digitalnativeEr gaan veel verhalen rond over de arbeidsmarkt voor nieuwe media professionals. Van kandidaten hoor je dat ze niet aan de bak komen, terwijl bedrijven klagen geen goede kandidaten te krijgen. Het leek me dus tijd om eens wat bedrijven te bellen met hun beeld van de arbeidsmarkt op dit moment. Hoe is deze veranderd t.o.v. een half jaar geleden toen de crisis begon? Hoe is het kandidaten aanbod, waar komen de kandidaten vandaan en wat is het niveau van de schoolverlaters als het gaat om online marketing?

De partijen die ik gesproken heb zijn het eigenlijk unaniem eens over één ding. De moeilijk vervulbare functies, de ervaren mensen, blijven schaars en lastig te vinden. Esther de Kruijff van Spil games geeft aan dat het talent wel te vinden is, maar je moet nog steeds gewoon goed zoeken en er veel tijd in investeren. Ilse Mulder van Rhinofly stelt dat voor de specifieke vakgebieden en kennisdragers de markt nog steeds erg schaars is. “Vooral de functies die toch al wel goed te vervullen waren komen nu nog meer mensen voor op de markt”. Ook Silene Geuze van Online krijgt meer reacties op een vacature, maar ook daar zit veel kaf onder het koren.

Het lijkt er dus op dat de markt voor met name de minder specialistische functies een stuk makkelijker is geworden, maar de echte specialisten nog net zo schaars zijn als een jaar geleden. Ook is vooral de kwantiteit toegenomen, niet de kwaliteit van de CV’s. Silene Geuze van Online geeft aan dat er nu wel meer kwalitatief goede CV’s direct, dus zonder tussenkomst van een W&S bureau, bij Online komen, zowel op de algemene als de specialistische vacatures.

Vooral Search Engine Marketing, en dan specifiek SEO, lijkt een probleem gebied te zijn. Het aanbod hierop bij Spil games is onder de maat en ook Peter van der Graaf, zelfstandig search specialist merkt dit sterk bij zijn klanten. “De markt schreeuwt om mensen die zonder veel training aan de slag kunnen, maar deze zijn er gewoonweg niet. Het opleiden van starters biedt pas na enkele maanden een oplossing en veel bedrijven willen het risico van een snel vertrek niet nemen, waardoor dit nog maar mondjesmaat gebeurt’. De salarissen voor ‘een beetje specialist’ in de search zijn de laatste jaren fors gestegen volgens Peter. “Salarissen van 3.000 tot 3.500 euro per maand is voortaan heel normaal in deze sector geworden, daar waar een paar jaar geleden dat enkel voor de echte toppers was weggelegd. Toch is de animo voor search binnen de online marketing veel te laag om aan de vraag te voldoen”.

Wervingskanalen:

Bijna iedereen werft voor een groot deel via het eigen netwerk. Esther van Spil games en Silene van Online geven aan aan dat dit een belangrijke bron van sollicitanten is. Ilse van Rhinofly noemt de medewerkers de ‘uithangborden’ van de organisatie. “We hebben geregeld goede kandidaten op gesprek gekregen en functies ingevuld. We krijgen alle vrijheid om te schrijven over wat ons bezighoudt, wat ons werk inhoudt, en dat geeft een authentiek beeld van ons en onze organisatie. Dat spreekt mensen aan en we worden dan ook geregeld benaderd door mensen voor open sollicitaties.”

Ton Wesseling van Online Dialogue gaat nog een stap verder. Alle mensen die hij het afgelopen jaar heeft aangenomen of waarmee hij is gaan samenwerken, zijn geworven via zijn groepsblog (webanalisten.nl) of twitter. “Iedereen die echt passie voor dit vak heeft presenteert zich online” aldus Ton. “Via Webanalisten en twitter bouw ik een band op met bloggers en vaste reageerders over het vakgebied waarin ik actief ben en hiermee leer ik hun kwaliteiten kennen en of ze daarmee bij mijn initiatieven kunnen passen. Een eerste offline gesprek is daardoor heel gericht en efficiënt en levert 9 van de 10 keer een vervolg op. Het was niet het oorspronkelijke doel van het blog, maar het is een leuke bijkomstigheid geworden.”

Advertenties op Jobboard worden ook (weer) ingezet. Er zit wel veel kaf onder het koren van de mensen die erop reageren, aldus Silene en Esther. Ilse van Rhinofly is nog iets stelliger, van alle middelen geven de jobboards eigen geen resultaten.

Adword campagnes van online hebben ook goed gerendeerd en Spil games werft ook (weer) via de Monster CV database en Linkedin.

Opleidingen:

Over het niveau van de starters zijn de bedrijven over het algemeen niet bijzonder te spreken. Bij Spil games is het op zich logisch dat ze, voor hun specifieke deel van de online marketing markt, geen specifieke kennis hebben. Wat alleen ontbreekt is de ‘business kennis’. “Een HBO’er is op zich erg slim, maar wij merken dat ze erg veel moeite hebben met prioriteiten stellen, time management en gewoon hun deadlines halen” aldus Esther de Kruijff.

Ook Ilse Mulder van Rhinofly is over het algemeen niet te spreker over het niveau van de starters. “De meeste zijn niet goed genoeg om uit te nodigen helaas, we zoeken bijna altijd ook stagiaires, maar ze presenteren zich erg zwak. Designers die geen portfolio meesturen en CV’s die vooral gericht lijken op zo snel mogelijk de studie afmaken en niets bijzonders doen. Geen bestuurlijke ervaring, geen bijzondere projecten, geen bijbaantjes op het gebied van de studie”. Bij starters mist ze vooral de ‘spunk’. “Onderscheid je van de massa, laat zien wie je bent en waarom juist JIJ dé persoon bent voor ons, toon lef, zowel in je sollicitatie zelf, maar ook al eerder, in het kiezen van je studiepad. We missen nogal eens een uitgesproken mening. Al te vaak krijg je een standaard cv met een standaard tekstje zoals ‘graag wil ik reageren op de volgende vacature.” Silene deelt deze mening “starters moeten zich meer onderscheiden van de massa door hun persoonlijke motivatie meer kracht bij te zetten. Vaak zie je bij deze groep dat ze wel zegt wat ze willen gaan doen, maar niet goed kunnen beargumenteren waarom ze dat willen doen.”

Conclusie:

De arbeidsmarkt voor echte online marketing specialisten is en blijft krap. Er is veel vraag naar nieuwe mensen, maar de bedrijven investeren zelf nog nauwelijks om de aanwas op niveau te krijgen. De opleidingen sluiten nog steeds niet goed aan bij de vraag in de markt, waardoor de aanwas beperkt is en ook de doorgroei naar het specialist niveau beperkt blijft.

Het netwerk is de belangrijkste bron voor het aannemen van mensen en personal branding wordt steeds belangrijker om jezelf te profileren als specialist.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


845 views | Reageer (8 reacties)
  • Marco

    Ben benieuwd of onderwijsinstellingen binnenkort gaan inspelen op deze behoeften. Maar zeker interessant om dit te blijven volgen.

  • Marco

    Ben benieuwd of onderwijsinstellingen binnenkort gaan inspelen op deze behoeften. Maar zeker interessant om dit te blijven volgen.

  • Rob van Elburg

    Bas,
    Kan jij de laatste zin eens plaatsen in de context van de unanieme conclusie van dit artikel te weten: “De moeilijk vervulbare functies, de ervaren mensen, blijven schaars en lastig te vinden.”

    Van een aantal van de geinterviewden ken ik de inspanning die is verricht om tot de juiste mensen te komen, vandaar ook de terechte unanieme conclusie. Jouw opmerking suggereert dat bij een stevige personnal branding de juiste specialisten wel gevonden hadden kunnen worden.

    Ook jouw conclusie dat bedrijven nauwelijks investeren om de aanwas op niveau te krijgen zie ik niet terug in de uitspraken van de geinterviewden. Juist het feit dat men vacatures stelt geeft al aan dat ze de online markt serieus en actief benaderen.

    Enige conclusie die ik dan kan trekken is dat je goed bedoelde interviews gebruikt voor eigen paradepaardjes. Anders kan ik jouw conclusie niet lezen.

  • Rob van Elburg

    Bas,
    Kan jij de laatste zin eens plaatsen in de context van de unanieme conclusie van dit artikel te weten: “De moeilijk vervulbare functies, de ervaren mensen, blijven schaars en lastig te vinden.”

    Van een aantal van de geinterviewden ken ik de inspanning die is verricht om tot de juiste mensen te komen, vandaar ook de terechte unanieme conclusie. Jouw opmerking suggereert dat bij een stevige personnal branding de juiste specialisten wel gevonden hadden kunnen worden.

    Ook jouw conclusie dat bedrijven nauwelijks investeren om de aanwas op niveau te krijgen zie ik niet terug in de uitspraken van de geinterviewden. Juist het feit dat men vacatures stelt geeft al aan dat ze de online markt serieus en actief benaderen.

    Enige conclusie die ik dan kan trekken is dat je goed bedoelde interviews gebruikt voor eigen paradepaardjes. Anders kan ik jouw conclusie niet lezen.

  • @Rob: Ondanks dat je weer eens op de man moet spelen zal ik dit keer je reactie nog één keer laten staan en netjes proberen uit te leggen wat in dit artikel staat.

    Het is namelijk tweeledig, gericht op de bedrijven, maar ook vooral de kandidaten. Nee, nergens stel ik dat goede personal branding het probleem voor de bedrijven oplost. Dat is het advies naar de kandidaten dat ik krijg vanuit de bedrijven. Zorg dat je opvalt en je onderscheidt. Dat lost niet het probleem op van de bedrijven, dat stel ik nergens.

    Het feit dat bedrijven vacatures hebben zegt niets over de investering die men doet om de aanwas op goed niveau te krijgen. Dan praat je over traineeships (is er één op het gebied van online media) en training die men aan starters geeft. Maar ook tijd die men investeert in bijvoorbeeld gastcolleges op hogescholen. Men zoekt vooral ervaren mensen, maar verwacht dat anderen deze opleiden en de kans geven. Hier is nog geen structureel beleid voor. Dat is één conclusie die ook uit de rondgang bleek.

    Op een persoonlijke noot. Ik begrijp dat je tijd over hebt en plots het fenomeen sociale media ontdekt hebt en de behoefte hebt overal te reageren. Als dat inhoudelijk gebeurt vind ik dat best. Als je mening verschilt van die van mij en je open staat voor discussie kan iedereen daar enkel van leren. Maar als je het noodzakelijk blijft vinden om het steeds weer persoonlijk te maken wil ik je wijzen op de regels die wij op dit blog hebben m.b.t. reageren.

    Als je iets niet begrijpt kan je het vragen. Als je het er niet mee eens bent mag je dat zeggen en inhoudelijk onderbouwen. Als je het persoonlijk blijf maken omdat je één of andere vete tegen me wilt uitvechten zal ik je reacties verwijderen en je de mogelijkheid verder te reageren ontzeggen.

  • @Rob: Ondanks dat je weer eens op de man moet spelen zal ik dit keer je reactie nog één keer laten staan en netjes proberen uit te leggen wat in dit artikel staat.

    Het is namelijk tweeledig, gericht op de bedrijven, maar ook vooral de kandidaten. Nee, nergens stel ik dat goede personal branding het probleem voor de bedrijven oplost. Dat is het advies naar de kandidaten dat ik krijg vanuit de bedrijven. Zorg dat je opvalt en je onderscheidt. Dat lost niet het probleem op van de bedrijven, dat stel ik nergens.

    Het feit dat bedrijven vacatures hebben zegt niets over de investering die men doet om de aanwas op goed niveau te krijgen. Dan praat je over traineeships (is er één op het gebied van online media) en training die men aan starters geeft. Maar ook tijd die men investeert in bijvoorbeeld gastcolleges op hogescholen. Men zoekt vooral ervaren mensen, maar verwacht dat anderen deze opleiden en de kans geven. Hier is nog geen structureel beleid voor. Dat is één conclusie die ook uit de rondgang bleek.

    Op een persoonlijke noot. Ik begrijp dat je tijd over hebt en plots het fenomeen sociale media ontdekt hebt en de behoefte hebt overal te reageren. Als dat inhoudelijk gebeurt vind ik dat best. Als je mening verschilt van die van mij en je open staat voor discussie kan iedereen daar enkel van leren. Maar als je het noodzakelijk blijft vinden om het steeds weer persoonlijk te maken wil ik je wijzen op de regels die wij op dit blog hebben m.b.t. reageren.

    Als je iets niet begrijpt kan je het vragen. Als je het er niet mee eens bent mag je dat zeggen en inhoudelijk onderbouwen. Als je het persoonlijk blijf maken omdat je één of andere vete tegen me wilt uitvechten zal ik je reacties verwijderen en je de mogelijkheid verder te reageren ontzeggen.

  • Rob van Elburg

    Prima Bas, we zijn het fundamenteel oneens. Laten we het daarbij houden.
    Op een persoonlijke noot. 2 vrijkaartjes voor jou voor het event later in november. Dan drinken we daar een biertje op

  • Rob van Elburg

    Prima Bas, we zijn het fundamenteel oneens. Laten we het daarbij houden.
    Op een persoonlijke noot. 2 vrijkaartjes voor jou voor het event later in november. Dan drinken we daar een biertje op


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën