Uniek: recruitmentverbod

Door Bas van de Haterd op 04-09-2009 10:57.

chelsea-pic-getty-107050045Een uniek moment in de voetbal geschiedenis de afgelopen week: Chelsea heeft een transferverbod gekregen tot januari 2011. Inmiddels loopt er ook een dergelijk onderzoek tegen Manchester United.

In het kort: in de voetballerij zijn regels m.b.t. het overnemen van spelers van elkaar. Anders dan in de ‘gewone’ wereld van werknemers. Hoewel ‘wij’ natuurlijk wel concurrentie bedingen en zo kennen is het toch net iets anders. Afkoopsommen van contracten is niet heel gebruikelijk in de wereld van de normale business. Het komt er op neer dat Chelsea zou hebben aangezet tot het plegen van contractbreuk bij een speler, wat ze nu zwaar komt te staan. Bij Man Utd zou het gaan om het tekenen van een voorcontract met een veel te jeugdige speler. Wat als dit ook mogelijk zou zijn in de wereld van normale bedrijven?

Er loopt nu een onderzoek naar ongeoorloofde praktijken op recruitmentgebied tussen Apple, Yahoo, Genetech en Google. Overigens precies om het omgekeerde dat Chelsea deed, deze partijen hadden namelijk een ‘niet aanvalsverdrag’.

Maar stel nu bijvoorbeeld eens dat er een code zou komen m.b.t. ronselpraktijken (CV’s aanbieden als bureau zonder dat de kandidaat ooit gesproken is) of andere schandalen (werknemers bellen voordat ze beginnen dat ze toch niet hoeven te beginnen). En er een instantie zou zijn die een recruitment verbod zou kunnen uitspreken. Of misschien een deelverbod, in de trend van: u mag geen mensen van andere bedrijven aannemen (dat is wat Chelsea is overkomen, ze mogen wel jeugdspelers door laten stromen natuurlijk). Dat zou toch een bijzondere situatie zijn.

Natuurlijk is het voetbal een vreemde business, met eigen regels (transfers, contracten) en een overkoepelend orgaan (meerdere zelfs) die daadwerkelijk zaken kunnen regelen. Toch zijn het leuke filosofische gedachten, waar mogelijk met het oog op het professionaliseren van de markt toch eens met een schuin oog naar gekeken moet worden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


292 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn