4_4_meetingAfgelopen week lanceerde KLM en Amsterdam Schiphol Airport een nieuw crowd-sourcing campagne in samenwerking met Hyves. “Fish where the fish are” is the lijfregel binnen Social Media, dus de campagne “Creative Challenge” werd gestart op het, hoe kan het ook anders, Hyves platform. De winnaars worden beloond met een fantastische business class vliegreis rond de wereld voor twee personen.

De campagne is gericht op creatievelingen en jong opkomend talent tussen de 15 en 25 die dé kans krijgen om zich te profileren. KLM is hiermee op zoek naar de beste ideeën om de luchtvaart branche te vernieuwen. Ze betrekt het publiek hiermee bij hun innovatietrajecten om te zien wat wordt gedacht bij ideeën in verschillende categorieën, zoals ‘duurzaamheid’ of ‘vliegbeleving’, etc.  Het is me niet geheel duidelijk of de campagne alleen is bedoeld voor goede ideeën of dat er ook een personeelswerving doel aan is verbonden. Aangezien hyves de grootste online community in Nederland is met ruim 9 miljoen leden is niet meer dan logisch om de doelgroep ook daar te benaderen.

Voor KLM is het overigens niet het eerste crowd-sourcing project wat ze opzetten. Ze deden al eens eerder een project met het bureau ‘Favela Fabric’ waarin het midden en klein bedrijf werd gevraagd om mee te denken over de op haar van toepassing zijnde producten.  Ruim 1.000 personen deden mee en e.e.a. leidde toen tot beter gestructureerde processen, betere producten en inmiddels ruim 12 nieuwe ideeën die zijn geïmplementeerd, volgens Raul Lansink van Favela.

RDM

Ook de Hogeschool Rotterdam startte een community op een eigen platform “BlackboxRDM” (Rotterdamse Droogdok Maatschappij) in samenwerking met het Rotterdamse bedrijfsleven en eveneens gelinked aan hyves om verder te kunnen discussiëren, ervaringen te delen of vragen te stellen.  Samen vormen ze een innovatieve broedplaats voor duurzame technische innovatie op het gebied van bouwen, mobiliteit en energie. Hogeschool Rotterdam biedt een hbo opleiding waarbij je de geleerde stof direct kan toepassen in samenwerking met de aanwezige bedrijven op de campus. Vernieuwend denken en carrière gericht netwerken in je studietijd. Echt geweldig als je het mij vraagt. Ik zou bijna mijn studietijd weer over willen doen.

Voordelen

Maar waarom dan ‘crowd-sourcen’ of ook wel ‘Community driven Innovation’? Wat zijn de voordelen en wat bereik je ermee?

Er zijn een hoop verschillende voordelen te bedenken, hier een aantal op een rijtje:

  1. Nieuwe ideeën, zoals hierboven toegelicht, voor nieuwe innovaties.
  2. Creëren van brand-loyaliteit en betrokkenheid van product gebruikers.
  3. Luisteren. Door het geven van de mogelijkheid om mee te denken over het product krijgen klanten écht het gevoel dat er werkelijk naar hun geluisterd wordt op het moment dat zaken via dit medium gehonoreerd worden.
  4. Spreken. Zoals het kunnen delen van ervaringen in het BlackBoxRDM project in hyves staat je toe om direct betrokken te zijn bij je doelgroep. Of dat nou klanten zijn of kandidaten of andere geïnteresseerde.
  5. Motiveren. Door het vinden van enthousiaste partijen en ze over je merk, product of dienst te laten spreken worden ze ‘mond-op-mond’ reclame die andere aansteekt en motiveert/enthousiasmeert.
  6. Ondersteunen. Door mensen online te faciliteren door bijvoorbeeld wiki’s en samen te laten spreken, kunnen ze elkaar ook oplossingen aanreiken. Denk aan wiki’s. De community geeft hierdoor ‘support’ aan zichzelf.
  7. Samenwerken. Door de controle los te laten kan je klanten betrekken in het prioriteren van de belangrijkste vernieuwingen voor je merk, productontwikkelingen, project of strategische bedrijfsvoering.

Conclusie

Wat ik goed vind aan de voorbeelden van “Creative Challenge” en “BlackBoxRDM” is het virale effect erbij. Door te zorgen dat er een geweldige beloning tegenover staat creëer je een golf van geïnteresseerden die allemaal hun kans op iets leuks of waardevols mee willen pikken en hun vrienden er enthousiast over vertellen. M.a.w. ideeën, creatie, luisteren en motiveren in één campagne!

Dat crowd-sourcing voordelen biedt is voor mij inmiddels overduidelijk. Het vergt lef en tijd om betrokken te zijn en de meerwaarde er daadwerkelijk uit te halen. Dat het een noodzakelijk goed is in deze tijd waarin gebruikers, klanten en kandidaten gehoord willen worden wordt ook voor mij steeds inzichtelijker. Ik zou niet weten hoe we de problematiek, of juist de kansen, anders aan zouden moeten pakken door het gebruik van geïntegreerde sociale media.

Over de Auteur

Eelco Scheltinga Eelco is mede-oprichter van het in 1999 gestarte PeopleXS. PeopleXS is een on-demand applicant tracking & talent management system wat binnen de standaard volledig flexibel ingericht kan worden. Co-creation met de klant is een speerpunt in de ontwikkeling van het product. Eelco heeft een brede ervaring opgedaan als COO & Consultant bij het oplossen van recruitment vraagstukken en het neerzetten van een gedegen oplossingen op dit gebied. Momenteel houdt hij zich, naast zijn verantwoordelijkheid als CFO, bezig met creatieve oplossingen binnen talent management en is zeer geintresseerd in 'Social Recruiting' en persoonlijke ontwikkeling.


567 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën