EvolutionDe Dutch Work Innovation Day in Seats2Meet. Als organisator ben ik natuurlijk bevooroordeeld over het succes, dus daar laat ik me verder niet over uit. Dat zal straks uit de enquête onder de bezoekers moeten blijken. Wel een kort verslag van de vier sprekers van de dag: Matthijs Roumen over arbeidsmarktcommunicatie in sociale netwerken, Marc de Vries over arbeidsmarktcommunicatie in Hyves, Henny van Egmond over het nieuwe werken en Pauline van der Meer Mohr over wat er bij ABN AMRO gebeurt was vanuit een HR perspectief.

Voor de pauze was het arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Matthijs Roumen gaf de enige presentatie van de dag.

Mijn take aways van Matthijs zijn presentatie: er zijn al best een serie leuke cases op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie via sociale netwerken in Nederland. Belangrijk is altijd de dialoog aangaan en daarmee is tijdsinvestering belangrijker dan budget geworden.

Communiceer ook vooral vanuit echte personen en biedt rijkere content. De Marine kan fantastisch communiceren met YouTube als extra kanaal. Maar heel belangrijk: zorg dat de communicatie past bij de doelgroep. Een persvoorlichter kan perfect via YouTube geworven worden bewijst de Politie Hollands Midden, maar een office manager, daar moet je dat niet mee doen.

Marc de Vries – Hyves
marcdevriesVervolgens kwam Marc de Vries, geïnterviewd door Toine Al. Marc is als CEO van Hyves verantwoordelijk voor het grootste sociale netwerk van Nederland.

Hij bevestigde voor een behoorlijk deel het verhaal van Matthijs: het gaat om echte, authentieke communicatie. Je kan ook acties doen, daar ondersteunen ze je bij Hyves graag mee.

Hyves richt zich volledig op de nationale markt en zal geen internationale expansie nastreven. De grootste en beste zijn nationaal is het devies, er zal altijd ruimte blijven voor goede nationale spelers, aldus Marc. Verder kon hij niet aangeven of er binnenkort een ‘ik sta open voor een baan’ optie in Hyves komt, dus actief benaderen blijft volgens de SPAM wetgeving tricky. “Het staat in ieder geval niet op de to do lijst van de komende werken, zo’n optie”.

Henny van Egmond – Het nieuwe werken

HennykleinHenny van Egmond sprak bijzonder passioneel over het nieuwe werken, wat hij eigenlijk een rot term vind. Interpolis doet dit al 10 jaar, dus wat is er nieuw aan.

Henny vraagt zich af waar de zingeving zit in het huidige werk. Het zou om zoveel meer moeten gaan dan van 9 tot 5 iets doen en dan chagrijnig door de file naar huis gaan om je kinderen niet te zien.

Mijn take-aways van zijn verhaal: er is onderzoek gedaan onder alle mega succesvolle ondernemers en CEO’s aan het eind van hun leven. Ze zijn gevraagd: wat had je anders moeten doen. De top dingen zijn: meer tijd met de familie doorbrengen, meer aandacht voor personeel hebben, etc. Nergens staat: meer geld verdienen of een hogere beurskoers veroorzaken.

Andere take-away: medewerkers willen die vrijheid. Vrijheid = verantwoordelijkheid = verbondenheid en dat is iets waar bijna alle werknemers naar streven. Het is het middle management dat het probleem doorgaans is.

Pauline van der Meer Mohr – Leermomenten van ABN AMRO

VanderMeerMohrPTot slot Pauline van der Meer Mohr, een vrouw voor wie ik vooraf al groot respect heb gekregen door haar reactie op personeelslog waar ze aangaf dat ze met iedereen in discussie wil treden over de nuances die er zitten in wat er allemaal mis is gegaan bij de ABN AMRO. Ze was hier immers Directeur-Generaal HR ten tijde van de overname door het bankentrio. Die openheid kan ik heel erg waarderen en ik heb er groot respect voor.

Op de vraag via Twitter of ze nooit morele bezwaren had met wat er gebeurde, met name rondom de bonussen zei je: het heeft altijd geknaagd. Het was niet mijn wereld en de normen waren blijkbaar anders. Dat was een gevoel waar ze meer naar had moeten luisteren en daar had ze spijt van.

Ook gelooft ze niet dat het de individu is die het probleem is bij de banken als het gaat over beloning en bonussen. De mensen die ze daar heeft ontmoet zijn allemaal hele integere, goede mensen. Het is meer de groepscultuur die op een gegeven moment gaat heersen waar het mis gaat. Op de vraag of meer vrouwen in de Raad van Bestuur daar een oplossing voor zou kunnen zijn zegt ze dat meer evenwichtigheid in karakters een goede vooruitgang zou zijn. Zoals we het op dit event nu over mensen hebben, dat zie je bijna niet op dat niveau. Een evenwichtigere Raad van Bestuur wens ik elk bedrijf toe. Vrouwen in de Raad van Bestuur kunnen daar een bijdrage aan leveren, maar ga absoluut niet iemand op een dergelijke functie zetten omdat het een vrouw is. Ze moet dan wel de kwaliteiten hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.339 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën