De regie nemen

Door Bas van de Haterd op 22-09-2009 07:53.

35r_work_with_a_recruiter_largeAfgelopen week in een hele andere setting was er een interessante vraagstelling over wie de regie moest nemen in een de keten. Wie was nu eigenlijk de keten regisseur?

Hierop kwam een antwoord van een oud Raad van Bestuurslid van één van onze grootste bedrijven in Nederland, iemand voor wie ik groot respect heb, wat een bepaalde visie die ik op recruitment heb bevestigde: de partij die de relatie heeft met de klant is de natuurlijke regisseur.

Zijn redenatie is namelijk dat die persoon de afspraken en beloftes maakt met de belangrijkste partij: de klant. Hij of zij is dus verantwoordelijk voor het voldoen aan die afspraken en heeft dus de meest natuurlijke positie om de regie in handen te nemen. Hoewel dit niet veel gebeurt, heeft de man in mijn optiek wel gelijk.

Recruitment is namelijk als het gaat om de arbeidsmarkt en medewerkers de partij die de relatie heeft met de ‘klant’, de mogelijk nieuwe werknemer.

Toch zie ik recruitment slechts zelden de regie in handen nemen als het gaat om het proces van de interne organisatie of in ieder geval het aannemen van mensen. Ik hoor veel ‘maar dat is HR’, waarbij in de optiek van recruitment de zaak is afgedaan. Ook IT krijgt vaak de schuld van problemen die ontstaan, maar oplossingen zie ik zelden.

Het adviseren van HR gebeurt dan nog wel, maar ik ken eigenlijk geen grote organisaties waarin een management informatie systeem is waar recruiters in vastleggen wat er als feedback komt op andere delen van de organisatie.

Zoals bijvoorbeeld dit verhaal op personeelslog: een HR manager van een bank spreekt met potentiële werknemers uit de nieuwste generatie om hen te interesseren voor een baan bij de bank. Maar wanneer deze jongeren horen dat dit bedrijf sociale netwerken blokkeert, wil de helft van hen niet bij deze werkgever werken.

Recruitment (met behulp van HR) zou hier de regie in handen moeten nemen om dit probleem op te lossen of het toch minimaal op het hoogste niveau bespreekbaar te maken. In kaart brengen wat de kosten hiervan zijn, wat het verschil is tussen de beste en de gemiddelde werknemers qua productiviteit (in geld uitgedrukt) en hoeveel deze maatregel dus kost.

Ook ken ik persoonlijk een aantal cases waarbij een medewerker na de inwerk periode meestal al erg gedemotiveerd was. Geen pasjes klaar op de eerste dag, geen wachtwoorden klaar, uiteindelijk de eerste twee weken bijna niets kunnen doen. Recruitment krijgt vervolgens de schuld van het niet binnenhalen van top talent, terwijl het misschien wel echte talenten zijn, maar in de eerste weken van een baan wordt meestal je beeld van de organisatie wel gevormd. Want laten we eerlijk zijn, als het de organisatie niets uitmaakt of jij kan werken of niet, waarom zou je dan hard werken?

Recruitment heeft het contact met de klant, maakt de beloftes en moet zich volgens mij dus ook verantwoordelijk voelen voor het waarmaken van deze beloftes. Dat zal wat bloed, zweet en tranen kosten, maar volgens mij wordt het werk van de recruiter er vervolgens een stuk leuker door.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


661 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën