Een lang verwachte site is vandaag live gedaan: werkenbijdeloitte.nl Helaas net te laat om voor Digitaal-Werven 2009 mee te gaan, want hij ziet er op het eerste oog goed uit. Een snelle evaluatie van de nieuwe werkenbijsite van Deloitte.

deloitte

De homepage is rustig en clean, daar houd ik van. Overzichtelijk, helder, duidelijk.

Bij Deloitte is er duidelijk een onderscheid gemaakt tussen de student, young professional en professional. Bij de mouse over zie je meteen waar men de grens trekt tussen young professional en professional: 5 jaar. Dat was mijn eerste vraag toen ik de termen zag: goed gedaan!

Na de homepage

Vanuit de homepage kan je naar 4 zaken die te maken hebben met die groep, maar als je op de groep zelf klikt, bijvoorbeeld young professionals, is er gelukkig veel meer. Er bestaat niet zoiets als een overdaad aan informatie op een recruitmensite. Wel bestaat natuurlijk de kans dat informatie niet helder of gebruiksvriendelijk wordt weergegeven, maar dat oplossen door minder informatie is volgens mij niet de weg. Deloitte heeft veel info online staan, persoonlijk ben ik niet zo’n fan van de weergave. Het is mij iets te druk.

deloitte2

De integratie met Twitter vraag ik me ook af of dat nu is wat je moet willen. Ik ben een groot fan van twitter, maar je moet mensen wel volgen. Heel veel tweets hebben namelijk pas waarde als je de conversatie volgt bijvoorbeeld. Ik had persoonlijk liever de twitter accounts van de Deloitters erbij gezet dan echt hun feeds geïntegreerd, nu lijken veel uitspraken voor de leek denk ik heel vreemd.

Sociale netwerken

Krachtig vind ik de verdere integratie met sociale netwerken. Met een zoekoptie op twitter, youtube en blogs naar verschillende onderwerpen waar Deloitters mee bezig zijn geweest. Social media integratie in je recruitmentsite naar het volgende niveau, waarbij de gebruiker dus bepaald wat hij/zij wil zien. Klasse.

Compleet en prettig

Zo op het eerste gezicht lijken ook alle elementen die je in een site wilt hebben erin te zitten. Arbeidsvoorwaarden, sollicitatieproces, tests, ambities, cases van het werk dat je kan gaan doen, vacatures per RSS en E-mail.

Wat ook heerlijk werkt is de vacature zoekmachine. Alles dynamisch, dus niet steeds opnieuw op zoeken klikken tenzij je op losse woorden zoekt. Heel prettig werkt dat.

Enige kritiek

Als ik dan toch nog enige puntjes van kritiek ga hebben mis ik nog de werknemers op video. Als ik de blog van Corné Wielemaker goed begrijp is dit fase twee, want het zal vast onder ‘meer innovatieve zaken’ vallen.

Wat is ook een beetje spijtig vind is dat er geen links liggen tussen de medewerker en de vacatures die ernaast worden getoond. Als ik kijk naar Jiefan Hsu van corporate finance staan daarbij een financieel consultant onderwijs en een afdelingssecretaresse. Ik heb het gevoel dat er wel iets van samenspel zit in de persoon en de vacatures, maar er zitten soms rare combinaties tussen. Dat kan natuurlijk ook komen doordat men op dit moment op lang niet alle afdelingen mensen zoekt.

Wat soms wel wat storend is, maar zoals ik al aangaf, ik houd van rust en overzicht, is de vele tekst. Zowel bij de medewerkers aan het woord is geen gebruik gemaakt van tussenkopjes, maar ook bepaalde menu’s zit wel erg veel in, zoals bijvoorbeeld ‘jouw uitdaging’.

deloitte3

Zo op het eerste gezicht een zeer complete, prettig navigerende site. Deloitte geeft wat mij betreft het goede voorbeeld, wat ik een jaar geleden al zei. Pak deze rustigere recruitmentperiode aan om iets heel goeds neer te zetten waar je op de lange termijn veel vruchten van gaat plukken. Een corporate recruitmentsite is een essentiële schakel in je wervingsproces en Deloitte heeft er duidelijk werk van gemaakt.

Advertentie:

Wilt u ook weten wat een goede recruitmentsite maakt? Kom dan op 17 november naar Digitaal-Werven, met de uitreiking voor de beste Digitale Sollicitatie-Ervaring.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.880 views | Reageer (11 reacties)