googlelabsRegelmatig komt deze vraag boven in de werelden van recruitment leveranciers en nieuwe media partijen. Google is ’s werelds grootste zoekmachine, maar laat veel ruimte over voor kleine niche partijen in verschillende markten. En regelmatig hoor ik mensen roepen dat Google wel eens SimplyHired, Indeed of een andere vacature vertical zal overnemen.Volgens mij een hele vreemde gedachte waar ook geen onderbouwing voor is, als we tenminste uitgaan van de historie van Google tot nu toe en hun strategie voor zover die zichtbaar is.

Als we kijken naar de historie van overnames van Google, zien we dat Google weliswaar ooit zoektechnologie heeft overgenomen, maar vooral om te integreren met hun eigen technologie. Nooit om iets naast Google in te zetten (of we moeten Youtube, qua zoekopdrachten de 2e zoekmachine ter wereld) als zoekmachine gaan bestempelen. Het onderstaande overzicht van Ewout Wolff laat de overnames van Google zien.

Voor de duidelijkheid, de overname staat links, het onderdeel waar het is in geïntegreerd staat rechts.

Waarom dan toch deze gedachten? Want bijvoorbeeld search engine war vraagt zich af of Google een bedreiging of een kans is voor de verticals. Er loopt momenteel een rechtzaak waarin Google wordt aangeklaagd voor het feit dat een bedrijf het idee heeft dat ze een bepaalde techn0logie in gaan kopen waar dat bedrijf exclusiviteit op heeft. De angst zit er flink in bij deze hypotheek vergelijker, Google is natuurlijk machtig en kan de hele markt opschudden.

Echter, Google is vooral bezig om hun eigen zoekresultaten te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de kaart met plaatje als je een locatie zoekt, zoals in dit geval Restaurant Dauphine. Ook meteen erbij vermeld: het adres, telefoonnummer een een routebeschrijving via Google maps. Dat is dus het verrijken van zoekresultaten in Google.

dauphine

Google zal de zoekresultaten verrijken, misschien wel tot het niveau van Wolphram Alpha, waar via tekstherkenning je antwoord gaat krijgen op vragen die je stelt, mits je deze stelt en niet op keywords zoekt zoals we nu allemaal doen.

Productvergelijkingen zijn dan al een veel logischere eerste stap, waarbij natuurlijk veel geld te verdienen is met hypotheekleads, leads voor verzekeringen of auto’s. En hiervoor heeft Google de technologie al, alleen de data niet. En de Google strategie is: do what you do best, and link to all the rest. Dus Google zal dergelijke databases waarschijnlijk niet zelf maken, maar inkopen, precies waar deze rechtzaak nu om gaat.

Google zal dus ook niet snel met verticals komen, maar hooguit de eigen zoekresultaten verbeteren. Hierbij zal men vooral een Amerikaanse insteek hebben, waardoor de kans dat dit optimaal is voor bijvoorbeeld Nederland minimaal is.

Ook is de kans dus erg klein dat men een vertical gaat kopen, men wil de data, niet de technologie. Die is bij nagenoeg elke vertical inferieur aan die van Google, dus waarom zouden ze. De databronnen (die vaak ook van een andere leverancier zijn), die heeft Google nodig om hun eigen zoekdata te verrijken. Het inkopen van bijvoorbeeld Jobfeed is vanuit die optiek dan ook veel logischer. Hoewel als Google toch zelf kiest voor het opbouwen van de databases een overname van Textkernel, het bedrijf dat de tekstherkenning doet van Jobfeed, ook niet geheel onlogisch is.

De toekomst van Google in vacatures? Het is natuurlijk koffiedik kijken. Maar ik voorziet geen ‘Google jobs’ in de toekomst. Wel voorzie ik dat als je zoekt op vacatures de resultaten veel beter worden dan nu en er meer mogelijkheden komen om te verfijnen, zoals bij bijvoorbeeld de huidige verticals. Hiervoor zal men mogelijk additionele data inkopen of een database opbouwen en daarvoor een goede partij overnemen.

Een voorbeeld van een resultaat is dan dat wanneer ik zoek op ‘vacature account manager Amsterdam’ ik niet alleen de vacatures in Amsterdam krijg, maar ook bijvoorbeeld een straal kan instellen en automatisch Schiphol meekrijg bijvoorbeeld. Naast de link naar de vacature staat meteen per vacature (bijvoorbeeld) ook de branche, salarisrange en de contactpersoon.

Wat dit voor u als recruiter inhoud? Dat Google, nu al de belangrijkste bron van zoekgedrag naar vacatures in Nederland, nog belangrijker gaat worden. Dat u deze ontwikkeling in de gaten moet houden en moet zorgen dat uw vacatures goed in Google komen. Bij het maken van een nieuwe corporate recruitmentsite of het aanschaffen van een nieuw ATS is dit een essentieel onderdeel. En wanneer Google zijn resultaten gaat verrijken (en daar heb ik geen twijfel over, de vraag is meer wanneer) is het belangrijk om uw vacatures met deze gegevens te ‘taggen’. Immers, wat niet in uw vacature staat, kan Google niet indexeren, komt dus niet naar boven als een kandidaat (en dat zijn er miljoenen per maand) via Google naar een baan zoekt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


954 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categori├źn