emergency-spaarpotEnige tijd geleden werd ik geïnterviewd over de media bestedingen van de grote uitzenders. De interviewende journalist vroeg mij of ze allemaal gek waren geworden, hun online budgetten leken gekrompen te zijn volgens de cijfers van Nielsen. Dat ging dan ook nog eens om bruto cijfers over 2008. Dus voor een groot deel pre crisis uitgegeven en scherper onderhandelen zit er niet in, dat zijn netto cijfers.

Het verbaasde mij persoonlijk niet, want de drie belangrijkste cijfers konden niet in de mediabestedingen van Nielsen zitten. Dat zijn namelijk de adwords kosten (dat is per click, dus die kan je alleen bij de adverteerder zelf halen, niet online meten), de eigen website kosten en de loonkosten. En met name die laatste is essentieel voor een online media strategie.

Afgelopen week bewees Deloitte wat mij betreft waarom social media werkt. Marco Hendrikse schreef hier al een blog over: E-recruitment-manager Roos van Vugt en haar team hebben dat slim gedaan. Sowieso zijn de Deloitte-recruiters zeer actief op en met sociale media. Dit betekent zichtbaarheid voor Deloitte en zelfs een zekere aaibaarheidsfactor voor de Deloitte-recruiters.

Het effect was ook op dit blog duidelijk. Een dag later werd een vergelijkbaar blog gepost met een evaluatie van de nieuwe Technische Unie website, ongeveer de helft van het aantal lezers.

Het nut

Waarom is dit nuttig voor Deloitte? Des te meer hun naam valt, des te beter. Het is allemaal free publicity en hoewel de core doelgroep van Deloitte natuurlijk niet het werven van recruiters is, zit er altijd mogelijke spin off aan. Een voorbeeld hiervan heb ik zelf gezien toen een vriend van mij, die een accountancy studie doet via twitter met één van de Deloitte recruiters in contact is gekomen (met een kleine duw in de goede richting van mijn kant). Campus recruitment van accountancy studenten is nog steeds duur, als ze spontaan naar je toe komen is dat wel prettig

Daarnaast zie je dat er bakken met tips en suggesties gratis en voor niets naar je toe komen door de zichtbaarheid. Allemaal onbetaald advies waar je mee kan doen wat je wilt.

Kosten

De belangrijkste kosten voor een social media strategie zijn dan ook tijd en daarmee loonkosten. Hoewel een goede centrale plek (in de vorm van een corporate recruitmentsite, een youtube kanaal, etc) het natuurlijk wel versterkt. Media bestedingen zijn daarbij dus niet echt nuttig en zeggen relatief weinig over de echte investeringen die gedaan worden.

Dus wanneer u naar dergelijke staatjes kijkt en het begrip ‘internet’ ziet, bedenk dan goed dat het gros van de kosten van het internet intern in een organisatie zitten. Wanneer u denkt dat uw concurrenten op basis van die staatjes meer investeren, bedenk dan vooral dat ze dommer investeren. De meest rendabele kosten voor online zijn namelijk niet door externe partijen meetbaar.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


416 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën