calimeroMaar zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk” is één van de zinnen die ik in veel varianten de laatste jaren steeds opnieuw heb gehoord als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

Er is een tijd geweest dat ik mijn lezingen met deze zin begon en vervolgens stelde dat ik die nooit van mijn klanten wilde horen. Want het is zo’n totale onzin. De grote bedrijven klagen uiteraard over het feit dat ze zo inflexibel zijn in wat ze wel en niet mogen doen.

Dat kleine bedrijven met de dag populairder worden is een trend die ik persoonlijk al jaren zie. Meerdere professoren hebben mij al aangegeven dat hun top talent al jaren niet meer voor het grote bedrijfsleven kiest (zie b.v. interview met Wouter de Vries van 2 jaar geleden). Nu is er ook Amerikaans onderzoek waar Taleo over blogt m.b.t. dit onderwerp, de resultaten zijn bijna schokkend.

When asked what size organization they would prefer to work for given today’s economy, the majority (71%) of business leaders chose a medium or small organization, according to a worldwide survey of senior executives and managers conducted by NFI Research.

Forty percent say they would rather work in a medium organization while 31 percent chose a small organization. Only 14 percent prefer a large company.

Er zijn verschillende redenen dat men kiest voor een middelgroot of klein bedrijf. De waardering is er daar één van, het gevoel dat je echt het verschil kan maken in een bedrijf en het ontbreken van de ‘corporate policy’ die leidend is bijvoorbeeld.

Kleine bedrijven hebben ook in Nederland een natuurlijke voorsprong op veel grote bedrijven merk ik. Maar het probleem is dat ze de kandidaten niet weten te bereiken. Sociale media heeft het speelveld al veel gelijker gemaakt, maar men zet deze nog zelden of nooit in. Mijn advies aan kleine en middelgrote organisaties:

– Investeer in mensen, een extra recruter is niet zo duur als een paar plaatsingen via een bureau
– Investeer in social media, dat is vooral een investering van tijd, met een beetje geld
– Zorg dat je heel goed weet wie je doelgroep is en denk niche. Investeer in die doelgroep en houdt contact via b.v. de sociale media.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


696 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën