The long tail van werk

Door Bas van de Haterd op 15-10-2009 07:44.

long_tail_graphThe Long Tail is een theorie van Chris Anderson beschreven in het gelijknamige boek. In het kort komt het er op neer dat de 80/20 regel zoals wij deze kennen (80% van de verkopen is voor 20% van de producten) niet meer op gaat indien er ongelimiteerde schapruimte is, zoals met digitale middelen.

Natuurlijk is hier veel over te doen geweest omdat het al jaren gehanteerde pareto principe (de 80-20 regel) dus tegen gesproken wordt. Toch zie je op veel plekken dat The Long Tail grote effecten heeft op markten, niet overal, maar dat is ook niet wat Anderson claimt. Wel zie je dat waar industrieën ‘gedemocratiseerd’ worden, zoals Anderson dat noemt, er een aantal zaken gebeuren: er komt een grotere diversiteit en de vraag wordt verspreid over een groter aantal ‘producten’. Wat betekend dit dan voor werk?

Ik heb ooit gepoogd om hier iets voor te maken op het gebied van het zoeken naar werk. Twee jaar geleden kwam ik toen uit op het volgende plaatje: longtailbas v5

Het is natuurlijk interessant om te zien hoe het zoeken naar werk ook verder ‘gedemocratiseerd’ wordt en dat dit gevolgen heeft. Maar dat weten de meeste mensen wel. Er wordt al veel geworven, met succes, via Google Adwords, het ultieme voorbeeld van ‘the long tail’. Ook worden steeds meer niche boards ingezet, nationaal en internationaal en is het werven via bijvoorbeeld Linkedin (nationaal en internationaal) populair. The Long tail van recruitment komt dus langzaam op gang, maar er is meer dan het zoeken naar banen en kandidaten.

Grote vs kleine bedrijven

Voortschrijdend inzicht brengt mij echter bij een volgende punt, geïnspireerd door de democratisering van de reisbranche waar Anderson over schrijft. In de UK is het aandeel van de totale vluchten naar de top 50 belangrijkste bestemmingen in 10 jaar tijd gedaald van 36% naar 26%. Alle andere bestemmingen zijn dus met 10% gestegen. Doordat er meer informatie beschikbaar is, die betrouwbaar is met peer reviews en vooral ook lagere ‘zoek kosten’ (daar zit ook tijd in) reizen meer mensen naar de ‘minder standaard’ bestemmingen.

Momenteel zie ik al, beetje bij beetje, een trend dat meer mensen liever kiezen voor kleinere bedrijven. Ik hoor het ook van docenten op universiteiten en hogescholen dat de grote talenten steeds vaker expliciet niet kiezen voor het grootbedrijf. Niet dat er niemand meer voor kiest, de populaire bestemmingen blijven altijd bestaan en zullen altijd groter blijven dan de kleine bestemmingen, maar relatief steeds minder mensen kiezen er voor. Ook is de groei van Zelfstandige Professionals een trend die deze trend ondersteund.

Als we naar werk kijken is het natuurlijk logisch dat kleinere bedrijven minder mensen nodig hebben, ze zijn immers kleiner. Dus relatief zullen deze partijen nooit snel in de top 50 populairste werkgevers lijstjes naar voren komen. Toch is de vraag hoe de verhoudingen zullen zijn, hoeveel procent van de mensen wil nu nog graag voor de nummer 1 werken t.o.v. 10 jaar geleden?

En als mensen dus liever voor kleinere bedrijven gaan kiezen, hoe kunnen die bedrijven er dan voor zorgen dat de ‘zoekkosten’ om hen te vinden zo laag mogelijk zijn? Zoekmachine optimalisatie is hierin denk ik heel belangrijk. Maar misschien dat hier ook wel een rol weggelegd is voor specialistische bureaus. Een lastige klus, als ik kijk naar de houding van veel MKB ondernemers t.o.v. bureaus in zijn algemeen, maar een plek waar kansen zouden kunnen liggen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


452 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën