9 maanden

Door Bas van de Haterd op 16-10-2009 07:48.

zwangerNegen maanden incubatietijd. Nee, ik heb het niet over zwangerschappen, maar de tijd dat gemiddeld sociale media iets gaan doen voor een persoon of organisatie.

Twitter wordt voor de meeste mensen vaak pas na 9 maanden leuk hoor ik van velen. Ook ik had de eerste maanden dat ik Twitterde, inmiddels ruim anderhalf jaar geleden, er weinig lol aan. Je hebt weinig volgers, krijgt zelden antwoord op vragen en het is allemaal niet echt spannend. Veel mensen geven in deze periode op.

Hetzelfde geld vaak voor blogs. Ik ben bij het opzetten van meerdere blogs betrokken geweest, zowel eigen initiatieven als het opzetten van corporate blogs, en steeds blijkt dat het na ongeveer 9 maanden echt begint te lopen. Bij Rectec is het niet anders.

De laatste maanden is het bezoek ineens fors gestegen. Geen aanwijsbare reden voor, de verkeersbronnen blijven ongeveer gelijk verdeeld, hoewel er iets meer Twitter verkeer is gekomen. Om een indicatie te geven, de laatste maand lezen op een doordeweekse dag gemiddeld tussen de 250 en 500 unieke mensen RecTec. In het weekend zijn dit er de laatste maand steeds meer dan 100 per dag, daar waar we twee maanden geleden in het weekend op 25 per dag zaten. De afgelopen maand hebben we zo’n 7.000 unieke bezoekers gehad, de maand ervoor 4.500.

Deze 9 maanden is natuurlijk een vuistregel, maar hij blijkt wel heel vaak op te gaan. De meeste initiatieven die je als persoon of organisatie ontplooit hebben even tijd nodig om te rijpen. Ik noem dit de incubatietijd van sociale media. Voor het ene initiatief is dit iets minder dan 9 maanden, voor het andere iets langer natuurlijk. Belangrijk hierin is natuurlijk het doorzettingsvermogen (blijven posten en schrijven) en de geïnvesteerde tijd (veel reageren op andere blogs werkt doorgaans ook erg goed). Ook spelen het personal brand of het merk van het bedrijf sterk mee.

Als je als organisatie iets met social media gaat doen moet je hier rekening mee houden. Het kost eerst ongeveer 9 maanden veel inspanning en doorzettingsvermogen voordat de grote(re) getallen aanbreken. Ook is het goed om verwachtingen qua bezoek en rendement niet op een te korte tijdslijn te plaatsen. Evalueren na ongeveer 9 maanden is dan ook de meest logische tijd, waarbij op dat moment nog enige tijd is om bij te sturen of de jaardoelstellingen gehaald kunnen worden. Belangrijk lijkt om geen halfjaardoelstellingen vast te leggen. De groei naar en voorbij de negen maanden is namelijk zeker niet lineair, tenminste, niet bij enig initiatief waar ik ooit bij betrokken ben geweest.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


563 views | Reageer (19 reacties)
  • 9 maanden is een redelijk gemiddelde, herkenbaar ook bij mijzelf! Als het je passie is om over je vak te bloggen, twitteren, schrijven dan neem je dit ‘dipje’ met speelser gemak dan wanneer het verder van je af staat.
    Daarnaast moet er toch iets van schrijftalent zijn. Eerst dacht ik van niet! Passie kan een minder schrijftalent niet compenseren, zie ik in mijn omgeving. En dus haken mensen af.
    Daarmee komen gelijk de grenzen van de groei in sociale media in beeld. De vijver wordt wat kleiner.

  • 9 maanden is een redelijk gemiddelde, herkenbaar ook bij mijzelf! Als het je passie is om over je vak te bloggen, twitteren, schrijven dan neem je dit ‘dipje’ met speelser gemak dan wanneer het verder van je af staat.
    Daarnaast moet er toch iets van schrijftalent zijn. Eerst dacht ik van niet! Passie kan een minder schrijftalent niet compenseren, zie ik in mijn omgeving. En dus haken mensen af.
    Daarmee komen gelijk de grenzen van de groei in sociale media in beeld. De vijver wordt wat kleiner.

  • Raoul schrijftalent? ik weet het niet. Het hoeft natuurlijk niet per sé schrijven te zijn, ik ken ook uitstekende vloggers of mensen die prachtige podcasts maken. Je moet ook daarmee doen wat je goed kan.

    En schrijven is ook iets dat je leert en ontwikkeld, vooral als je open staat voor kritiek. Zelf heb ik heel veel geleerd van Matthijs van der Broek van Marketingfacts, hoewel volgens velen ik nog veel te leren zal hebben 🙂 Ook merk ik dat ik 10 keer makkelijker blog dan een paar jaar terug. Ook dat is een kwestie van volhouden.

  • Raoul schrijftalent? ik weet het niet. Het hoeft natuurlijk niet per sé schrijven te zijn, ik ken ook uitstekende vloggers of mensen die prachtige podcasts maken. Je moet ook daarmee doen wat je goed kan.

    En schrijven is ook iets dat je leert en ontwikkeld, vooral als je open staat voor kritiek. Zelf heb ik heel veel geleerd van Matthijs van der Broek van Marketingfacts, hoewel volgens velen ik nog veel te leren zal hebben 🙂 Ook merk ik dat ik 10 keer makkelijker blog dan een paar jaar terug. Ook dat is een kwestie van volhouden.

  • Pingback: Tweets die vermelden 9 maanden | RecTec -- Topsy.com()

  • Ik noem schrijven als voorbeeld. Uiteraard gaat dit ook over video, podcasts, etc. Goede aanvulling.

    Ik juich iedereen zijn succes en veel soc.media plezier toe, gewoon gaan! En heb plezier.

    Met ontwikkelen heb ik, door ‘managementschade en schande’, wel het volgende geleerd (en laat ik nooit meer los);
    Een 4tje (ook in bloggen, vloggen, etc.) wordt nooit meer dan een 6je en dan moet er een hoop energie en tijd in. Een 6tje wordt ooit een 8tje of 9.

    Marketingfacts is ook een goed voorbeeld voor mij.

    Goed weekend voor straks.

  • Ik noem schrijven als voorbeeld. Uiteraard gaat dit ook over video, podcasts, etc. Goede aanvulling.

    Ik juich iedereen zijn succes en veel soc.media plezier toe, gewoon gaan! En heb plezier.

    Met ontwikkelen heb ik, door ‘managementschade en schande’, wel het volgende geleerd (en laat ik nooit meer los);
    Een 4tje (ook in bloggen, vloggen, etc.) wordt nooit meer dan een 6je en dan moet er een hoop energie en tijd in. Een 6tje wordt ooit een 8tje of 9.

    Marketingfacts is ook een goed voorbeeld voor mij.

    Goed weekend voor straks.

  • Heel erg herkenbaar Bas.

    Zeker daar waar het blogging betreft. Daarvoor is zeker in het begin doorzettingsvermogen voor nodig. Duurde bij zelfs ruim een jaar alvorens het echt begon ‘te lopen’.

    Twitter, daarentegen ging weer sneller. Eigenlijk al na 2 maanden eerste ‘succes’.

    Feit is in ieder geval wel dat je eerst zelf veel energie moeten steken in een nieuwe initiatief voordat het wat op gaat leveren. Maar is dat irl anders? Ik meen van niet.

    groet, Rikkert

  • Ja, ik herken die negen maanden ook wel. Zeker wat bloggen betreft. Twitter gaat iets sneller. Maar wat ik me wel steeds afvraag is of het nog beter kan? Of er niet nog een hup te nemen is? Eigenlijk ben ik daarvan wel overtuigd. We zijn misschien zelfs wel te snel tevreden met wat de sociale media-inspanningen opleveren. Kijk ook naar Facebook. Dat deed er enkele jaren over om 100 miljoen leden te krijgen. De volgende 100 miljoen kostte nog maar 8 maanden en daarna kostte het slechts 5 maanden naar de 300 miljoen. Maar als Facebook met die eerste 100 miljoen tevreden was geweest en verder niets had ontwikkeld of gebouwd, zou het Myspace-scenario hun deel zijn geweest. Dan hadden ze dus wel succes, maar het succes had nog veel groter kunnen zijn…

  • Ja, ik herken die negen maanden ook wel. Zeker wat bloggen betreft. Twitter gaat iets sneller. Maar wat ik me wel steeds afvraag is of het nog beter kan? Of er niet nog een hup te nemen is? Eigenlijk ben ik daarvan wel overtuigd. We zijn misschien zelfs wel te snel tevreden met wat de sociale media-inspanningen opleveren. Kijk ook naar Facebook. Dat deed er enkele jaren over om 100 miljoen leden te krijgen. De volgende 100 miljoen kostte nog maar 8 maanden en daarna kostte het slechts 5 maanden naar de 300 miljoen. Maar als Facebook met die eerste 100 miljoen tevreden was geweest en verder niets had ontwikkeld of gebouwd, zou het Myspace-scenario hun deel zijn geweest. Dan hadden ze dus wel succes, maar het succes had nog veel groter kunnen zijn…

  • Pieter Winters

    @bas
    Ik wil de pret niet drukken, maar ik beheer de statistieken van bijna 1000 websites, en over de hele linie zijn de bezoekaantallen met ongeveer 25% toegenomen vanaf september dit jaar. Er zal ongetwijfeld waarheid zitten in je statements, en ik misgun je het succes niet. Maar houd er even rekening mee dat bijna iedereen dit soort toename’s heeft gezien de afgelopen maanden. Een site met normaal 4500 bezoekers had er vorige maand 6500. Een site met normaal 35.000 unieke bezoekers had vorige maand opeens 48.000 bezoekers. Een site met normaliter 900 unieke bezoekers vorige maand opeens 1200. Misschien is het blijvend en zijn we straks allemaal gelukkig met een chronisch hoger aantal bezoekers. Anders is het een kwestie van één zwaluw maakt nog geen zomer.

  • Pieter Winters

    @bas
    Ik wil de pret niet drukken, maar ik beheer de statistieken van bijna 1000 websites, en over de hele linie zijn de bezoekaantallen met ongeveer 25% toegenomen vanaf september dit jaar. Er zal ongetwijfeld waarheid zitten in je statements, en ik misgun je het succes niet. Maar houd er even rekening mee dat bijna iedereen dit soort toename’s heeft gezien de afgelopen maanden. Een site met normaal 4500 bezoekers had er vorige maand 6500. Een site met normaal 35.000 unieke bezoekers had vorige maand opeens 48.000 bezoekers. Een site met normaliter 900 unieke bezoekers vorige maand opeens 1200. Misschien is het blijvend en zijn we straks allemaal gelukkig met een chronisch hoger aantal bezoekers. Anders is het een kwestie van één zwaluw maakt nog geen zomer.

  • @Pieter: het artikel gaat ook niet over de stijging in bezoek. Ik hoor het van veel partijen af komen dus dat verbaasd me niet. Het punt was dat veel blogs en andere social media zaken vaak pas na 9 maanden ineens ‘goeg gevonden’ worden. Het corporate blog waar ik over spreek was twee jaar geleden opgezet bijvoorbeeld.

    Dat dit jaar het samenvalt met een plotselinge stijging in bezoek op allerlei sites en blogs weet ik, verbaasd me ergens en ergens ook weer niet. Overigens is de stijging een stuk meer dan die 25%, wat misschien dus een dubbel effect sorteert (het 9 maanden effect in combinatie met het door jou ook opgemerkte algehele stijgingseffect).

  • @Pieter: het artikel gaat ook niet over de stijging in bezoek. Ik hoor het van veel partijen af komen dus dat verbaasd me niet. Het punt was dat veel blogs en andere social media zaken vaak pas na 9 maanden ineens ‘goeg gevonden’ worden. Het corporate blog waar ik over spreek was twee jaar geleden opgezet bijvoorbeeld.

    Dat dit jaar het samenvalt met een plotselinge stijging in bezoek op allerlei sites en blogs weet ik, verbaasd me ergens en ergens ook weer niet. Overigens is de stijging een stuk meer dan die 25%, wat misschien dus een dubbel effect sorteert (het 9 maanden effect in combinatie met het door jou ook opgemerkte algehele stijgingseffect).

  • Erwin Blog heeft een mooi vergelijkbaar artikel, met een iets andere insteek. Wil je nu iets met social media, had je 6 maanden geleden moeten beginnen…

  • Erwin Blog heeft een mooi vergelijkbaar artikel, met een iets andere insteek. Wil je nu iets met social media, had je 6 maanden geleden moeten beginnen…

  • Pingback: Boekrecensie: Handboek communities – Erwin Blom | RecTec()

  • Pingback: 1 jaar RecTec | RecTec()

  • Heel erg herkenbaar Bas.

    Zeker daar waar het blogging betreft. Daarvoor is zeker in het begin doorzettingsvermogen voor nodig. Duurde bij zelfs ruim een jaar alvorens het echt begon ‘te lopen’.

    Twitter, daarentegen ging weer sneller. Eigenlijk al na 2 maanden eerste ‘succes’.

    Feit is in ieder geval wel dat je eerst zelf veel energie moeten steken in een nieuwe initiatief voordat het wat op gaat leveren. Maar is dat irl anders? Ik meen van niet.

    groet, Rikkert


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën