sociale-netwerken-internetYme (van Hyves) heeft op zijn blog een mooi overzicht gemaakt van de comscore data m.b.t. de groei van sociale netwerken in Nederland. Comscore is misschien niet 100% betrouwbaar, zoals geen enkele meetmethode, maar het is een mooie indicatie over de groei die verschillende netwerken doormaken.

Natuurlijk zie je hierbij alleen de netwerken van omvang. Veel kleine niche netwerken die wel heel erg nuttig kunnen zijn, bijvoorbeeld rondom de iPhone of Anroid, vallen in het niets weg. Toch is het interessant om eens een paar van deze cijfers (en dan met name de groei tussen december vorig jaar en juli van dit jaar) naast elkaar te leggen.

Hyves is natuurlijk met afstand nog steeds de grootste in alles. Hyves is in unieke bezoekers met 23% gegroeid in deze tijd (let op, unieke bezoekers is niet gelijk aan accounts). Facebook is in het laatste half jaar met maar liefst 140% gegroeid. In totaal zit Facebook nu op iets meer dan een kwart van het aantal bezoekers van Hyves en is daarmee een serieuze speler in Nederland geworden. Partyflock doet het ook erg goed en Myspace is een mooie vierde.

Bijzonder is om ook het aantal minuten dat er totaal iemand op een site is geweest te delen door het aantal unieke bezoekers. Je zou verwachten dat dit relatief dicht bij elkaar in de buurt ligt, maar bij Hyves is dit 236 en bij Facebook bijvoorbeeld maar 25. Partyflock daarentegen is het weer 43.

Twitter is in het onderzoek ook niet meegenomen vanwege het feit dat het nog relatief erg klein is en ook heel erg veel met ‘thrid party apps’ werkt. De meester twitteraars gebruiken een applicatie en niet de site zelf wat meten nog veel lastiger maakt.

Linkedin zit qua tijd op de site ongeveer gelijk aan Facebook en qua bereik er iets onder in Nederland (via Facebook bereik je nu 15% van Nederland, via Linkedin 11%).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


896 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08