spam_meatNaar aanleiding van de discussie over de nieuwe SPAM wetgeving die op 1 oktober in is gegaan en de stormloop op het ‘bel me niet register’ die dit teweeg heeft gebracht, hebben jurist Steven Ras van ICT&Recht en deze blogger besloten een workshop ‘Privacy en SPAM wetgeving’ voor recruiters te organiseren.

In een recent gepubliceerde Factsheet gaat ICT&Recht nog een keer in op de zaken die veranderd zijn sinds 1 oktober. Tijdens deze workshop zullen deze onderwerpen specifiek voor recruitment aan bod komen, met veel ruimte voor vragen zoals deze specifiek in uw geval spelen.

Het programma zal bestaat uit:

Acquisitie door W&S bureaus

Acquisitie n.a.v. Deze advertentie wordt niet op prijs gesteld krijgt tandjes. Wat mag je als W&S bureau nog wel en niet en wat kan je als bedrijf er tegen doen om niet steeds toch weer gebeld te worden?

Kandidaten databases

Wat zijn de (nieuwe) regels m.b.t. het in database hebben en houden van kandidaten. Wanneer mag je ze wel mailen en wanneer mag je ze niet mailen?

Online gevonden kandidaten

Mag je iemand die je op Linkedin hebt gevonden mailen voor een baan? En iemand die je in Hyves hebt gevonden? Wat is de impact van het nu verplichte checken van het ‘bel me niet register’ voor je een kandidaat gaat bellen?

Tell-a-friend en referral hiring

Met ‘stuur deze vacature door’ en andere referral hiring solutions begeeft u zich door de nieuwe wetgeving ineens op een dubieus terrein. Immers heeft de ontvanger geen explicite toestemming gegeven, wat volgens de nieuwe wet verplicht is. Gelukkig heeft de wet wel enkele mogelijkheden om deze systemen te laten bestaan, maar dan moet u wel aan enkele eisen voldoen.

Deze workshop zal plaatsvinden op maandag 2 november in Seats2Meet Utrecht. De kosten voor deze workshop zijn 395 euro per deelnemer en er zullen maximaal 15 mensen aanwezig kunnen zijn.

Indien u interesse heeft om deel te nemen of meer vragen heeft kunt u contact met mij opnemen op bas@vandehaterd.nl

Uiteraard is het ook mogelijk deze workshop bij u in company te verzorgen. Ook hierover kunt u contact met mij opnemen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


891 views | Reageer (19 reacties)
  • Patsj

    @Bas vind het een beetje makkelijk om op deze manier geld te verdienen en in te spelen op de angst van mensen. Anderzijds getuigt het van ondernemerschap aan jouw zijde en – laat ik het netjes uitdrukken – naïviteit van degene die ervoor betaalt.

  • Patsj

    @Bas vind het een beetje makkelijk om op deze manier geld te verdienen en in te spelen op de angst van mensen. Anderzijds getuigt het van ondernemerschap aan jouw zijde en – laat ik het netjes uitdrukken – naïviteit van degene die ervoor betaalt.

  • Patsj

    @Bas correctie op mijn vorige reactie: pure jaloezie vanuit mijn zijde dat ik het niet heb verzonnen 😉

  • Patsj

    @Bas correctie op mijn vorige reactie: pure jaloezie vanuit mijn zijde dat ik het niet heb verzonnen 😉

  • @’patsj’: tja, het is een poging tot service aan de markt verlenen omdat er blijkbaar veel onduidelijkheid is en vragen bestaan. Omdat de meeste recruiters, zeker nu, geen budget hebben om een jurist het individueel te laten uitzoeken heb ik bedacht dat dit een goedkope en makkelijke manier was om hier informatie over in te winnen. Omdat ik merkte dat de specialisatie van juristen die deze wetgeving goed kennen doorgaans niet bij recruitmentprocessen ligt hebben we besloten het samen op te pakken.

    We zullen zien of er behoefte aan is. Ik denk dat als ik veel praktijken zie er wel het één en ander aan risico’s ingedekt kunnen worden.

  • @’patsj’: tja, het is een poging tot service aan de markt verlenen omdat er blijkbaar veel onduidelijkheid is en vragen bestaan. Omdat de meeste recruiters, zeker nu, geen budget hebben om een jurist het individueel te laten uitzoeken heb ik bedacht dat dit een goedkope en makkelijke manier was om hier informatie over in te winnen. Omdat ik merkte dat de specialisatie van juristen die deze wetgeving goed kennen doorgaans niet bij recruitmentprocessen ligt hebben we besloten het samen op te pakken.

    We zullen zien of er behoefte aan is. Ik denk dat als ik veel praktijken zie er wel het één en ander aan risico’s ingedekt kunnen worden.

  • Pingback: Tweets die vermelden Workshop Privacy & Spam wetgeving voor recruiters | RecTec -- Topsy.com()

  • De voorwaarden waar de Tell-a-friend aan moet voldoen zijn niet zo heel lastig hoor: https://www.spamklacht.nl/ik-verzend-elektronische-berichten/veelgestelde-vragen/#11

  • De voorwaarden waar de Tell-a-friend aan moet voldoen zijn niet zo heel lastig hoor: https://www.spamklacht.nl/ik-verzend-elektronische-berichten/veelgestelde-vragen/#11

  • Goed initiatief, in principe geen probleem dat je hiermee een betaalde dienst aanbied. Het gevraagde bedrag vindt ik echter schrikbarend en doet mij bij voorbaat afhaken.

    @Niek goed overzicht, m.n. art. 16 doet wat vragen rijzen. Je mag alleen (nog) nieuwsbrieven e.d. versturen aan niet-klanten als je daar vooraf toestemming voor hebt gekregen. Als ik nou een mail stuur waarin ik om die toestemming vraag? Of moet daar dan eerst een mail aan vooraf om toestemming te vragen om te mailen om toestemming te vragen…. kortom een Droste-effect 🙂

    (Duh, dan bel je toch….oh nee dat mag ook niet zomaar….argh!!)

  • Goed initiatief, in principe geen probleem dat je hiermee een betaalde dienst aanbied. Het gevraagde bedrag vindt ik echter schrikbarend en doet mij bij voorbaat afhaken.

    @Niek goed overzicht, m.n. art. 16 doet wat vragen rijzen. Je mag alleen (nog) nieuwsbrieven e.d. versturen aan niet-klanten als je daar vooraf toestemming voor hebt gekregen. Als ik nou een mail stuur waarin ik om die toestemming vraag? Of moet daar dan eerst een mail aan vooraf om toestemming te vragen om te mailen om toestemming te vragen…. kortom een Droste-effect 🙂

    (Duh, dan bel je toch….oh nee dat mag ook niet zomaar….argh!!)

  • @Niels: tja, over prijzen ben je nog een beetje vreemd. 395 euro voor een hele middag twee mensen in een workshop duur? Een jurist vraagt normaal de helft van dat bedrag per uur. We hebben het juist zo geprijsd dat we denken dat het dus juist goed betaalbaar is.

    En die toestemming had je dus voor 1 oktober moeten vragen. Dat is een beetje de issue.

  • @Niels: tja, over prijzen ben je nog een beetje vreemd. 395 euro voor een hele middag twee mensen in een workshop duur? Een jurist vraagt normaal de helft van dat bedrag per uur. We hebben het juist zo geprijsd dat we denken dat het dus juist goed betaalbaar is.

    En die toestemming had je dus voor 1 oktober moeten vragen. Dat is een beetje de issue.

  • @Bas nee het is als 1 of 2 mans bedrijfje helemaal niet vreemd om 395,-veel te vinden. Ik vind het vreemd dat je dit vreemd vindt. Relatief gezien kan het een goed aanbod zijn dat bestrijd ik niet, maar onder de huidige omstandigheden is het een bedrag waarover je wel 3X nadenkt voor het te besteden, als je het al kan. Ik zal heus de enige niet zijn die dit zo ervaart.

    En nieuwe prospects voor 1 oktober toestemming vragen is een beetje lastig…

  • @Bas nee het is als 1 of 2 mans bedrijfje helemaal niet vreemd om 395,-veel te vinden. Ik vind het vreemd dat je dit vreemd vindt. Relatief gezien kan het een goed aanbod zijn dat bestrijd ik niet, maar onder de huidige omstandigheden is het een bedrag waarover je wel 3X nadenkt voor het te besteden, als je het al kan. Ik zal heus de enige niet zijn die dit zo ervaart.

    En nieuwe prospects voor 1 oktober toestemming vragen is een beetje lastig…

  • @Niels: als je op zwart zaad zit is alles veel, als éénmans bedrijf kijk ik op elke euro, maar schrik ik niet van zo’n bedrag als ik eerlijk ben. Ik kijk altijd naar waarde, nooit naar geld. Zoals je zegt: het is relatief een goed aanbod, daar gaat het denk ik om. De doelgroep is breder dan de één en tweemansbedrijfjes.

  • @Niels: als je op zwart zaad zit is alles veel, als éénmans bedrijf kijk ik op elke euro, maar schrik ik niet van zo’n bedrag als ik eerlijk ben. Ik kijk altijd naar waarde, nooit naar geld. Zoals je zegt: het is relatief een goed aanbod, daar gaat het denk ik om. De doelgroep is breder dan de één en tweemansbedrijfjes.

  • @Bas nou zwart zaad valt nog wel mee, maar als je met je doelgroepduiding feitelijk zegt “dan maar niet” dan zou het heel jammer zijn aangezien juist blij kleinere bureau’s en bedrijven de behoefte aan goede info groot is. De grotere jongens kunnen meer zelf uitzoeken cq. hebben een juridische afdeling, me dunkt. Ach het is allemaal “in the eye of the beholder” denk ik. Succes in elk geval!

  • @Bas nou zwart zaad valt nog wel mee, maar als je met je doelgroepduiding feitelijk zegt “dan maar niet” dan zou het heel jammer zijn aangezien juist blij kleinere bureau’s en bedrijven de behoefte aan goede info groot is. De grotere jongens kunnen meer zelf uitzoeken cq. hebben een juridische afdeling, me dunkt. Ach het is allemaal “in the eye of the beholder” denk ik. Succes in elk geval!


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën