SogyologoDigitaal-Werven heeft dit jaar zes genomineerde websites welke hier de revue zullen passeren. Afgelopen week hebben we hier al gesproken over Quinity en Reed Business. Deze keer: Sogyo. Sogyo is een middelgroot IT bedrijf uit De Bilt met ongeveer 100 werknemers dat twee jaar geleden ook al genomineerd was. Sogyo bewijst dat je geen grote organisatie hoeft te zijn met dito budgetten om kandidaten toch een goede ervaring te bieden op je website. Het bedrijf heeft de website recent helemaal vernieuwd en de website is helemaal in ‘blog stijl’ gemaakt.

sogyo

Interessant aan het concept van de website van Sogyo is dat men bovenin kort en krachtig uitlegt wat men doet en vervolgens meteen daarna het laatste nieuws van het bedrijf presenteert. Rechts heeft men de laatste nieuwsberichten (die ook direct al op de site staan, dus beetje dubbelop, zeker zo prominent), de evenementen en de laatste berichten van het corporate blog: Software-Innovators.

Employer brand

De uitstraling van de site is eenvoudig, niet teveel design, helder en clean. Precies het merk dat Sogyo wil uitstralen, overal in de site komen opleidingen, trainingen en investeren in mensen naar voren. Het corporate blog is hier ook een voorbeeld van. Er wordt geblogd over inhoudelijke IT aangelegenheden, niet over de organisatie zelf. Zaken die puur Sogyo aangaan staan wel tussen het nieuws, maar ook hier is het vooral het meer zakelijke aspect van de organisatie.

Dat Sogyo wel een organisatie is waar meer gebeurt dan alleen werk is dan weer te zien in de foto galerij (een flickr Widget) met foto’s van brainstorms, borrels en bedrijfsuitjes. Ook staat er een zelf ontwikkeld spel op de site, just for fun.

De strategie van Sogyo staat dus redelijk haaks op die we eerder zaken bij Quinity, dat in dezelfde doelgroep vist. Daar waar Quinity prijzen biedt, zet Sogyo zich in de markt als een partij die juist heel serieus met het vak bezig is en de vele interne opleidingen die men biedt.

Persoonlijk

sogyo2Sogyo maakt de ervaring heel persoonlijk. Foto’s zijn van echte werknemers en ook echt de mensen, wat je mede kan zien omdat onder aan de site de personen staan met wie ze zijn, hun Linkedin profiel en direct e-mail adres.

Tevens is er een chat optie met de recruiters, maar dan moet je wel goed zoeken. Rechts in de grijze balk staat met witte letters: chatten met en daar staan de chat mogelijkheden onder.

Het persoonlijke komt ook terug in de quotes die op de site steeds naar voren komen. Korte uitspraken van (oud) Sogyo’ers zoals “Ik heb in de eerste week bij Sogyo meer van JAVA geleerd dan tijdens mijn 4-jarige HBO-Informatica opleiding.” Niet één centrale plek met enkele referenties, maar elke keer als je een nieuw stukje van de site opent een andere quote.

Vacatures en afstudeeropdrachten

sogyo3Sogyo heeft een apart stuk voor vacatures en voor afstudeeropdrachten. Bij de vacatures staat onder de functie titel een korte omschrijving. Bij de afstudeeropdrachten, die er meer zijn, helaas niet. In tegenstelling tot een andere genomineerde, TOPdesk, heeft Sogyo geen omschrijvingen van oude opdrachten waarbij de student aangeeft wat hij of zij gedaan heeft en wat het resultaat was. Wel presenteert men de opdrachten in een eenduidige en goede stijl, waarbij Sogyo zich duidelijk realiseert dat een afstudeeropdracht iets anders is dan een vacature en er dus ook andere vragen beantwoord moeten worden.

Zo is het in de IT niet ongebruikelijk dat twee mensen samen willen afstuderen, een duo opdracht. Of dat mogelijk is staat in deze vacature vermeld. Ook geeft men de context, de gebruikte technologieën en het doel van de opdracht weer, iets dat voor een afstudeeropdracht belangrijker is dan bij een vacature.

Conclusies

Sogyo maakt solliciteren heel persoonlijk. Het is geen flitsende site, wat heel goed bij een degelijk imago past van een inhoudelijk gedreven IT club. Er is goed nagedacht over de verschillende zaken waar een sollicitant naar zoekt en het meeste daarvan is op de website binnen één of twee kliks te vinden. Bijzonder aan de Sogyo site is dat men gebruikt maakt van alles dat (nagenoeg) gratis verkrijgbaar is online. Een Flickr foto widget, een vimeo video integratie en een MSN live chat mogelijkheid. Misschien niet allemaal super gelikt, maar voor een kleine organisatie met dito budget als Sogyo bieden ze toch een complete ervaring aan de kandidaat.

Digitaal-Werven event

Of Sogyo de beste Digitale Sollicitatie-ervaring biedt zal blijken op 17 november tijdens Digitaal-Werven. Naast de uitreiking van de award zullen Ronald van Schaik van Rhinofly en Saskia Aalberts-Buijl van Jungleminds hun visie geven op wat een goede corporate careersite maakt. RecTec lezers betalen voor dit event geen 299 euro, maar slechts 199 euro wanneer ze bij ‘gehoord via’ de code DWI invullen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


857 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën