vacatureWe kende al de twitter volgers als functie-eis, die overigens snel werd ingetrokken, maar nu hebben we een Nederlandse variant. En verbazingwekkend genoeg bij een gemeente: de vacature van de gemeente Den Haag begint met: Heb jij meer vrienden op Hyves en Linkedin dan de wethouder? Dan ben jij degene die we zoeken.

Ik ga er van uit dat het hier bij gaat om meer Linkedin contacten dan Wethouder Sander Dekker, die de wethouder is van onderwijs, jeugd en sport volgens zijn Linkedin profiel. De advertentie is namelijk voor communicatie-adviseur bij onderwijs, cultuur en welzijn (what’s in the name?). Dan moet je dus meer dan 356 connecties in Linkedin hebben meer dan 322 Hyves vriendjes.

Een opvallende aanhef waarmee de gemeente Den Haag vast wil proberen hun innovatieve uitstraling kracht bij te zetten. Immers wil de gemeente Den Haag erg innovatief overkomen, vandaar dat men ook al jaren de Dutch bloggies in het gemeentehuis host bijvoorbeeld.

De vacature ziet er als volgt uit:

wethouder

Helaas is deze opening van de vacature wat mij betreft volkomen misplaatst. Voor de functie zou het relevant kunnen zijn dat je verstand van nieuwe media hebt. Dat je dat mede kan aantonen door te laten zien dat je er actief mee bent kan ik ook inkomen. Linkedin contacten zijn voor een communicatie-adviseur en persvoorlichter misschien relevant (als het de juiste media contacten zijn), maar nergens in de vacature komt vervolgens ook maar op één plek het woord of begrip nieuwe media terug.

In de functie-eisen staat nergens: bekend met nieuwe media of bekend met sociale netwerken. Ja, bij de competenties staat ‘netwerkvaardigheid’, wat ik een beetje een vaag begrip vind persoonlijk.

Voor mij een typisch voorbeeld van: proberen modern te zijn, maar dat niet zijn.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


806 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën