lovehrAfgelopen week kwam ik langs een bijzonder interessant onderzoek van CRF. Omdat er eenvoudigweg teveel informatie in staat die de moeite waard is met jullie te delen heb ik het verslag opgeknipt in meerdere blogpostings. Bij deze deel 1.

Eerst wat achtergrond, het onderzoek is gedaan onder zogenaamde ‘top employers’ in Europa, in andere woorden de CRF klanten. Of dit goede werkgevers zijn laat ik even in het midden, ze geven in ieder geval veel geld uit om die titel te mogen dragen en zijn blijkbaar ook bezig met het personeel. Dus het is geen steekrpoef representatief voor alle organisaties. Het onderzoek is gedaan in een aantal landen: UK, Zwitserland, Belgié, Italië, Frankrijk en Nederland. Soms komt ook Spanje in het onderzoek om de hoek kijken, waar een deel van het onderzoek blijkbaar is uitgevoerd.Het onderzoek is uitgevoerd tussen september en december van 2008, toen de crisis dus al goed voelbaar was. Het is belangrijk dit laatste in het achterhoofd te houden. Tot zover de achtergrond, nu de resultaten.

Interessant vind ik het overzicht met prioriteiten van HR afdelingen. Behalve in de UK staat recruitment en staffing in de top 5 van prioriteiten (men had 15 mogelijkheden). Gemiddeld genomen is dit het belangrijkste element in Europa, in Nederland staat het op de tweede plek na ‘leadership development’. Recruitment blijft dus, ondanks de crisis, prioriteit nummer 1 van HR afdelingen in Europa.

Ook heel opvallend, ondanks de crisis, geeft 62% van de werkgevers aan dat men verwacht dat het bedrijf de komende 3 jaar in personeelsbestand zal groeien. Niet alleen is dit bijzonder gezien de crisis, maar ook gezien de vergrijzing. Immers lijkt dit technisch onmogelijk, tenzij er een enorme instroom van werknemers is of de andere 1/3 van de bedrijven failliet gaat. Hoewel learning and development ook hoog scoort (overal top 5 plek, top 3 gemiddeld in Europa) op de prioriteitenlijst is het duidelijk dat men hier niet de productiviteitsstijgingen van verwacht om de groei op te vangen.

Een ander opvallend cijfers is het verloop onder personeel in verschillende landen. Het gemiddelde ligt Europees gezien volgens dit onderzoek iets boven de 10%. Nederland zit met 12% hier boven, de UK spant de kroon met 19%. Italië en Spanje staan met respectievelijk 6,1% en 7,9% onderaan de lijst. Opvallend vanuit dit cijfer is dus des te meer dat recruitment in de UK geen prioriteit heeft. Of misschien ook niet, omdat verloop daar nu eenmaal normaler is zou men meer in binden en boeien moeten investeren en dat is dan ook prioriteit nummer 1: employee engagement.

Nederland heeft dus een iets boven gemiddeld verloopcijfer en ook in Nederland hebben retentie projecten (employee engagement, leadership development) hoge prioriteiten. De focus lijkt dus goed te liggen.

Dan nog naar de redenen voor vertrek. Dat zijn er teveel op om te noemen, maar opvallend is dat in de lager betalende landen (Zuid Europa betaald gemiddeld een stuk minder dan de rest, zo blijkt ook uit het onderzoek) het vertrek vanwege geld veel hoger is dan in de rest van Europa. Blijkbaar is geld belangrijker als je er minder van hebt, wat op zich logisch is. In Nederland zien we dat ook bij lager geschoolde beroepen.

Tot slot van deze eerste blogpost dan nog over die beloning. Dit onderzoek stelt dat de gemiddelde hoger geschoolde starter in Nederland zo’n € 35.000 per jaar meekrijgt. Dit is salaris, gegarandeerde bonussen en vakantiegeld. Ter vergelijking: een Spanjaard krijgt zo’n € 24.500 en een Italiaan nog geen € 22.000 per jaar mee voor hetzelfde niveau. Met 3 jaar werkervaring krijgt een Nederlander € 44.000 t.o.v. een Spanjaard nog geen € 33.000 en een Italiaan slechts € 29.000. België loopt overigens nagenoeg gelijk met ons, in Duitsland betalen ze nog iets beter en in Frankrijk een stukje minder (€ 32.000 voor een starter en € 37.000 voor 3 jaar ervaring).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


795 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën