Halloween en de recruiters

Door Marcel Tankink op 28-10-2009 07:57.

imagesCA1T1GRRDe periode begint zich langzaamaan aan te dienen…het gaat weer wat beter met de economie. Of dat snel gaat blijken uit de arbeidsmarkt zal nog moeten blijken, maar de eerste tekenen van herstel zijn er.

Zo zie ik dat er weer recruiters en specialisten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gevraagd worden. Zoals de bekende varkenscyclus doet vermoeden, gaat ook het recruiter-circus weer op gang komen. Wat ik hiermee bedoel? Je zou voor de grap eens moeten kijken bij een aantal profielen van ervaren recruiters. Er zijn er bij die om de paar jaar ergens anders gaan werken (voor wat voor motief dan ook) en uiteindelijk weer bij 1 van hun eerste werkgevers terecht komen.

Is daar iets mis mee? Natuurlijk niet, in IT-land gebeurt precies hetzelfde is mijn ervaring. Alleen kun je als werkgever natuurlijk wel jezelf de vraag stellen of je misschien niet wat meer moet investeren in het binden en behouden van mensen i.p.v. ze tegen elk aannemelijk bod te laten gaan naar een concurrent. Het riekt een beetje naar kapitaalvernietiging namelijk.

Hetzelfde geldt voor de trend die te herkennen is in vaste medewerkers tegenover freelancers per beroepsgroep. In tijden als deze liggen de opdrachten voor freelancers niet voor het oprapen. Dus,gaat de freelancer maar weer in vaste dienst totdat er weer licht is aan het eind van de tunnel.  Want dan is er weer keus uit het soort werk en kan het tarief weer sky high. Vanuit ZZP perspectief volledig te begrijpen, maar vanuit de werkgever? Beetje kortzichtig lijkt het wel.

Nog een vergelijkbare trend. Je zou als werkgever in deze tijden eens kenbaar moeten maken (via Twitter of LinkedIn bijvoorbeeld) dat je op zoek bent naar divers personeel. Als vliegen op de stroop komen de aasgieren op je af. Je zou bijna extra server ruimte moeten reserveren voor alle reacties die je krijgt.

En dan de bureaus die erop reageren…vanzelfsprekend ga ik ze niet over 1 kam scheren, maar er zitten toch trieste gevallen bij hoor. ‘2 halen, 1 betalen’, heb ik voorbij horen komen. Gefêteerd worden met uitjes naar een voetbalwedstrijd of concert…alles voor de opdracht/bonus! En als straks de arbeidsmarkt weer 180 graden gedraaid is, dan moet je als werkgever tegen 30% van het bruto jaarsalaris (waarschijnlijk inclusief bonus, waarde van de leasewagen, e.d.) op je knieën komen aankruipen of het bureau niet a.j.b. eens wil meekijken naar een kandidaat voor zijn/haar openstaande vacature. Voor jou 10 anderen waar ze nog meer kunnen vangen en waarbij werkgevers nog sneller reageren.

Het gevolg is dat werkgevers weer medewerkers via bureaus gaan aannemen die erg snel door de procedure zijn gegaan (let op: sollicitatie gesprekken in de showroom komen er weer aan!). En beiden gaan zich na verloop van tijd afvragen of ze misschien toch niet zo goed bij elkaar passen. Met als gevolg dat medewerker x zijn heil (waarschijnlijk weer via datzelfde bureau) ergens anders gaat zoeken.

Dus misschien moeten de recruiters en werkgevers maar eens wat maskers gaan aanschaffen. Want elkaar voor de gek houden blijft blijkbaar in de mode. En rond Halloween is dat natuurlijk helemaal een moord excuus!

Bezint eer gij begint is de logische conclusie. Het is goed voor je ego als je gevraagd wordt voor een nieuwe job, zeker als daar nog eens (veel) betere arbeidsvoorwaarden tegenover staan. Maar of het goed is voor je carrière op middellange termijn valt wat mij betreft te betwisten.

Over de Auteur

Marcel Tankink Deze blogger is niet meer actief voor RecTec


763 views | Reageer (5 reacties)
  • boeiende observatie marcel. Mooi pledooi voor duurzaam en strategisch denken recruitment.Ik denk dat de uitdaging voor ons vakgebied is om veel duurzamer aan directietafel te komen met de issues talentmanagement en employer branding. Lange termijn waarde van sterk recruitment (engagement en retention) helder maken. Mensen maken merken en de recruitment vervult een sleutelrol. hartelijkste groet, tot 12 november Recruiters United meeting Forecasting>?
    ton

  • boeiende observatie marcel. Mooi pledooi voor duurzaam en strategisch denken recruitment.Ik denk dat de uitdaging voor ons vakgebied is om veel duurzamer aan directietafel te komen met de issues talentmanagement en employer branding. Lange termijn waarde van sterk recruitment (engagement en retention) helder maken. Mensen maken merken en de recruitment vervult een sleutelrol. hartelijkste groet, tot 12 november Recruiters United meeting Forecasting>?
    ton

  • Kitty Bernardus

    Hoi Marcel, prima stuk en erg herkenbaar. Alleen hoop ik toch wel dat we het gedrag dat jij beschrijft achter ons hebben gelaten. Hmmm, ik ga eens een stuk schrijven over Calimero gedrag.

    Spreek je snel,
    Kitty

  • Kitty Bernardus

    Hoi Marcel, prima stuk en erg herkenbaar. Alleen hoop ik toch wel dat we het gedrag dat jij beschrijft achter ons hebben gelaten. Hmmm, ik ga eens een stuk schrijven over Calimero gedrag.

    Spreek je snel,
    Kitty

  • Pingback: Calimero gedrag | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën