Weekend leesvoer

Door Bas van de Haterd op 17-10-2009 08:50.

krantlezenWe zitten volgens sommige mensen nog in een diepe crisis en het ergste moet nog komen, toch trek ik me op aan de goede geluiden uit de markt. Alcoa laat in de US goede cijfers zien en het blijkt dat die doorgaans heel erg voorspellend zijn voor de markt. Dit werd in Nederland gevold door onverwacht goede cijfers van Philips en ASML die de verwachtingen overtrof en ook een groei ziet in orders. Google maakte na twee kwartalen nulgroei ook weer mooie cijfers bekend. Nu zal een zwartkijker meteen zeggen: daling van orders bij ASML was bijna niet mogelijk (je kan niet minder dan geen orders krijgen) en natuurlijk maakt één zwaluw geen zomer, maar de tekenen van herstel beginnen te komen.

In het kader van het nieuwe werken: medewerkers moeten zelf deels kunnen bepalen wat voor technologie ze gebruiken. De meeste organisaties zijn daar nog niet klaar voor.

Bas van der Vlies (SGP) wil een toelatingsexamen voor nieuwe 2e kamerleden en politiek journalisten op basis van historische feitenkennis. Ik stel meteen voor een maximum aan termijnen vast te stellen om vastgeroeste 2e kamer leden te voorkomen…

Veel nieuwe éénpitters is goed voor de economie, dus ga je de functie nog opvullen met een medewerker of een externe is een steeds belangrijkere vraag. Waarbij veel mensen kiezen voor part-time ondernemersschap. Bijzondere ontwikkelingen in mijn optiek die, gezien de economische situatie, ook de fundamentele verschuivingen op de arbeidsmarkt weergeven.

Op RecTec vroeg Isrid zich al ooit af: wat verteld je uiterlijk over je type persoon? Bij vrouwen blijkbaar veel, want 1/5 van de promoties is er wel eens op afgeketst. Tenminste, met name op kleren en met name bij vrouwen.

Tot slot blijkt het Nederlandse pensioenstelsel, met alle gaten en problemen die het heeft, toch het beste in de wereld te zijn en gaat de overheid op weg naar duurzaam inkopen in ieder geval rekening houden met arbeidsomstandigheden.  Een eerste stap in de goede richting denk ik.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


445 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën