Gaming en recruitment

Door Bas van de Haterd op 07-10-2009 08:30.

virtueelZelf ben ik een groot fan van gaming als marketingmiddel en zie ik nog vele mogelijkheden voor de inzet bij arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Omdat het lezersonderzoekje van RecTec aangaf dan men graag technologische trends vertaald wilde zien naar het vakgebied, in combinatie met een stukje visie, een voorbeeld van ontwikkelingen in gaming met de mogelijkheden die dit kan bieden. En het spel: monopoly (maar dan ‘nieuwe stijl’).

Monopoly heeft namelijk al weer een maand geleden in samenwerking met Google Monopoly City Streets gelanceerd, zo melde Dutchcowboys ons toen. Het grote nadeel van veel spellen is namelijk dat het maar een hele beperkte speelmogelijkheid heeft. Immers, gewoon monopoly wordt nogal onmogelijk met meer dan 5 mensen tegelijk. Door het spel (dat de hele wereld wel kent) te koppelen aan Google earth heb je ineens alle straten ter wereld tot je beschikking. Een fantastische uitbreiding natuurlijk zodat men het wereldwijd kan spelen.

Het spel moet dan wel worden aangepast, want je kan moeilijk meer dan 1 miljoen mensen op hun beurt laten wachten. Helaas is het spelelement in mijn optiek (en ik heb daar meer mensen over gehoord op twitter) onderontwikkeld gebleven. Je koopt een straat, zet daar een gebouw op en verdiend huur. Je kan kanskaarten krijgen waarmee je of je straten kan beschermen of andermans straten kan vervuilen. Een elektriciteitscentrale vervuild een straat en kost die persoon zijn huur. Een voetbalstadion maakt hem mooi en beschermd tegen vervuilers (bijvoorbeeld). Hier komen natuurlijk grappige dingen uit voort (een voetbalstadion op het Ginneken Marktje zal door de meeste inwoners van Breda toch wel als komisch gezien worden, daar is de ruimte niet eens voor), maar dat is de basis van het spel.

Waarom spreek ik hier over? Omdat het een hele mooie manier is om bestaande elementen (Google Earth en Monopoly) te koppelen en een wereldwijd enorm bereik te maken.

Gebouwen

Nu is er zelfs een vervolg, namelijk het ‘ontwerp je eigen gebouw’, zo meldt Dutchcowgirls ons. De drie beste ontwerpen zullen uiteindelijk in het spel gebruikt worden.

Wat is hier interessant aan? Het feit dat je eigenlijk recruitment doet, gratis mensen trekt die, in ruil voor een prijsje, werk voor je doen. Ga er maar van uit dat miljoenen enthousiastelingen gebouwen gaan maken. Allemaal gratis inspiratie ook voor normale monopoly spellen en andere spellen van Hasbro waar gebouwen in voorkomen. Ook zou het me niet verbazen als Hasbro deze competitie gaat gebruiken als een recruitment tool en de beste ontwerpers een baan aanbiedt straks. Ik weet dat Electronic Arts dat regelmatig doet.

Leermomenten

Wat zijn nu mogelijke zaken die we kunnen leren en doen?

Het maken van een game met relevantie rondom je bedrijf is een hele interessante, speelse en laagdrempelige manier om ‘fans’ te creëren. Ik hoor vaak van bedrijven dat dat ‘in hun sector’ niet kan. Maar toch heeft Apple fans en dat is gewoon een IT bedrijf. Google heeft ook fans, zelfde verhaal. Misschien is het niet mogelijk om een status als Apple te krijgen, maar elk bedrijf kan iets van een ‘positieve incrowd’ creëren.

Een mooie game kan daar aan meewerken, wat goed is voor je employer branding, en kan ook meteen een goede recruitment tool zijn. Tevens kan een gezamenlijke game vanuit de branche of sector veel doen voor de uitstraling van de sector. Iets waar ik persoonlijk in geloof dat de komende jaren heel veel in gaat gebeuren, zoals GGZ Nederland nu met 1 op de 4 en de VNG met de gemeentelijke traineeship doet.

Samenwerking is hierin wel de kern, want net zo min als dat ik een goede game developer ben, zitten die waarschijnlijk binnen uw bedrijf. Een samenwerking met oftewel een Freelance game developer oftewel een gaming bedrijf is dan essentieel, want een saai spel speelt niemand. Ook is het belangrijk om goede doelstellingen te hebben natuurlijk en meteen na te denken over mogelijke directe spin offs waar je de gamers ‘in game’ zaken kan laten bedenken die ook voor het bedrijf relevant kunnen zijn.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


579 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën