Calimero gedrag

Door Gastblogger op 02-11-2009 07:53.

calimeroHet stuk van Marcel Tankink, Haloween en de recruiters, triggerde me om eens in de pen te klimmen. Ik vind dat het nu toch wel eens tijd wordt dat recruitment uit zijn ‘Calimero rol’ stapt, zijn volwassenheid toont en zich op strategisch niveau laat gelden. We kunnen wel heel hard met z’n allen gaan en blijven roepen dat zeer binnenkort de war for talent in alle hevigheid losbarst, dat binnen 5 jaar 775.000 man met pensioen gaat tegenover 440.000 dat de arbeidsmarkt instroomt, 12% van de beroepsbevolking zzp’er is (wat straks alleen maar zal groeien) en jaarlijks 120.000 man emigreren maar het moet tussen de oren van de beslissers komen! Recruiters moeten aan tafel zitten met directie en MT.
Hoe je dat doet? Hou het feitelijk en laat vooral cijfers zien, onderbouw dat met cijfers uit het verleden maar vooral laat ze de toekomst zien. Vertaal de landelijke cijfers naar je organisatie. Geen grote verhalen want daar hebben ze niet eens de tijd voor. Kom met oplossingen. Nodig jezelf uit aan tafel bij het MT! Wees zichtbaar.

Dit is ook het moment om je voor te bereiden op die gave tijd die gaat komen. Je bepaald als recruiter zelf of het voor jou een war wordt of gewoon een hele gave tijd waarin niemand om jou heen wil. Hier wat tips, m.n. voor corp. recruiters:

1. Een sterk werkgeversimago (uiteraard moet deze voldoen aan alle eisen) => de kandidaat op zoek naar jou en niet andersom;
2. Maak van je recruitmentprocestool een wervingstool;
3. Richt je kandidatendatabase dusdanig in dat je straks de juiste kandidaten binnen een tel naar boven krijgt: kwaliteit in kwantiteit;
4. Bepaal nu alvast je doelgroepen en spreek ze vast aan;
5. Social networks: doe het niet alleen maar zet medeweWervers in; Gebruik bijv. goede LinkedIn profielen van medewerkers in om je vacature bij de juiste doelgroep zichtbaar te maken;
6. Wervingsbureaus? Ja, maar veel minder en op een andere manier;
7. Wees merk-waardig origineel. Hoef je niet zelf te verzinnen, dat kan een arbeidsmarktcommunicatiespecialist doen. Maar jij bent wel de aangever;
8. Nodig jezelf uit bij concurrenten die succesvol zijn;
9. Mag je zelf invullen, het moet jouw feestje zijn.

Recruitment is namelijk een feest, het is een geweldig vak! Maar niet als je blijft denken dat er niet naar je geluisterd wordt of wanneer je je afhankelijk blijft opstellen en het aan een ander over blijft laten hoe je dit vak moet uitvoeren. Zelfs al is die ander de hectische arbeidsmarkt. Geloof in je merk. Calimero’s “want zij zijn groot en ik is klein en da’s niet eerlijk’ doe je helemaal jezelf aan. In ieder geval die recruiters die zichzelf nu nog steeds herkennen in het stuk van Marcel.

En hier bij AEGON? Met alle bovenstaande punten zijn we hard bezig. Het helpt als de CEO Personeelszaken in zijn portefeuille heeft. Boven alles vinden we een volwassen, eerlijke relatie met wie dan ook het belangrijkst. Ook met de wervingsbureaus met wie we zaken doen. Twee weken geleden hebben we onze contactpersonen meegenomen naar Ajax en ze helemaal in de watten gelegd. Het is belangrijk dat je laat zien dat je elkaar waardeert, er een feestje van maakt met elkaar en elkaar “de winter” door helpt.

Een gastbijdrage van Kitty Bernardus, recruiter bij Aegon en bestuurslid van Recruiters United

Over de Auteur

Gastblogger Iedereen die wel een keer zijn mening of gedachten kwijt wil in een blog op RecTec, maar niet regelmatig een artikel wil schrijven, kan zijn of haar gastblog insturen. Een artikel zal gecontroleerd worden op kwaliteit (wat niet wil zeggen dat eindredacteur de mening hoeft te delen). Indien het kwalitatief en qua schrijfstijl in orde is zal het geplaatst worden onder het gastblogger account. De naam en functie van de persoon zullen altijd vermeld worden in het blog, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn waarom dit niet kan.


853 views | Reageer (10 reacties)
  • Misschien moet je als corporate recruiter ook op zoek naar de superpromotor onder je werknemers. Deze moeten het verhaal van je bedrijf, organisatie vertellen en kunnen dat beter dan jij het kunt of de afdeling Corporate Communicatie. Durf te experimenteren en durf je te onderscheiden in de markt. Wees anders, wees jezelf.

  • Misschien moet je als corporate recruiter ook op zoek naar de superpromotor onder je werknemers. Deze moeten het verhaal van je bedrijf, organisatie vertellen en kunnen dat beter dan jij het kunt of de afdeling Corporate Communicatie. Durf te experimenteren en durf je te onderscheiden in de markt. Wees anders, wees jezelf.

  • Ik kan me herinneren toen wij nog bij die middelgrote IT club werkten, er eens in de 3 maanden overleg plaatsvond tussen de recruiters van de 10 grootste IT bedrijven.

    Zelf heb ik ook wel eens mogen aanschuiven. Wat ik gemerkt heb is dat er veel synergie voordelen te behalen zijn als je samenwerkt. Al is het maar om het gezamenlijk inkopen van producten/diensten zoals een vacaturebank.

    Keep up the good work, Kitty!

  • Ik kan me herinneren toen wij nog bij die middelgrote IT club werkten, er eens in de 3 maanden overleg plaatsvond tussen de recruiters van de 10 grootste IT bedrijven.

    Zelf heb ik ook wel eens mogen aanschuiven. Wat ik gemerkt heb is dat er veel synergie voordelen te behalen zijn als je samenwerkt. Al is het maar om het gezamenlijk inkopen van producten/diensten zoals een vacaturebank.

    Keep up the good work, Kitty!

  • Pingback: Tweets die vermelden Calimero gedrag | RecTec -- Topsy.com()

  • @Marcel: ben ik altijd groot voorstander van, samenwerking tussen partijen. Niet vanuit angst, maar vanuit kracht werken en communiceren. Niet alleen samen inkopen, je ziet ook platformen van samenwerking ontstaan (werken bij het rijk, werken bij gemeenten, microsoft talent lab) waar veel meer waarde uit komt dan de onderlinge concurrentie. Hoewel hier nog werelden te winnen zijn.

  • @Marcel: ben ik altijd groot voorstander van, samenwerking tussen partijen. Niet vanuit angst, maar vanuit kracht werken en communiceren. Niet alleen samen inkopen, je ziet ook platformen van samenwerking ontstaan (werken bij het rijk, werken bij gemeenten, microsoft talent lab) waar veel meer waarde uit komt dan de onderlinge concurrentie. Hoewel hier nog werelden te winnen zijn.

  • Eric Houwen

    @Kitty Uitstekend stuk! Ik denk overigens wel dat calimerogedrag een HR breed probleem is en niet alleen een recruitment probleem. Anders gezegd heeft HR een leiderschapsprobleem. Voor een succesvolle aanpak is commitment op RvB niveau onmisbaar, liefst met iemand in die geledingen die HR niet alleen in portefeuille heeft, maar als fulltime aandachtsgebied.

  • Eric Houwen

    @Kitty Uitstekend stuk! Ik denk overigens wel dat calimerogedrag een HR breed probleem is en niet alleen een recruitment probleem. Anders gezegd heeft HR een leiderschapsprobleem. Voor een succesvolle aanpak is commitment op RvB niveau onmisbaar, liefst met iemand in die geledingen die HR niet alleen in portefeuille heeft, maar als fulltime aandachtsgebied.

  • Pingback: uberVU - social comments()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn