijk het hele probleem altijd, voor een ideale functie heeft niemand moeite met benaderd worden, alleen stopt 90% van de recruiters zo verdomd weinig tijd in de voorbereiding dat het gros van een aanbiedingen dus niet aansluiten bij de ambities van die persoon.

    Het lijkt me inderdaad echter een zeer goed item als het wordt opgenomen en vooral ook wordt gehandhaafd, waarbij ik dan ook meteen hoop op een eenvoudigere manier en goedkopere bestalingsstructuur voor de manier waarop recruiters werken met het bel-me-niet register.

  • Pingback: uberVU - social comments()

  • @Bas, ik doelde op mensen die wél een CV geplaatst hebben op een jobboard.

    @Sydney, laat me weten of je extra steunbetuigingen nodig hebt. Wij zouden onze kanalen P&Oactueel en Flexmarkt in kunnen zetten om daar aandacht aan te geven. Ik kan me voorstellen dat de Nederlandse recruitment-blogs daar ook hun medewerking aan willen verlenen.

  • @Bas, ik doelde op mensen die wél een CV geplaatst hebben op een jobboard.

    @Sydney, laat me weten of je extra steunbetuigingen nodig hebt. Wij zouden onze kanalen P&Oactueel en Flexmarkt in kunnen zetten om daar aandacht aan te geven. Ik kan me voorstellen dat de Nederlandse recruitment-blogs daar ook hun medewerking aan willen verlenen.

  • @Peter: voor die mensen is het bel-me-niet register niet van toepassing omdat die uitdrukkelijk en expliciet toestemming geven, mits je dit goed in je algemene voorwaarden hebt opgenomen.

  • @Peter: voor die mensen is het bel-me-niet register niet van toepassing omdat die uitdrukkelijk en expliciet toestemming geven, mits je dit goed in je algemene voorwaarden hebt opgenomen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën