inspiratieAfgelopen week was PICNIC, een multi disciplinair creatief festival / congres / event.  PICNIC is één van de plekken waar jaarlijks in ons land veel creatieve denkers samenkomen en inspiratie op doen en ik was er dit jaar ook bij en heb genoten. Op onder andere Marketingfacts zijn er al vele artikelen over de verschillende individuele sprekers en onderwerpen geschreven, dat zal ik hier nu niet meer doen. Wel ga ik proberen om, zonder verdere onderbouwing (die kan je in de stukken over de lezingen zelf lezen) een overzicht te geven van wat ik heb meegenomen van dit festival van inspiratie.

Het huidige financiële bestel is niet houdbaar. Hierover heb ik ook op mijn eigen blog al geschreven overigens. Ik heb enkele goede verhalen gehoord en interessante discussies gehad over waarom geld als enige betaalmiddel niet voldoende is. Als je hier verder over nadenkt heeft dit ook grote impact op de recruitment industrie, maar vooral ook op het werk in zijn algemeenheid. Overal ter wereld blijkt immers dat heel veel mensen veel liever voor iets anders dan geld werken, mits er voldoende geld is om van te leven. Er zijn veel bronnen van arbeid aan te boren, zoals wikipedia dat doet bijvoorbeeld. Ik ken nog veel HR managers en vooral recruiters die blijven volhouden dat het niet mogelijk is en toch zie je overal om je heen dat het gebeurt. Er zitten echter heel veel andere implicaties bij, want inderdaad zal het nooit werken als je zelf je bedrijf en bedrijfsproces niet aanpast en er wel zelf maximaal van wilt profiteren.

Dat organisaties op die manier veranderen werd ook erg duidelijk in het deel van PICNIC dat over social media gaat. Hoewel Gerd Leonard, een bijzonder inspirerende man en groot visionair, het liever over ‘the social operating system’ heeft. Iedereen die niet open is in twee jaar gaat volgens hem failliet. Open is echter wel een rekbaar begrip, want Apple is één van de meest gesloten bedrijven, maar is deels open. Google is wel heel open, maar niet in de zoekmachine code bijvoorbeeld. Open wil niet zeggen dat alles open moet zijn dus. Bedrijven zullen echter meer openheid en meer conversatie met stakeholders moeten aangaan, zo is wel duidelijk.

Interessant is ook culturele verschillen in perceptie van media bijvoorbeeld. In het stuk over ‘the Arab social web’ bleek bijvoorbeeld dat bloggers veel betrouwbaarder worden gezien in het Arabische continent dan traditionele media als TV en kranten. Die zijn namelijk altijd staatseigendom en derhalve niet betrouwbaar. Omgekeerd aan onze wereld dus. Ook lijkt iets soms een heel goed idee, zoals burgerjournalistiek in oorlogsgebied, maar zoals Al Jazeera aangaf, het eerste wat Israël in de Gaza oorlog vernietigde is de communicatie infrastructuur. Dan is het best lastig mensen te laten SMS’en.

Iets anders dat mij erg aan het denken gezet heeft was de lezing van één van de vaders van het internet, Nicolas Negroponte. Vooral omdat ik dus net was geïnspireerd over internationale werving door de internationale verspreiding van kennis. Zijn ‘one laptop per child’ programma, ook wel de 100 dollar laptop, verspreid kennis namelijk over de hele wereld. De laptops die nu overal in de wereld worden verdeeld (ja, dat programma loopt al 5 jaar en verspreid al 2 jaar laptops) hebben enorme hoeveelheden kennis er op. Daardoor gaat de verspreiding van kennis dus niet alleen via de universiteiten, maar ook via dit soort programma’s en komen deze echte ontwikkelingslanden veel sneller door dan ik tot nu toe verwacht had. Wat echter nog belangrijker is, deze landen hebben een heel ander leersysteem door deze laptops. Men leert namelijk niet directief (docent verteld studenten), maar in samenwerking. Als dit systeem zich doorzet en ook standaard wordt in het verdere onderwijs in die landen denk ik dat we een geval gaan krijgen van de wet van de remmende voorsprong hier in het westen.

De wereld van gaming is veel verder dan ik al dacht. Kunstmatige intelligentie komst steeds dichter bij, de AI van spellen wordt steeds beter doordat hij inmiddels al kan inspelen op het gedrag van de gamer en kan leren. Project Natal van Microsoft is iets bijzonders waar zelfs gezichtsuitdrukkingen gelezen kunnen worden en stemherkenning niet alleen op woorden, maar ook op toon en daarmee dus emotie kan worden gefilterd. Milo is een voorbeeld van een mogelijke toekomst van gaming, een emotionele band met een virtueel karakter die weet wat je voelt, je emoties kan lezen uit je gezicht en stem. Gaming en holografische technologie zullen dan dicht bij elkaar gaan komen en de ‘holodeck’ situaties van Star Trek zullen geen utopie meer blijven.

En tot slot Layar, de winnaar ook van de Vodafone Mobile Clicks. Ook met 3D faciliteiten. Je loopt dus door het westerpark terrein waar PICNIC is en ziet door je camera boven bepaalde gebouwen de naam van het gebouw ronddraaien en/of het programma. Leuke grappige zaken waren dat in bepaalde gebouwen je Pacman zag rondlopen en op spookjes zag jagen. Leuk, maar je kan het ook nuttig maken natuurlijk door bijvoorbeeld als bouwbedrijf of technische installateur een layar te ontwikkelen voor bepaalde afgeronde projecten en aan te geven wat daar gedaan is door je bedrijf als je een rondleiding geeft aan potentiële werknemers. Een dagje Amsterdam Arena voor Imtech geïnteresseerde als wervingsactie bijvoorbeeld. Of je kan zoals Tempo Team de vacatures erin zetten zodat als je langs een pand loopt je ziet dat er daar via Tempo Team een vacature is. Layar is een prachtige, Nederlandse, applicatie voor de Android (dus nog een kleine markt) met erg veel potentieel. Nu experimenteren met augmented reality zal in de toekomst zeker zijn vruchten afwerpen verwacht ik.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


513 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën