De verschuiving van macht

Door Bas van de Haterd op 04-09-2009 07:42.

Via het Extend Limits blog kwam ik bij de volgende video over macht. Hoe veranderen de machtsverhoudingen door de nieuwe media? En wat moet je hier aan doen?

Zelf denk ik dat steeds meer macht naar de individu gaat en steeds minder naar de organisaties, zoals het vroeger was. Ik denk dat de maatschappij door heeft dat organisaties niet betrouwbaarder, maar juist minder betrouwbaar zijn. Dat organisaties excuses bieden (corporate policy, regels, etc) en dat de mensen die er werken daardoor juist minder betrouwbaar zijn dan wanneer ze op hun individuele gedrag kunnen worden aangesproken.

Ook verschuift de macht in mijn optiek van de happy few naar iedereen die daadwerkelijk iets te melden heeft.

Wat heeft dit met werk en recruitment te maken? Alles. Personal branding bijvoorbeeld wordt steeds belangrijker voor organisaties. Mensen vinden die je gezicht naar buiten zijn. Mensen waarvoor andere mensen willen werken.

Ook is het belangrijk te weten dat macht niet alleen bij de hoofddirectie zit. Binnen de organisatie zijn veel machtsdragers. Dat weten we al lang, elk bedrijf heeft mensen die er al jaren zitten of altijd alles voor elkaar krijgen. Maar door het internet zijn er nu ook een aantal mensen die dit naar buiten toe zijn. Mensen die je werkgeversmerk kunnen maken of breken.

Ik ben benieuwd hoe recruitment Nederland hier over denkt. Is dit een trend die je moet omhelzen of die je de kop in moet drukken?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


409 views | Reageer (2 reacties)
  • Goed artikel Bas!

    Ik ben zeker voor deze trend. Om verschillende redenen:
    Dit zorgt er voor dat verantwoordelijkheden meer aan personen gekoppeld worden. Dat maakt het werk van CEO’s en andere eindverantwoordelijken zwaarder, maar dwingt hen wel grondig na te denken, je kunt je niet meer juridisch verschuilen achter een bedrijfsnaam.

    Er komt meer gelijkheid, in de zin dat je ‘macht’ of de mate waarin je in staat bent iets in te brengen in een organisatie of de maatschappij meer afhankelijk wordt van je kunnen. Als je een groot brand bent op het gebied van recruitment, dan luisteren mensen naar je. Terwijl je ‘vroeger’ inderdaad een happy few had met connecties of geld.

    Als je hier iets filosofisch over wilt lezen, lees dan Foucaults ‘discipline, toezicht en straf’. Dat is een vrij moeilijk leesbaar boek, waarin Foucault beschrijft (hij oordeelt niet, wat het moeilijk leesbaar maakt) hoe de discours (taal/jargon, hoe je het wilt lezen) invloed heeft op macht.
    Je kunt ook Orwells 1984 lezen en je het omgekeerde (hopelijk) voorstellen. Allebei fantastische boeken.

    Nu hopen op veel reacties.

  • Goed artikel Bas!

    Ik ben zeker voor deze trend. Om verschillende redenen:
    Dit zorgt er voor dat verantwoordelijkheden meer aan personen gekoppeld worden. Dat maakt het werk van CEO’s en andere eindverantwoordelijken zwaarder, maar dwingt hen wel grondig na te denken, je kunt je niet meer juridisch verschuilen achter een bedrijfsnaam.

    Er komt meer gelijkheid, in de zin dat je ‘macht’ of de mate waarin je in staat bent iets in te brengen in een organisatie of de maatschappij meer afhankelijk wordt van je kunnen. Als je een groot brand bent op het gebied van recruitment, dan luisteren mensen naar je. Terwijl je ‘vroeger’ inderdaad een happy few had met connecties of geld.

    Als je hier iets filosofisch over wilt lezen, lees dan Foucaults ‘discipline, toezicht en straf’. Dat is een vrij moeilijk leesbaar boek, waarin Foucault beschrijft (hij oordeelt niet, wat het moeilijk leesbaar maakt) hoe de discours (taal/jargon, hoe je het wilt lezen) invloed heeft op macht.
    Je kunt ook Orwells 1984 lezen en je het omgekeerde (hopelijk) voorstellen. Allebei fantastische boeken.

    Nu hopen op veel reacties.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn