15_gezondheid_dokter_en_kindHet Sint Franciscus Gasthuis heeft recent een actie gedaan om personeel te lokken, meldt zorgvisie. Het lokt toekomstige werknemers met een gratis rondvlucht boven Nederland. Een leuke fotoreportage is het gevolg in het blad.

Klinkt leuk, maar mijn eerste vraag is: hoe sluit dit nu aan bij je organisatie? Wat straal je hiermee uit? Wat maakt een rondvlucht boven Nederland nu passen bij het SFG? Dan past het doktertje spelen van UMC Utrecht toch een stuk beter bij de kern die je als organisatie hebt toch? Natuurlijk, de doelgroep was heel anders (toekomstige werknemers bij UMC t.o.v. nu werven bij SFG), maar toch.

Een andere vraag is: als je dit dan doet en dit past bij je organisatie, waarom is er dan niets te vinden op de recruitmentsite van het SFG? Als dit dan wel een actie is die bij je past en je bouwt rondom dit soort tripjes een merk op, waarom zie ik er dan niets van terug? Het kan natuurlijk wel, als je organisatie bekend staat om de leuke bedrijfsuitjes. Dat is iets dat ik overigens betwijfel bij een ziekenhuis, maar vooruit. Stel dat het zo is, waarom staat die foto reportage niet op de website van je organisatie?

Een website die trouwens hoe dan ook wel een flinke make-over kan gebruiken. Als je alleen al naar de presentatie van de vacatures kijkt blijkt dit denk ik wel.

sfg

Veel interessanter in dit geval is denk ik het internationale symposium over Chylomicrons in Disease (ISCD-2) dat in juni 2010 gehouden wordt. Ik heb geen idee waar dat over gaat, maar als je je wil neerzetten als een inhoudelijke uitdagende werkgever zijn dat de ideale zaken waarmee je je kan profileren. Gezien het ‘werken bij’ kopje (leren en werken) en de vele nadruk die het SFG legt op het leer aspect (een leerplein, leren in het SFG is een zeer uitgebreid onderdeel van de site) denk ik dat je daar veel meer kan doen. Sollicitatiegesprekken in de lucht? Waarom niet op een congres of symposium?

Voor mij heeft het SFG met deze actie de kracht van het employer brand dat men wil uitstralen geen goed gegaan. Als buitenstaander zie ik meer mogelijkheden om iets te doen met wat de kern van de organisatie lijkt. De vacaturesite is ook nog voor veel verbetering vatbaar. De informatie staat er veelal wel, maar kan zoveel beter worden weergegeven. Ook op SEO gebied zijn een paar hele eenvoudige stappen te maken voor betere indexering door Google, alleen al in de URL’s.

De corporate recruitmentsite is één van de meest essentiële onderdelen van elke organisatie, aangezien daar je conversie doorgaans plaats moet vinden. Werkzoekers kijken eerst op je eigen site en besluiten dan te solliciteren. Geef ze daar een zo goed mogelijke ervaring en investeer eerst vooral in je eigen site, voor je nog meer acties gaat doen. Het rendement van dergelijke acties zal dan meteen veel hoger zijn.

Advertentie:

Wilt u ook weten wat een goede recruitmentsite maakt? Kom dan op 17 november naar Digitaal-Werven, met de uitreiking voor de beste Digitale Sollicitatie-Ervaring.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.330 views | Reageer (2 reacties)
  • Vergelijk de bovenstaande case dan met deze campagne.

    Patiëntjes van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) starten zelf een wervingscampagne voor nieuw personeel. De nieuwe wervingscampagne is ‘kanjercampagne’ genoemd. ‘Met deze campagne willen we uitstralen dat het WKZ kinderen serieus neemt’

    De patiëntjes gaat op alle mogelijke manieren duidelijk maken dat verpleegkundig personeel moet solliciteren bij hun ziekenhuis. Ze nemen vrijdag een radiocommercial op in de studio van RTV Utrecht. Verder hebben zij posters geregeld via een media-exploitant en er komt een reclameboodschap op een groot videoscherm op het Centraal Station in Utrecht.

    In andere woorden: de doelgroep werft voor het ziekenhuis. Goed, je kan zeggen dat het kinderarbeid is, maar ik vind dit dus heel sterk gedaan. Een unieke doelgroep voor je laten werven. Mijn complimenten voor het WKZ!

  • Vergelijk de bovenstaande case dan met deze campagne.

    Patiëntjes van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) starten zelf een wervingscampagne voor nieuw personeel. De nieuwe wervingscampagne is ‘kanjercampagne’ genoemd. ‘Met deze campagne willen we uitstralen dat het WKZ kinderen serieus neemt’
    De patiëntjes gaat op alle mogelijke manieren duidelijk maken dat verpleegkundig personeel moet solliciteren bij hun ziekenhuis. Ze nemen vrijdag een radiocommercial op in de studio van RTV Utrecht. Verder hebben zij posters geregeld via een media-exploitant en er komt een reclameboodschap op een groot videoscherm op het Centraal Station in Utrecht.

    In andere woorden: de doelgroep werft voor het ziekenhuis. Goed, je kan zeggen dat het kinderarbeid is, maar ik vind dit dus heel sterk gedaan. Een unieke doelgroep voor je laten werven. Mijn complimenten voor het WKZ!


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën