Internationale werving

Door Bas van de Haterd op 23-09-2009 08:03.

digitalnativeNog niet zo heel lang geleden had de wereld drie centra van kennis: Europa, Amerika en Japan. Enkel daar stonden universiteiten van niveau en daar zat de kennis. Ik kwam recent een man tegen die rond 1970 naar Maleisië was geweest. Hij zei: het was een plantage van Groot-Brittanië, niets anders. Hutten, plantagehuizen en landarbeiders. Nu is Kuala Lumpur een florerende metropool.

Het westen, met Japan, heeft geen monopolie meer op kennis. In 2008 stond de universiteit van Hong Kong op de 26e plaats (in 2007 zelfs 18e) en die van Singapore op de 30e plaats van de beste universiteiten ter wereld. In totaal staan er vijf universiteiten uit China of Hong Kong, twee universiteiten uit Zuid Korea en twee universiteiten uit Singapore in de top 100 van de Times Higer Education. Als we terug gaan naar 2005 zien we zelfs dat de Universiteit van Peking al is terug gevallen (ooit top 20) en ook het Indian Instritute of Technology inmiddels uit de top 100 is gevallen (in 2004 top 50).

Deze wereldwijde verspreiding van kennis brengt een aantal implicaties met zich mee, ook voor recruitment.

Snelheid van ontwikkelingen

Eén implicatie is dat ontwikkelingen sneller gaan dan ooit tevoren. Isaac Asimov zei het het beste toen hij zei: there is a single light of science, to brighten is anywhere is to brighten is everywhere.

Doordat de vooruitgang van de wetenschap zo snel gaat is het niet meer mogelijk om expert te zijn in een vakgebied. Experts in een bepaald vakgebied zijn tegenwoordig generalisten. De echte experts zitten in een bepaald deel van een vakgebied of zelfs daar weer een specialisatie van. Het inhuren van de juiste kennis en vooral de juiste subset van kennis zal in de toekomst nog belangrijker worden. Omdat bedrijven in verschillende fasen vaak verschillende subsets van kennis nodig zullen hebben is het maar zeer de vraag in hoeverre een organisatie deze kennis in dienst moet nemen of op basis van de op dat moment levende behoefte moet inhuren.

Internationale arbeidspool

Een tweede gevolg is dat de arbeidspool van top talent veel internationaler is geworden. Intel haalt al jaren de beste mensen naar zijn fabrieken in de US om daar chips te maken. Afgelopen week vertelde iemand me dat misschien 20% van de mensen aldaar Amerikaan is. Niet vanwege de lagere kosten, niet omdat ze Mexicanen de grens over halen, maar vanwege de kennis van de werknemers.

Intel doet dus aan insourcing, een andere organisatie die ik ken doet meer aan outsourcing. Ik weet dat een grote gaming partij zijn locaties wereldwijd kiest op basis van het aanwezige talent en de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt aldaar. Bij de bepaling voor het openen van nieuwe kantoren zit het hoofd talent managment bij de directie aan tafel en heeft een hele grote stem in de keuze van de locatie.

Lokale cultuur

Natuurlijk kan niet elk beroep zomaar internationaal worden uitbesteed. De wet is iets lokaals en een jurist moet echt kennis hebben van lokale wetgeving. Net als accountants en fiscalisten bijvoorbeeld. Ook cultuur kennen en begrijpen is essentieel en dus zal marketing ook een lokaal vakgebied blijven, hoewel Ikea al jaren met succes de spot drijft met deze uitspraak.

Beleid

Toch is de internationalisering van de arbeidsmarkt iets waar nagenoeg elke organisatie op zijn minst naar moet kijken. Wat voor talent is er aanwezig, lokaal en ver weg. Hoe kan ik dit aan mijn organisatie binden? Moeten die mensen in dienst? Kan ik zaken outsourcen? Moet ik het juist insourcen? Moeten ze bij mij op de loonlijst? Zijn er mogelijkheden om bepaalde zaken internationaal te crowdsourcen?

De eerder genoemde gaming organisatie geeft bijvoorbeeld een aantal zaken open weg, zodat de spelers en fans hun eigen onderdelen van het spel kunnen maken. Gratis arbeid van fans, een briljante recruitment tool en ook een prachtige onderzoekstool waar nu internationaal gezien het grote talent zit en hoe dit veranderd.

We staan volgens mij pas aan het begin van deze trend. De universiteiten in Oost Europa stellen nog niet heel veel voor en komen bijna niet voor op de ranglijsten van de beste ter wereld. In Afrika ligt nog een onontgonnen gebied, net als in Zuid Amerika. De pool met talenten neemt toe, alleen niet meer op de plek waar wij gewend zijn te werven. Heeft uw organisatie hier al een beleid voor?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


699 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën