Het regent dezer dagen nieuwe corporate career sites. Ook ABN AMRO vernieuwde afgelopen week, waar op Twitter meteen veel over te doen was aangezien de de switch gedurende de dag deden. Dat gaf dus een dag lang allerlei foutmeldingen en storingen. Er is op arbeidsmarkt.blogo al een blog geschreven over de nieuwe site, waarbij voor Femke vooral opviel dat men dezelfde teksten gebruikte als 4 jaar geleden. Iets wat omschreven werd als struisvogelpolitiek, aangezien de markt en de blik van ‘werkend Nederland’ op banken toch ernstig is veranderd. Zelf ken ik de teksten iet uit mijn hoofd, maar als dat zo is vind ik het inderdaad niet slim.

abn

Op de homepage van ABN AMRO is het nog even zoeken naar het werken bij stuk. Helemaal onderaan staat een kopje carrière (goed verstopt), wat mij zegt dat personeel niet super belangrijk is blijkbaar. Gelukkig hebben ze ook onder ‘over ons’ prominent ‘carrière’ gezet, dat spreekt dan wel weer in hun voordeel.

Open je die overzichtspagina begint er meteen een video te spelen (voor mij een reden om een site meteen weer te sluiten). De video’s hebben dan ook nog een zeer irritante voice over, bekend van televisie spelletjes. De drie personen worden door deze voice over op een nogal joviale manier geïntroduceerd voor ‘de date’. Vervolgens hebben de drie personen een video met de reden waarom ze bij ABN gaan solliciteren. Wederom met de voice over er tussendoor. De video’s komen op mij over als zeer gescript en niet authentiek.

Er is een splitsing gemaakt tussen professionals en starters, trainees en stagiaires. Die splitsing kan ik erg waarderen, alle drie zoeken toch andere zaken. Toch vraag ik me af: is een trainee geen starter doorgaans?

Goed is dat men aan de rechterkant de kandidaat wel de mogelijkheid geeft zijn eigen weg te kiezen. Zelf regelen in de vacaturebank, meer informatie (evenementenkalender, onze spirit en arbeidsvoorwaarden) en contact. Onbegrijpelijk vind ik dat de inlog naar het internet bankieren hier ook zo prominent bij in beeld staat. Volgens mij zijn dit echt twee gescheiden werelden, of ik doe mijn bankzaken, of ik ga ergens werken.

Onze spirit

Onze spirit klinkt wel heel bijzonder. Bij onze spirit zit een kopje onze waarden, waar men in gaat op de waarden van ABN AMRO: Integriteit, Teamwork, Professionaliteit en Respect. Deze begrippen worden ook kort uitgelegd, waarop men vervolgens ook ingaat op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen wat bij de bank blijkbaar hoog in het vaandel staat. Mooie woorden, maar in het licht van recente ontwikkelingen bekruipt mij een gevoel van twijfel. Immers hebben inmiddels vele honderdduizenden ‘De Prooi‘ gelezen en nergens gaat men in op wat er dan is mis gegaan en wat de bank hiervan heeft geleerd.

Wat ik wel héél, heel sterk vind is dat men de verschillende netwerken (zes in totaal) uitdraagt die er binnen de bank zijn. Netwerken voor de ambitieuze jonge bankier, de homoseksuele bankier en verschillende vrouwen netwerken. ABN AMRO draagt hiermee duidelijk uit dat het een hele diverse organisatie is. Veel grote bedrijven hebben dergelijke netwerken en organiseren van alles voor allerlei groepen, maar dragen dat vaak niet zo duidelijk uit. abn2

Arbeidsvoorwaarden

Als je de arbeidsvoorwaarden aanklikt opent ineens een PDF bestand met de CAO. Zonder waarschuwing. Nu ben ik een groot voorstander van zoveel mogelijk communiceren en als je een CAO hebt deze online zetten, maar ik had toch ook wel een pagina verwacht met een samenvatting van de arbeidsvoorwaarden.

De vacaturebank

Als je het zelf wilt regelen en naar de vacaturebank gaat opent een nieuw scherm, met meteen weer enkele javascript errors.

De drie categorieën

Tot zover de rechterbalk met de doe-het-zelf kant van het verhaal. Dan de drie hoofdingangen, professionals & starters, trainees en stages.

Bij alle drie kom je meteen in een helder, overzichtelijk vervolgveld. Bij Professionals en starters ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

abn3

Een duidelijke verdeling in type beroepen, hoewel ze misschien wat vreemd zijn ingedeeld. Een ICT’er geen specialist? Via elke van deze knoppen ga je naar een aparte subsite over deze beroepsgroep. Daar staat wat te lezen over de functie groep, de verschillende type functieprofielen en de sollicitatie procedure. Blijkbaar is die voor elke functiegroep anders en dat zo helder communiceren is heel goed.

Bij de trainees heeft men ook nog de startfuncties erbij waar je mogelijk in kan starten. Ook wordt er uitleg gegeven over het programma van het traineeship. Er is hier duidelijk gedacht vanuit de informatie behoefte van de kandidaat en dat kan ik natuurlijk alleen maar waarderen.

Personalisatie

Er is duidelijk een poging gedaan om ABN AMRO een menselijk gezicht te geven. Er is een overzicht van de recruiters met daarbij het vakgebied waarvoor men werft. Helaas is er verder geen informatie over de recruiters, geen korte bio, geen linkedin profiel, wat dan weer een gemiste kans is. Ook kom je als je op ‘stuur een e-mail’ klikt uit op een e-mail veld waarbij ik het gevoel krijg dat het naar een algemeen info adres toe gaat. Ongetwijfeld zal dit goed geregeld zijn, maar door er boven te zetten ‘maak een date met één van onze recruiters’ heb ik niet het idee dat ik die specifieke recruiter ga mailen.

abn4

Ontbrekende informatie

Nergens komen medewerkers aan het woord over de sfeer of de cultuur en de personalisatie m.b.t. de recruiters is ook erg minimaal. Ook mis ik alle innovatieve opties zoals een chat functie, een blog of foto’s via Flickr van bedrijfsuitjes of andere feestelijke aangelegenheden.

Conclusie

De nieuwe site van ABN AMRO heeft een paar hele goede punten. Er is redelijk wat informatie en er is op een aantal gebieden duidelijk nagedacht over wat een kandidaat allemaal zou kunnen willen weten. Er ontbreekt ook nog wat informatie, maar niets heel essentieels. Toch geeft de site me geen goed gevoel. Er zitten nog een aantal bugs is, waarbij de foutmeldingen als je de sollicitatie module opent toch wel het meest in het oog springen. Die zijn ongetwijfeld snel opgelost, maar voor een site die al even live is mag je dit toch op zijn minst slordig noemen.

Goed is dat men per functiegebied apart communiceert en niet alles in één groot geheel heeft willen proppen. In de uitwerking is echter nog het één en ander te verbeteren.

Advertentie:

Wilt u ook weten wat een goede recruitmentsite maakt? Kom dan op 17 november naar Digitaal-Werven, met de uitreiking voor de beste Digitale Sollicitatie-Ervaring.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


811 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën