dok1 UMC Utrecht heeft een Hyves game ontwikkeld gericht op scholieren om doktertje te spelen. Deze actie is maandag gestart volgens o.a. De Telegraaf.

De campagne richt zich op scholieren die nog kunnen kiezen voor het vak. Een doelstelling om de markt dus te verruimen, wat verstandig is voor dit vakgebied. Ook past Hyves in zo’n geval natuurlijk uitstekend bij de doelgroep. Dat zijn dus vast pluspunten.

Wat houdt de actie nu in?

Via de actie URL kom je op de centrale site waar je grappige operaties kan uitvoeren. De prijs is een baan voor een dag in het UMC Utrecht. Voor veel scholieren denk ik zeker een trigger. Ook een mooie ‘kandidaten binding’, hoewel ik zelf nog enkele extra’s erbij had uitgeloofd. Gadgets doen het onder deze doelgroep volgens mij ook goed.

Het ‘spel’ is eenvoudig en wordt aan het begin uitstekend uitgelegd:

dok3

Vervolgens kies je een foto van jezelf (in mijn geval mijn profielfoto), daar komt een doek om je hoofd en een mondkapje voor (net echte arts) en je kan kiezen uit een operatie. Een been afzagen, borsten oppompen of hersenen verwijderen. Ik kies in dit geval voor het afzagen van een been en mag vervolgens zelf bepalen welke vrienden in daar voor uitkies. Zeer slim gedaan, want ik wil dit natuurlijk niet naar iedereen sturen.

dok4

Ik kies in dit geval voor twee recruitment collega’s, Bas Westland van E-People en Jan Willem Weijers van Croon Electrotechniek. Die kunnen het vanuit zakelijk perspectief vast waarderen.

Ik ga verder en krijg de standaard mail te zien die verzonden wordt aan mijn proefkonijnen. Helaas, ik mag de mail niet aanpassen. Een gemiste kans.

Tot slot kan ik kiezen of ik de gadget enkel wil plaatjes op mijn Hyves of ook in aanmerking wil komen voor een dagje meelopen in het UMC. Ik kies voor het eerste, ik ben niet bepaald iemand die goed tegen bloed, naalden en andere zaken in het ziekenhuis kan.

De gadget zit er als volgt uit, in afwachting tot iemand mij op hem/haar laat opereren.

dok5

Helaas gaat het met de afhandeling meteen mis. Want meteen na het invullen van de gadget krijg je mail dat de operatie geslaagd is en je hem kan bekijken. Helaas hebben mijn slachtoffers dan nog niet gereageerd dus is er nog niets te zien. Ook blijkt Floor Drees, die ik ook had uitgenodigd, nu de verkeerde operatie te krijgen (ik had haar een borsten opgeblazen, maar ik zaag nu haar been er af). Bas en Jan Willem, die ik voor deze operatie heb uitgenodigd, hebben beide niets ontvangen. Zelf heb ik inmiddels wel ‘patient mails’ ontvangen die volgens mij voor mijn slachtoffers bedoeld waren, maar daar zat geen klikbare knop in.

Blijkbaar werkt deze actie dus niet goed wanneer je hem verschillende operaties naar verschillende mensen stuurt.

De gadget wanneer je patiënt reageert ziet er als volgt uit.

dok6

Het concept is dus erg leuk gedaan en voor de doelgroep volgens mij erg passend. Ook de prijs is goed bedacht en geeft binding, hoewel ik er dus wat extra prijzen bij had gedaan. Helaas is de uitwerking beneden pijl. Uitnodigingen die niet aankomen, niet klikbare e-mails die naar mijzelf gemaild worden. Testen is blijkbaar als een overbodige luxe beschouwd bij deze campagne en dat is wel heel erg jammer.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.521 views | Reageer (15 reacties)
  • Pingback: Doe het zelf dag | Arbeidsmarktcommunicatie | Recruitment Matters - Alles over online recruitment()

  • kan iemand mij die url opgeven? heb hem wel gelezen maar niet opgeschreven.

    dank

  • kan iemand mij die url opgeven? heb hem wel gelezen maar niet opgeschreven.

    dank

  • @Leomiek: klik eens op de eerste link in het artikel 🙂

  • @Leomiek: klik eens op de eerste link in het artikel 🙂

  • Pingback: Steeds meer organisaties werven via Hyves | RecTec()

  • Collega Floor attendeerde me op deze actie van het UMC en de gevolgen van de mislukte operatie waar ze mee moet leven. Gelukkig is het slechts een viral en zit Floor gezond en wel achter haar Apple.

    Ik heb echter nog één puntje van kritiek op deze viral: de timing! Als je scholieren werft, zou ik een dergelijke campagne voor de zomervakantie lanceren…in ieder geval op een moment dat mensen op het moment staan om een keuze voor een richting te maken. Bij mijn weten start het schooljaar nog steeds in augustus/september.

  • Collega Floor attendeerde me op deze actie van het UMC en de gevolgen van de mislukte operatie waar ze mee moet leven. Gelukkig is het slechts een viral en zit Floor gezond en wel achter haar Apple.

    Ik heb echter nog één puntje van kritiek op deze viral: de timing! Als je scholieren werft, zou ik een dergelijke campagne voor de zomervakantie lanceren…in ieder geval op een moment dat mensen op het moment staan om een keuze voor een richting te maken. Bij mijn weten start het schooljaar nog steeds in augustus/september.

  • @Wiljo: hele goede aanvulling, volkomen terecht denk ik ook!

  • @Wiljo: hele goede aanvulling, volkomen terecht denk ik ook!

  • Pingback: Arbeidsmarktcommunicatie in de zorg: een slechte case | RecTec()

  • Inmiddels zijn er resultaten bekend (geen persbericht gehad, dus kan er geen blog aan wijden). Maar ruim 100.000 proefkonijnen (die dus zijn ‘uitgedaagd’) 3.000 daarvan hadden interesse in de dag stage en 5 hebben die stage ook gekregen. Mooie score.

  • Inmiddels zijn er resultaten bekend (geen persbericht gehad, dus kan er geen blog aan wijden). Maar ruim 100.000 proefkonijnen (die dus zijn ‘uitgedaagd’) 3.000 daarvan hadden interesse in de dag stage en 5 hebben die stage ook gekregen. Mooie score.

  • Pingback: Inzenden voor een Magneet? | RecTec()

  • Pingback: De stilte voor de storm | Employer Brand Experience()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën