hyveslogoCheck je je kandidaten voordat je ze op gesprek laat komen? Op Hyves of Facebook?

Via het Taleo blog kwam ik op dit onderzoek van careerbuilder over het gebruik van sociale netwerken om kandidaten te screenen. 45% van de Amerikaanse bedrijven bekijkt sociale netwerksites om kandidaten te screenen, meer dan twee keer zoveel als vorig jaar (22%). Sociale netwerken en recruitment, een gevaarlijke combinatie, zo blijkt.

Maar eerst nog even wat extra onderzoeksgegvens: van de bedrijven die kandidaten controleren kijkt 29% naar Facebook,26% naar LinkedIN, 21% naar MySpace en slechts 11% zoekt blogs en 7% kijkt op Twitter. Bijzonder aangezien die laatste twee je juist het beste beeld kunnen geven. Het is alleen iets kostbaarder qua tijdsinvestering. Blijkbaar is kwaliteit in recruitment nog steeds ondergeschikt aan kwantiteit en tijd.

Verder blijkt dat 35% een kandidaat heeft afgewezen vanwege wat ze vonden, waarbij de drie belangrijkste redenen zijn:

  • het posten van provocatieve of ontoelaatbare foto’s of informatie (53%)
  • Informatie over het feit dat de kandidaat wel eens drinkt of drugs gebruikt heeft (44%)
  • Sprak slecht over vorige werkgever of klanten (35%)

Afhankelijk van hoe provocatief, welke drugs of hoe slecht hij sprak over klanten drie van de grootste drogredenen om een kandidaat af te wijzen. Alsof de recruiter nog nooit gedronken heeft.

18% daarentegen heeft na het checken juist een positief gevoel overgehouden en de kandidaat aangenomen.

Waarom is het geen geschikt huwelijk? Zoals op het Taleo blog ook al wordt aangehaald: wat is fictie, wat is werkelijkheid? De tweede vraag die ik altijd stel: hoe weet je 100% zeker dat het om je kandidaat gaat. Er zijn meer hondjes die fikkie heten, en ook ‘bijzondere namen’ komen regelmatig voor blijkt online. Erg gevaarlijk dus.

Daarnaast is men in Amerika bezig met wetgeving om dit te verbieden, volgens dit blog. Wat online staat is ‘fair game’ zeggen velen, dat moet men weten. Maar vergelijk het met een congres, waar je met wat vakgenoten in de bar zit en misschien na enkele biertjes als recruiter wat uitspraken doet over je collega’s of je baas. Hoe zou je het vinden als iemand daarover een blog schrijft? Of als je iets grappigs doet meteen met naam en toenaam op het internet gezet wordt? Je zit in een publieke ruimte (bar), dus dat had je moeten weten dat het je de rest van je leven zou kunnen achtervolgen.

Ben ik er dan helemaal op tegen? Nee, je kan best naar kandidaten kijken online. Vooral om te kijken of het een culturele fit is. Maar ben heel voorzichtig met het accepteren van informatie als ‘waarheid’ omdat iemand toevallig dezelfde naam heeft. En nog belangrijker is dat je informatie echt goed op waarde moet schatten, want iedereen heeft wel eens een biertje op. De grap is natuurlijk dat je een zuipschuit bent met een biertje in je hand, maar ‘very sophisticated’ met een glas wijn op de foto.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


633 views | Reageer (6 reacties)
  • In dit kader (schat informatie op waarde) kwam ik bij puur toeval vandaag deze case tegen:

    Dan denk je: ja, zo dom als een rund natuurlijk dat je zo’n post ergens neerzet.

    Maar wat blijkt? Deze posting geeft aan dat haar account dus gehackt is.

    De vraag is nu dus: hoeveel recruiters zouden wel die facebook posting lezen en haar afwijzen vanwege domheid? En hoeveel nemen de moeite even verder te googelen? Ik vrees velen wel het eerste, weinigen het tweede.

  • In dit kader (schat informatie op waarde) kwam ik bij puur toeval vandaag deze case tegen:

    Dan denk je: ja, zo dom als een rund natuurlijk dat je zo’n post ergens neerzet.

    Maar wat blijkt? Deze posting geeft aan dat haar account dus gehackt is.

    De vraag is nu dus: hoeveel recruiters zouden wel die facebook posting lezen en haar afwijzen vanwege domheid? En hoeveel nemen de moeite even verder te googelen? Ik vrees velen wel het eerste, weinigen het tweede.

  • victor

    ik heb de links naar mijn online aanwezigheid op sociale netwerken in mijn cv gezet, wetende dat het toch wel gecheckt wordt. En dan kan je maar beter zorgen dat ze bij de juiste aankomen. Is dat verstandig?

  • victor

    ik heb de links naar mijn online aanwezigheid op sociale netwerken in mijn cv gezet, wetende dat het toch wel gecheckt wordt. En dan kan je maar beter zorgen dat ze bij de juiste aankomen. Is dat verstandig?

  • @Victor: ja, dat raad ik alle sollicitanten aan. Inderdaad, het wordt toch gecheckt, dan kan je maar beter zorgen dat ze jou vinden en geen racistische, alcoholische of seks verslaafde naamgenoot.

  • @Victor: ja, dat raad ik alle sollicitanten aan. Inderdaad, het wordt toch gecheckt, dan kan je maar beter zorgen dat ze jou vinden en geen racistische, alcoholische of seks verslaafde naamgenoot.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn