Die laatste 2 maanden…

Door Marcel Tankink op 03-11-2009 08:03.

deadlineJe zult maar recruiter zijn van een gemiddeld bureau en je moet eigenlijk nog wat plaatsingen doen voordat jij je target (lees: bonus) haalt. In al je enthousiasme duik je de relatie database in en je belt je 1e opdrachtgever. ‘Goedemorgen, opdrachtgever x, u spreekt met Pietje Puk van Bureau Yk en El. Ik zie dat u weer een nieuwe vacature online heeft staan, en nu wil het toeval dat zich hiervoor de perfecte kandidaat bij me gemeld heeft.’ Je wordt onderbroken met de mededeling dat jij je huiswerk goed gedaan hebt, maar dat de budgetten voor dit jaar op zijn en dat je in januari wel weer eens kunt bellen…mits de vacature intussen niet al ingevuld is op een andere manier.

Erg frustrerend en de dagelijkse praktijk voor nogal wat recruiters is mijn ervaring, aangezien ik zelf aan de corporate kant van het bureau gezeten heb. In al je paniek beleg je een brainstormsessie met je collega’s om toch je jaarcontract verlengd zien te krijgen. Maar nee, je collega’s zitten wel met een klant aan de telefoon die nog wat budget over heeft. What to do, what to do?! Het UWV spook doolt al zachtjes door je hoofd. Tja, je kunt je baas wel vertellen dat het weer ‘de tijd van het jaar is’, of dat het nu het goede moment is om je CRM en administratie eens echt op orde te brengen. Maar die baas moet ook nog op vakantie, dus ‘An die Arbeit!’

Wat ik daarvan gemerkt heb is, dat hoe meer druk er op de ketel komt te staan, des te creatiever de recruiter wordt. Geen 25%, maar 20%! Maar opdrachtgever, alsjeblieft wel binnen 2 weken betalen. Of, u neemt nu kandidaat x in dienst van ons, en volgend jaar gaan we veeeeel gunstigere afspraken met u maken. Aandoenlijk lijkt het soms wel, maar ik vind het niet getuigen van het goed bezig zijn met je vak.

Als corporate recruiter ben ik wel eens uitgenodigd bij een van oorsprong Brits bureau in het hartje van onze hoofdstad. Mijn verbazing was alom aanwezig toen ik er binnenstapte. Naïef als ik blijkbaar was had ik het idee dat ik een call center was binnengestapt. Allemaal tafels met telefoons tegenover elkaar en allemaal hard pratende mensen. Oh ja, waar ik me nog het meest over verwonderd heb waren de stretchers aan de zijkanten van de kamer. Het bleek dus dat er recruiters waren die bleven overnachten daar…zodat je ’s avonds/’s nachts/whatever wel de eerste was die kandidaat X op Monsterboard een mailtje had gestuurd als zijn cv online kwam. Geen wonder dat het verloop gigantisch was. Of je was financieel binnen na een half jaar, of je was opgebrand.

Met de echt goede bureaus had ik transparante afspraken. Men was precies op de hoogte van onze personeelsbehoefte en hoeveel we daar maximaal via bureaus wilden aannemen. En het lijkt me dat een goed bureau niet afhankelijk moet zijn van de laatste 2 maanden….een goede recruiter moet in juli al zijn target gehaald hebben, en de rest is extra kassa!

Dan ga je ook veel prettiger en rustiger op vakantie toch?

Lessons learned:

  • Ken je opdrachtgever, weet wat de behoefte is (op maandbasis) en spar regelmatig over hoe jij hem/haar het beste van dienst kunt zijn;
  • Ga niet lopen stunten met tarieven of andere aanbiedingen, je maakt jezelf erg ongeloofwaardig;
  • Doe vooral het 1e half jaar ontzettend je best. De budgetten zijn nog (ruimschoots) beschikbaar en je opdrachtgever neemt makkelijker iemand van je aan, dan dat de poet bijna op is.

En voor de succesvolle bureau recruiters onder ons:

Slaap zacht en tot volgend jaar.

Over de Auteur

Marcel Tankink Deze blogger is niet meer actief voor RecTec


804 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën