pullThomas Waldman had al eerder over Talentpull geschreven op recruitmentmatters en ik ben ze de laatste tijd vaker offline tegen gekomen. Dus tijd om eens een gesprek met ze aan te gaan over dit initiatief. Thomas is n.a.v. het gesprek nog niet overtuigd, ik ook niet, maar er liggen kleine kansjes voor hen.

Wat doet Talentpull? Ze geven bedrijven (corporates) de kans om een vacature te laten invullen door bureaus. Eigenlijk het omgekeerde van ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’. Maar met een bijzondere feature: als bureau zeg je: maximaal X euro voor deze persoon. Je kan als werkgever ook bureaus uitsluiten en je kan aangeven hoeveel kandidaten een bureau kan voorstellen.

Talentpull kan dus een acquisitie kanaal zijn voor bureaus, maar daar betalen ze dan ook een kleine fee voor. Voor werkgevers is de toegevoegde waarde minder duidelijk, hoewel ze vooral kunnen besparen op korten door veel lagere maximale fees uit te geven.

Voordelen

Voordelen? Ik zie er niet heel veel. Het is leuk dat bureaus kandidaten kunnen voorstellen aan corporates die er op zitten te wachten. Tot op heden ken ik eigenlijk geen bureaus die dat toch wel doen, of een bedrijf er op zit te wachten of niet.

Nadelen

Waar ik bij Talentpull vooral problemen mee heb is dat er dus geen band is tussen opdrachtgever en bureau. W&S bureaus zouden vooral hun toegevoegde waarde moeten bewijzen door de beste kandidaten voor dát bedrijf te leveren, de kandidaten die bij de organisatie passen. Zoals ik een bureau ken dat in zijn sector alle bedrijven kent en vooral ook alle afdelingen. Die kunnen een kandidaat zeggen: jij past wel bij afdeling A van bedrijf A, maar niet bij afdeling B van bedrijf A, wel weer bij afdeling B van bedrijf B. Doordat het puur gaat om de CV is dat dus niet mogelijk.

De markt

Er zijn natuurlijk voldoende partijen die vooral CV schuivers zoeken. Die geen eigen searchers hebben of waar de recruiters nauwelijks zelf zoeken. Voor dergelijke partijen is het handig om CV’s te krijgen tegen tarieven die ze zelf kunnen dicteren.

Ook voor de incidentele recruiter, dat wil zeggen, het MKB dat eens per jaar een nieuw personeelslid nodig heeft, is het een mogelijkheid. Hoewel dit meestal makkelijker wordt opgelost (eigen netwerken) kan het een uitkomst zijn.

Conclusie

Al met al word ik niet heel warm van het initiatief, het zal zich moeten bewijzen en ik betwijfel of ze het financieel rond zullen krijgen. Het is echter ook geen heel verkeerd initiatief en mogelijk dat er ondanks alle scepsis een markt voor is. Eén ding is zeker, aan enthousiasme ontbreekt het de heren niet.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


721 views | Reageer (5 reacties)
  • Beste Bas,

    Bedankt voor het plaatsen van je artikel over TalentPull. Ik begrijp je standpunt voor wat betreft de meerwaarde van persoonlijk contact tussen bureau en opdrachtgever. Ik denk dat dit voornamelijk geldt voor specialistische functies (voornamelijk werving- en selectie), maar minder voor de generieke functies. Laatstgenoemde kunnen volgens ons prima functioneren op een marktplaats waar werkgevers snel inzichtelijk krijgen welk bureau wat levert voor welk bedrag. Denk aan uitzendklussen, interimopdrachten en minder advies afhankelijke w&s opdrachten (want die heb je ook).

    Tot slot kunnen zowel jij als ik niet bepalen wat de beste manier is voor een recruiter om de beste kandidaat te vinden. Het is ook niet erg dat wij daar allebei tegengestelde belangen in hebben, maar laat corporate recruiters (werkgevers) het vooral zelf ondervinden. Daar waar werkgevers willen samenwerken met vaste partners en samenwerking belangrijk vinden is het prima (kan overigens ook via TalentPull PS). Als zij op die manier de beste kandidaat kunnen vinden, nice! Op het moment dat een werkgever door middel van marktwerking inzichtelijk wil hebben wat bureaus kunnen leveren, dan is TalentPull een gratis mogelijkheid.

    Uiteindelijk gaat het erom dat welke werkgever dan ook de beste kandidaat weet te vinden voor een functie. Dat kan met of zonder hulp van een bureau. Ennuh, maakt het nou echt uit of bureau A, B of C de juiste kandidaat levert?

    Mvg, Udesh @ TalentPull

  • Beste Bas,

    Bedankt voor het plaatsen van je artikel over TalentPull. Ik begrijp je standpunt voor wat betreft de meerwaarde van persoonlijk contact tussen bureau en opdrachtgever. Ik denk dat dit voornamelijk geldt voor specialistische functies (voornamelijk werving- en selectie), maar minder voor de generieke functies. Laatstgenoemde kunnen volgens ons prima functioneren op een marktplaats waar werkgevers snel inzichtelijk krijgen welk bureau wat levert voor welk bedrag. Denk aan uitzendklussen, interimopdrachten en minder advies afhankelijke w&s opdrachten (want die heb je ook).

    Tot slot kunnen zowel jij als ik niet bepalen wat de beste manier is voor een recruiter om de beste kandidaat te vinden. Het is ook niet erg dat wij daar allebei tegengestelde belangen in hebben, maar laat corporate recruiters (werkgevers) het vooral zelf ondervinden. Daar waar werkgevers willen samenwerken met vaste partners en samenwerking belangrijk vinden is het prima (kan overigens ook via TalentPull PS). Als zij op die manier de beste kandidaat kunnen vinden, nice! Op het moment dat een werkgever door middel van marktwerking inzichtelijk wil hebben wat bureaus kunnen leveren, dan is TalentPull een gratis mogelijkheid.

    Uiteindelijk gaat het erom dat welke werkgever dan ook de beste kandidaat weet te vinden voor een functie. Dat kan met of zonder hulp van een bureau. Ennuh, maakt het nou echt uit of bureau A, B of C de juiste kandidaat levert?

    Mvg, Udesh @ TalentPull

  • Niels Jordens

    Ik zit in een pilot met Talentpull en hoewel het voor mij (en hen) nog niet wat bruikbaars heeft opgeleverd (vooral aangezien er nog geen Engelstalige vacatures voorbij zijn gekomen) zie ik wel degelijk meerwaarde in dit type model. Het feit dat er geen persoonlijke band is met de aanleverende bureaus hoeft geen bezwaar te zijn. Dat bezwaar is er ook niet als je adverteert op job boards of in (andere) media. Daarnaast is niet gezegd dat een goede relatie met je bureau nou per sé zorgt voor de beste kandidaten. En ook dat geldt evenzo voor adverteren via allerlei andere media. Een verschil is natuurlijk de directe reactie en dus direct contact met de sollicitant, maar waarom zou je een CV via Talentpull niet als zodanig kunnen beschouwen.

    Zie je Talentpull en soortgelijke initiatieven als alternatief voor job boards e.d. dan wordt het m.i. dus heel interessant. Dan komt er ineens toch toegevoegde waarde aan het licht aangezien er in elk geval een recruiter aan bureaukant eens even kritisch gekeken heeft naar de match o.b.v. harde eisen en CV. Dat scheelt een hoop, aangezien veel reacties op job advertenties op de harde criteria al niet matchen. Daarnaast vindt er gezonde marktwerking plaats en is het systeem transparant met bescherming van de privacy van de opdrachtgever. En de beoordeling van toegezonden profielen wordt niet “gekleurd” door het beeld van het bureau wat erachter zit. Dit geeft deelnemende bureaus een faire kans om op basis van juiste CV’s te bewijzen dat ze kunnen leveren. En voor bedrijven een gratis kans om een te kijken wat er zoal wordt aangeboden.

  • Niels Jordens

    Ik zit in een pilot met Talentpull en hoewel het voor mij (en hen) nog niet wat bruikbaars heeft opgeleverd (vooral aangezien er nog geen Engelstalige vacatures voorbij zijn gekomen) zie ik wel degelijk meerwaarde in dit type model. Het feit dat er geen persoonlijke band is met de aanleverende bureaus hoeft geen bezwaar te zijn. Dat bezwaar is er ook niet als je adverteert op job boards of in (andere) media. Daarnaast is niet gezegd dat een goede relatie met je bureau nou per sé zorgt voor de beste kandidaten. En ook dat geldt evenzo voor adverteren via allerlei andere media. Een verschil is natuurlijk de directe reactie en dus direct contact met de sollicitant, maar waarom zou je een CV via Talentpull niet als zodanig kunnen beschouwen.

    Zie je Talentpull en soortgelijke initiatieven als alternatief voor job boards e.d. dan wordt het m.i. dus heel interessant. Dan komt er ineens toch toegevoegde waarde aan het licht aangezien er in elk geval een recruiter aan bureaukant eens even kritisch gekeken heeft naar de match o.b.v. harde eisen en CV. Dat scheelt een hoop, aangezien veel reacties op job advertenties op de harde criteria al niet matchen. Daarnaast vindt er gezonde marktwerking plaats en is het systeem transparant met bescherming van de privacy van de opdrachtgever. En de beoordeling van toegezonden profielen wordt niet “gekleurd” door het beeld van het bureau wat erachter zit. Dit geeft deelnemende bureaus een faire kans om op basis van juiste CV’s te bewijzen dat ze kunnen leveren. En voor bedrijven een gratis kans om een te kijken wat er zoal wordt aangeboden.

  • Pingback: Tangram koppelt met Talentpull | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën