dok1 UMC Utrecht heeft een Hyves game ontwikkeld gericht op scholieren om doktertje te spelen. Deze actie is maandag gestart volgens o.a. De Telegraaf.

De campagne richt zich op scholieren die nog kunnen kiezen voor het vak. Een doelstelling om de markt dus te verruimen, wat verstandig is voor dit vakgebied. Ook past Hyves in zo’n geval natuurlijk uitstekend bij de doelgroep. Dat zijn dus vast pluspunten.

Wat houdt de actie nu in?

Via de actie URL kom je op de centrale site waar je grappige operaties kan uitvoeren. De prijs is een baan voor een dag in het UMC Utrecht. Voor veel scholieren denk ik zeker een trigger. Ook een mooie ‘kandidaten binding’, hoewel ik zelf nog enkele extra’s erbij had uitgeloofd. Gadgets doen het onder deze doelgroep volgens mij ook goed.

Het ‘spel’ is eenvoudig en wordt aan het begin uitstekend uitgelegd:

dok3

Vervolgens kies je een foto van jezelf (in mijn geval mijn profielfoto), daar komt een doek om je hoofd en een mondkapje voor (net echte arts) en je kan kiezen uit een operatie. Een been afzagen, borsten oppompen of hersenen verwijderen. Ik kies in dit geval voor het afzagen van een been en mag vervolgens zelf bepalen welke vrienden in daar voor uitkies. Zeer slim gedaan, want ik wil dit natuurlijk niet naar iedereen sturen.

dok4

Ik kies in dit geval voor twee recruitment collega’s, Bas Westland van E-People en Jan Willem Weijers van Croon Electrotechniek. Die kunnen het vanuit zakelijk perspectief vast waarderen.

Ik ga verder en krijg de standaard mail te zien die verzonden wordt aan mijn proefkonijnen. Helaas, ik mag de mail niet aanpassen. Een gemiste kans.

Tot slot kan ik kiezen of ik de gadget enkel wil plaatjes op mijn Hyves of ook in aanmerking wil komen voor een dagje meelopen in het UMC. Ik kies voor het eerste, ik ben niet bepaald iemand die goed tegen bloed, naalden en andere zaken in het ziekenhuis kan.

De gadget zit er als volgt uit, in afwachting tot iemand mij op hem/haar laat opereren.

dok5

Helaas gaat het met de afhandeling meteen mis. Want meteen na het invullen van de gadget krijg je mail dat de operatie geslaagd is en je hem kan bekijken. Helaas hebben mijn slachtoffers dan nog niet gereageerd dus is er nog niets te zien. Ook blijkt Floor Drees, die ik ook had uitgenodigd, nu de verkeerde operatie te krijgen (ik had haar een borsten opgeblazen, maar ik zaag nu haar been er af). Bas en Jan Willem, die ik voor deze operatie heb uitgenodigd, hebben beide niets ontvangen. Zelf heb ik inmiddels wel ‘patient mails’ ontvangen die volgens mij voor mijn slachtoffers bedoeld waren, maar daar zat geen klikbare knop in.

Blijkbaar werkt deze actie dus niet goed wanneer je hem verschillende operaties naar verschillende mensen stuurt.

De gadget wanneer je patiƫnt reageert ziet er als volgt uit.

dok6

Het concept is dus erg leuk gedaan en voor de doelgroep volgens mij erg passend. Ook de prijs is goed bedacht en geeft binding, hoewel ik er dus wat extra prijzen bij had gedaan. Helaas is de uitwerking beneden pijl. Uitnodigingen die niet aankomen, niet klikbare e-mails die naar mijzelf gemaild worden. Testen is blijkbaar als een overbodige luxe beschouwd bij deze campagne en dat is wel heel erg jammer.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.648 views | Reageer (15 reacties)