googlelabsGoogle experimenteert met een nieuwe dienst op zoekgebied: Google Social Search. Op HRlog werd er afgelopen week al over geschreven, maar ik wil nog even stilstaan bij de enorme impact die dit kan hebben op recruitment gebied.

Social ranking

Al tijden zijn experts op nieuwe en sociale media het er over ééns, search regeert nu, maar social ranking zal gaan regeren. De enorme hoeveelheid informatie die tot ons komt kan maar op één manier gefilterd worden, door mensen die we vertrouwen. Je ziet er al voorbeelden van. De Gvenkdaily is mijn menselijke filter op het gebied van internationaal technologie nieuws. Ik heb niet de tijd of de energie om grote, belangrijke blogs op dat gebied ook nog te volgen, dus vertrouw ik op Gerard van Enk om mij elke dag de belangrijkste nieuwtjes te geven.

Ook merk ik persoonlijk dat links die mensen, altijd met een kleine omschrijving, delen, door mij regelmatig worden bekeken. Waarbij het vertrouwen in die persoon enorm belangrijk is. Iemand die altijd over zijn eigen bedrijf tweet of zijn eigen blogs alleen promoot heeft minder vertrouwen. Wat op zich grappig is, omdat ik zelf ook altijd mijn blogs zelf tweet en daarmee ben ik dus minder betrouwbaar dan vele anderen.

Google social search

Menselijke filters, ook wel social ranking genoemd, worden dus steeds belangrijker. Personal branding speelt hier ook weer een rol in, aangezien de invloed van het imago van een persoon belangrijk wordt. Maar daar kan ik nog wel een heel blog over volschrijven. Als je gelooft (en ik doe dat) dat social ranking (menselijke filters) de manier wordt waarop wij onze informatie tot ons gaan nemen, gaat Google’s Social Search dus een belangrijke ontwikkeling worden. Nu is het nog een los staande tool, die nog niet eens publiek is. Maar in de toekomst zal dit mogelijk standaard worden of zelfs sterk gaan meewegen in de normale zoekresultaten. Of wie weet neemt hij die wel (deels) helemaal over. Als dat zo is, heeft dit een mega impact op recruitment. Vergeet niet, nu al zijn er maandelijks in Nederland ruim 8 miljoen zoekopdrachten in Google naar vacatures.

Hoe werkt het? In het kort weet Google met wie jij contacten hebt. Via je RSS reader, waar je artikelen in kan delen, via Twitter, Facebook en Linkedin bijvoorbeeld. Google friend connect, Google’s open social, allemaal initiatieven waaruit Google kan halen wie jij kent en blijkbaar vertrouwd. Op basis daarvan komen de resultaten van die personen eerst naar voren.

Als ik bijvoorbeeld via deze nieuwe manier zoek op vacature zien de eerste resultaten er als volgt uit:

socialsearch

Totaal anders dan wanneer ik normaal op vacature zou zoeken, dan komen niet mijn oud werkgevers waarvan ik de RSS feed van hun nieuws in mijn reader heb naar boven. Omdat ik zelf bijna niets met Google friendconnect doe en de dienst nog dermate experimenteel is dat het nog niet gekoppeld is met mijn Linkedin en Twitter, is het nu vooral de reader die bepaald wie ik vertrouw. Dat zal natuurlijk veranderen wanneer deze dienst echt gelanceerd wordt.

De impact

Wat is nu de impact hiervan? Hoe kan je hier nu als organisatie op inspelen? Want Google zal alleen maar belangrijker worden bij het zoeken naar vacatures.

1) Een corporate blog

Momenteel zijn het vooral de contacten in de RSS reader die mijn search resultaten bepalen. Natuurlijk zal dat veranderen en ik verwacht niet dat dit de kern zal zijn. Maar het zal zeker geen kwaad kunnen om te zorgen dat er mogelijkheden zijn dat mensen zich kunnen abonneren op RSS feeds van je site. Als je een nieuwsbrief verstuurt, waarom dan niet ook die berichten via RSS (zelf lees ik al jaren geen nieuwsbrieven meer). En zorg dat het mogelijk is ook via RSS op je vacatures te abonneren (naast e-mail alerts).

2) Social media voor je werknemers

Als recruiter kan je nog zo actief zijn op sociale media, de meeste mensen zullen je niet kennen of volgen. Dat geldt voor elk beroep. Mensen uit een bepaalde sector hebben echter wel doorgaans de neiging om anderen in hun vakgebied te volgen en mee te connecten. Je zoekt doorgaans collega’s voor bepaalde functie gebieden waar je al werknemers in hebt (uitzonderingen daargelaten). Als je via social search hoog wil scoren, moet je zorgen dat je medewerkers dus ook die netwerken hebben. Actieve stimulans van deelname aan Linkedin, eventueel Twitter, Hyves, Facebook, Google friendconnect, etc zal de resultaten sterk ten goede komen. En hoewel Google Social Search nu nog niet eens echt bestaat voor de wereld, is het wel verstandig daar nu al voorzichtig mee aan de slag te gaan. Het kost maanden voor mensen om hun netwerken een beetje op te bouwen, dus als het live is en het neemt een vlucht, mis je 6 tot 9 maanden heel veel mogelijke kandidaten. Overigens is goed omgaan met social media natuurlijk wel van belang, je wilt ook weer niet dat je employer brand daar de mist in gaat, dus enige training of coaching op het gebied van personal branding is soms aan te raden.

3) Zorg dat je werknemers ook duidelijk gelinkt zijn aan je bedrijf. Hiermee worden ze in ieder geval reactief medewervers. Mogelijk dat ze daarna ook nog makkelijker pro actief medewervers kunnen worden via een goed referral programma.

Conclusie

Met de komst van Google Social Search kan het zoekmachine landschap hele sterke veranderingen aannemen. Als de impact zo groot is als ik verwacht en het een integraal onderdeel wordt van de normale search, wordt het ‘sociaal worden’ van organisaties een must. Om goed gevonden te worden is goede search engine optimalisatie niet meer voldoende. Een organisatie zal zijn medewerkers moeten stimuleren om actief te worden in sociale media en hierin ook duidelijk een link met de organisatie in aan te geven.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.618 views | Reageer (8 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Google social search, grote impact op recruitment | RecTec -- Topsy.com()

  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Jouw invalshoek voor social media search voor werknemers is inderdaad interessant. Dat betekent dus dat medewerkers een google profiel moeten hebben en deze dan ook koppelen met de site van hun werkgever (vooropgesteld dat ze niet bloggen, twitteren of anderszins on line communiceren over de vacatures van hun baas). Daar is, zoals je al zegt inderdaad wat social media uitleg handig voor, maar nog belangrijker is dat je dus gewoon een goede werkgever bent.

    Dit is weer een mooi voorbeeld dat marketing – en in dit geval – employer marketing, gedaan wordt door je klanten (in dit geval medewerkers). Als gemiddelde digibeet heb ik afgelopen vrijdag google social search geinstalleerd en in mijn blog uitgelegd hoe ik dat gedaan heb: http://www.financebytes.nl/?p=140

  • Jouw invalshoek voor social media search voor werknemers is inderdaad interessant. Dat betekent dus dat medewerkers een google profiel moeten hebben en deze dan ook koppelen met de site van hun werkgever (vooropgesteld dat ze niet bloggen, twitteren of anderszins on line communiceren over de vacatures van hun baas). Daar is, zoals je al zegt inderdaad wat social media uitleg handig voor, maar nog belangrijker is dat je dus gewoon een goede werkgever bent.

    Dit is weer een mooi voorbeeld dat marketing – en in dit geval – employer marketing, gedaan wordt door je klanten (in dit geval medewerkers). Als gemiddelde digibeet heb ik afgelopen vrijdag google social search geinstalleerd en in mijn blog uitgelegd hoe ik dat gedaan heb: http://www.financebytes.nl/?p=140

  • Pingback: Google update | RecTec()

  • Pingback: Nut van social media voor bedrijven « kijk goed! Zie meer()

  • Pingback: Google social search voor iedereen | RecTec()

  • Pingback: Werving organisatie-breed oppakken | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën