geld4_2Het thema pricing van werving en selectie is iets waar altijd discussie over is. Dat bleek ook wel in een andere posting, waar de discussie ook ging over business model en pricing. Ik spits het toe op 2 specifieke elementen van het pricing model: no cure no pay en exclusiviteit. Recentelijk ben ik meest geconfronteerd met vakbroeders die afstappen van ncnp en met een voorkeur voor exclusiviteit. Directe aanleiding voor mij om er dieper op in te gaan is de relatie die wordt gelegd tussen commitment en kwaliteit in bredere zin en al dan niet op basis van ncnp of exclusiviteit je diensten aanbieden.

Ik wil vooraf in elk geval duidelijk maken dat ik over 1 ding stellig ben: er mag geen relatie zijn tussen je inzet en commitment als recruitment service provider en je pricing model. Wat ik hiermee bedoel is dat de kwaliteit die je nastreeft en de toewijding richting je klanten primair afhangt van je cultuur, instelling en mentaliteit. Er kan daarom andersom niet gesteld worden dat de keuze voor een bepaald pricing model automatisch iets zegt over de kwaliteit van de aanbieder of zijn/haar werkmethoden. Ideeën als “niet exclusief werken betekent geen relatie met de klant” of “no cure no pay leidt tot gebrek aan commitment” kunnen niet algemeen waar zijn. Al is het maar omdat ik niet-exclusief en ncnp werk en me er niet in herken.

Daarnaast is het van belang om werving & selectie in breed perspectief te plaatsen. De term roept al snel associaties op met recruitment op hoger niveau, executive search en headhunting, krijg ik de indruk. Ik biedt werving & selectie op middelbaar niveau, bijvoorbeeld callcenter functies, software development rollen, etcetera. Ik denk dat dit verschil uitmaakt voor wat als een passend pricing en servicemodel kan worden gezien, en voor de beeldvorming.

Waarom werk ik zoals ik doe? Eerlijk is eerlijk, het is een deel “macht der gewoonte”. Ik ben gewend aan ncnp tegen een bepaald percentage van het jaarsalaris. Daar voel ik me prima bij, het is een wijd verbreid model en ik wil me vooral onderscheiden door niche, service en hoogte van de fee, niet zozeer door een ander pricing model. Onder de streep kan het ook een verkoopargument zijn omdat het “no risk” is voor de klant. Dat is echter een conclusie en niet een aanleiding.

Voor exclusiviteit ligt het iets anders. Ik vindt dat corporate recruiters het recht (de plicht?) hebben om het beste “mandje” aan recruitment services te gebruiken die voor specifieke vacatures het meest effectief zijn. Effectief in kwantiteit, kwaliteit, tijd en kosten. Exclusiviteit strookt hier mijns inziens niet mee, omdat het praktisch bijna onmogelijk is om daarmee de bedoelde effectiviteit te garanderen. Ik zou mijn eigen service altijd in combinatie gebruiken met. Exclusiviteit eisen zou mijn eigen principe daarmee ondermijnen. Als je daarnaast vindt dat je de beste kandidaat kan vinden, is exclusiviteit ook niet nodig.

Maar (jawel ik ben aan het denken gezet): als je vindt dat je “de beste” bent en dus het meest effectief bent, dan is het daarmee voor je relatie niet meer nodig om andere kanalen te gebruiken. En daarmee heb je juist een argument vóór exclusiviteit. Ik ben er nog niet uit, zij het dat ik wel voel voor een model waarin je exclusiviteit koppelt aan een breed dienstenpakket. Je verzorgt het eerder genoemde “mandje” als het ware voor je cliënt, die daarmee de optimalisatie van zijn werving aan je uitbesteed. No cure no pay wordt dan ook bijna onhoudbaar me dunkt.

Argumenten en overwegingen zijn hiermee nog lang niet allemaal genoemd en onderzocht. Voor nu wil het hier even bij laten en ben ik vooral benieuwd naar jullie mening. Alvast bedankt!

Deze blog is geschreven door Niels Jordens van Careersinholland

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


1.433 views | Reageer (3 reacties)
  • Goed artikel Niels! Ook wij werken op ncnp basis en voelen ons daar goed bij. De gedachte daarachter is simpel. Wie zijn wij om enige garantie te geven dat wij alle vacatures wel even opvullen? Deze werkwijze geeft een opdrachtgever de indruk dat wij dat kunnen. Vooraf betalen? Daar moet wat tegenover staan. Zoekinspanningen zijn dan niet genoeg.

    Qua inzet maakt het ons niet uit. Inzet is iets dat vanuit jezelf als persoon komt.

  • Goed artikel Niels! Ook wij werken op ncnp basis en voelen ons daar goed bij. De gedachte daarachter is simpel. Wie zijn wij om enige garantie te geven dat wij alle vacatures wel even opvullen? Deze werkwijze geeft een opdrachtgever de indruk dat wij dat kunnen. Vooraf betalen? Daar moet wat tegenover staan. Zoekinspanningen zijn dan niet genoeg.

    Qua inzet maakt het ons niet uit. Inzet is iets dat vanuit jezelf als persoon komt.

  • sharonrecruitmentinterim

    Ik ben onlangs gestart met mijn eigen werving & selectiebureau en weet wat er in deze wereld zich afspeelt. Uitzenden/Werving en Selectie/ Detachering is m.i. bijna de meest traditionele branche en vraagt daarom inmiddels weleens om een nieuwe en frisse blik hierop en tevens op de standaard prijsstelling, d.w.z. fee’s op basis van een bruto jaarsalaris. Sharon. Recruitment & Interim vraagt dan ook niet om exclusiviteit of vastgelegde afspraken/raamovereenkomsten, de (fictieve) exclusiviteit die Sharon. Recruitment & Interim voor ogen heeft (duurzame relaties opbouwen) wordt bereikt door een specifieke werkwijze (kwaliteit, persoonlijk) en tevens tariefstelling die telkens de juiste commitment naar de opdrachtgever tonen. Hierdoor zal de opdrachtgever op basis van no-cure-no-pay nog steeds verzekerd zijn van een maximale inspanning voor al haar opdrachten op het gebied van werving en selectie voor een vaste een vooral eerlijke prijs. Anders en onderscheidend en toch nog steeds dezelfde kwaliteit en inzet die een opdrachtgever vraagt wanneer het gaat om een opdracht te vervullen door de juiste kandidaat aan te bieden. Dat is toch het enige waar je als bedrijf op zit te wachten?

    Sharon Timmerman


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën