Weekend leesvoer

Door Bas van de Haterd op 29-08-2009 08:55.

krantlezenHet weekend leesvoer van het laatste weekend van augustus:

Hoe één en hetzelfde persbericht tot twee verschillende koppen kan leiden: De Telegraaf stelt dat jonge vrouwen weinig last hebben van werkeloosheid, het AD dat jonge mannen vaker thuis zitten. Komt voort uit CBS data, één persbericht, twee koppen. De crisis drijft jongeren steeds vaker tot het doen van een stage i.p.v. het zoeken van een full time baan. Goed om te zien dat de jongeren inzien dat iets doen beter is dan niets doen.

Ouderen worden daarentegen nog steeds met veel smoesjes afgewezen. Het verhogen van de AOW leeftijd naar 67 zal geen nut hebben als we niet iets aan de recruiters en HR mentaliteit doen.

Belangrijk gegeven: consistentie aan de top leidt tot betere prestaties. Verander niet steeds je strategie of werkwijze. Dat wil niet zeggen dat je niet soms eens kritisch naar je organisatie moet kijken, maar als je ergens voor kiest, voer dit dan ook voor langere tijd door.

Dat social media niet meer weg te denken is, weten de lezers van dit blog al lang. Tenminste, de lezers die serieus om zich heen kijken. Om dit maar eens te onderstrepen hier nog 20 ‘mind blowing’ statistieken over social media. De meest bijzondere voor recruiters: 80% van de Amerikaanse bedrijven gebruikt of gaat het komende jaar Linkedin gebruiken voor hun recruitment. Vanuit die optiek is het interessant te zien dat recruitment inderdaad nu de social media omarmt, helaas blijft HR nog ver achter, aldus dit artikel. Ook interessant is dat Linkedin met extra tools komt voor recruiters, dit (slecht geschreven) artikel geeft vast een preview.

Tot slot altijd interessant: wat vinden de toekomstig leiders nu interessant? Science of the Time is een instituut dat onderzoek doet naar zaken die jongeren bezig houden op een bijzondere manier. Ze hebben nu een internationaal onderzoek gedaan naar Europese en Aziatische studenten en wat deze groep ‘cool’ vindt. Hier een overzicht van belangrijke tends.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


425 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën