sociale-netwerken-internetVeel nieuws over het social media voor werk en recruitment front recent. Zo stond op personeelslog een interessant artikel waarin een uitspraak van Menno Lanting van de Baak wordt uitgelicht: Menno sprak recent met de HR manager van een grote bank. Deze werkgever spreekt met potentiƫle werknemers uit de nieuwste generatie om hen te interesseren voor een baan bij de bank. Maar wanneer deze jongeren horen dat dit bedrijf sociale netwerken blokkeert, wil de helft van hen niet bij deze werkgever werken.

Interessant is ook de comment die er op staat, waarin iemand stelt: Ik dacht dat Hyves alleen nog wordt gebruikt door kids tussen de 8 en 14 jaar. Op dat moment wil ik graag de verwijzen naar de top 5 social media myths en de leeftijdsopbouw van Hyves volgens Ernst & Young. Volgens het laatste onderzoek is 51% van de Hyvers ouder dan 35.

In de social media myths staat nog een leuk feitje uit een onderzoek van MIT: Employees with the most extensive digital networks are 7% more productive than their colleagues.

Natuurlijk zitten er ook altijd gevaren aan, maar het blijkt dat de kinderen daar eigenlijk best wel goed mee om gaan. Ruim driekwart van de kinderen tussen 8 en 17 heeft een Hyves profiel (lijkt me iets overdreven, maar het zou kunnen). Een interessante gedachte hierbij: bedenk eens hoe groot hun netwerken zijn als ze 30 zijn. Want daar waar wij (ik in ieder geval) bijna geen contact meer heb met de mensen van mijn basisschool en middelbare school, blijven deze relaties in meer of mindere mate bestaan.

De meeste kinderen (vooral onder de 12) schermen hun profiel af en voegen enkel mensen uit hun directe omgeving toe. Precies dat waar social media natuurlijk voor bedoeld is, het sociale aspect. Anders is het gewoon enkel media als je het sociale (ik ken je echt) deel eruit haalt.

Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat social media ook voor je organisatie iets oplevert. En dankzij recruitmentmatters kwam ik op deze bijzonder vermakelijke en goede presentatie over het onderwerp. Uiteindelijk gaat het om de knikkers en zal je inzichtelijk moeten maken wat het oplevert. In ons vak gaat dat om het aantal sollicitanten of beter: hires.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


921 views | Reageer (4 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn