forrester-logoNatuurlijk is Forrester één van de meest vooraanstaande bedrijven in onderzoek naar social media. Toch is het heel mooi om te zien dat ze er niet alleen over adviseren, maar het ook in de praktijk toepassen. En dan wel op de perfecte manier in mijn optiek.

De sr. social media analyst, een zeer belangrijke, prominente en publieke functie bij Forrester kondigde op zijn eigen blog afgelopen week aan te vertrekken. Jeremiah Owyang vertelde nog niet waar hij heen gaat, maar wel dat hij na ruim 2 jaar een geweldig avontuur gaat afsluiten.

Vier dagen later staat op dat zelfde blog, let op, Jeremiah’s eigen blog, niet een Forrester blog, een gast posting van de hiring manager van Forrester voor zijn opvolger.

Een perfecte situatie natuurlijk, want een blogposting in het hart van de doelgroep kan natuurlijk niet verkeerd zijn. Het blog van Jeremiah is natuurlijk de plek waar ook zijn potentiële opvolgers rondhangen. Dus targetting technisch perfect. Maar er is meer dat klopt.

Ten eerste het feit dat Jerimiah zijn personal brand inzet om de baan te promoten. Hij begint met een persoonlijk stukje waarom hij ‘iedereen’ aanraad om bij Forrester te gaan werken. Aangezien hij vertrekt en het zijn persoonlijke blog is, hoeft hij dat niet te doen. Het is een zeer persoonlijke, authentieke en (zo lijkt het) objectieve aanbeveling van het bedrijf en de functie. En dat op het blog waar hij natuurlijk alle autoriteit heeft, zijn eigen blog.

Wat zit er nog meer in dat deze recruitment actie zo geweldig maakt?

– in de tekst zet de recruiter meteen een link naar zijn twitter account: My name is Charles Telep (@forresterjobs)
– het begint met iets korts (en het is ook kort en krachtig) over Forrester en de cultuur
– in de posting staan links naar het blog en twitter account van de CEO die aangehaald wordt
– er staan hele duidelijke quotes in van de CEO die de cultuur perfect omschrijven (hoewel de aanbeveling van Jeremiah uiteraard als onafhankelijk persoon nog sterker is)
– een link naar het team (met foto’s) en de volledige vacature
– een opsomming van zaken waar echt niet aan getornd zal worden (Non-negotiables)
– in die zaken o.a. je invloed in kwaliteit en kwantiteit in de social media wereld.

Al met al een fantastische social media recruitment case. Natuurlijk mede mogelijk gemaakt doordat Forrester in zijn geheel goed omgaat met social media. Het feit dat ze niet geregeerd worden door angst van vertrekkende mensen of personeel met eigen blogs en het feit dat social media in de hele organisatie (tot een twitterende CEO aan toe) is doorgedrongen. Maar het dan zo uitvoeren verdiend complimenten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.016 views | Reageer (6 reacties)
  • Pingback: Twitter Trackbacks for Social media recruitment in optima forma! | RecTec [rectec.nl] on Topsy.com()

  • Rob van Elburg

    Jeremiah Owyang. Hij zegt: “During my tenure I’ve been given the opportunity to segment the crowded community platform market, identify spending trends in social, and forecast the future of the social web.”

    Geen woord over recruitment.

    Dat blijft mij verbazen. Recruitment is een onderdeel binnen het social web. Een baan wordt hier dan gelijk gesteld aan een lening, een vakantie of desnoods een pot pindakaas.

    Hilarisch zijn vaak de uitspraken van dergelijke experts zodra het over recruitment gaat. Van Jeremiah zal ik de uitspraak onthouden dat het CV over twee jaar is uitgestorven. Nu zie ik een recruiter met zijn/haar Iphone nog wel door een aantal social networks scrollen, maar ik denk dat de manager toch echt om een CV zal vragen… Over twee jaar zullen we het weten. Ook de uitspraak dat iedereen binnen korte tijd in de ZZP rol zal acteren is discutabel. Zelfs een club als Hyves wil alle ICT-ers onder eigen vlag hebben vanwege de ICT complexiteit en de daarbij behorende inwerktijden etc. Een stal met ZZP kost verder enorm veel geld. Een niet te stoppen trend? Als wij de mensen niet hier naar toe halen, dan brengen de bedrijven het werk daar wel heen. Banenwinst dan met recruitment investeringen? Ben bang van niet.

    Onderzoek en toekomstvoorspellingen dus plaatsen binnen het referentiekader van recruitment. En hier schuilt best een gevaar. Zeker als men deze voorspellingen als waarheid gaat zien, hierop gaat investeren en nadien blijkt dat er niemand binnenstroomt:
    – Budget weg
    – Dalend vertrouwen vanuit het management
    – Misschien wel ontslag
    – Outsource
    – Verhuizing

    Dit alles is nadelig voor recruitment. Elk initiatief wat niet leidt tot aanname is schade, zeker in 2009.

    Social media is geen synoniem voor recruitment, onderzoekers zijn geen recruiters! Training & advies zorgt voor inkomen, maar interesse en verantwoordelijkheid voor plaatsing is vaak een “bridge to far”. Het zou Jeremiah sieren eens twee jaar op een stresvolle (ICT) recruitment afdeling te werken. “Stoeien” met managers enzo, verwachtingen managen, aannames realiseren, out of the box initiatieven ontplooien, etc. Jeremiah zal een fantastische nieuwe baan in social media gaan vinden. Ik heb echter het vermoeden dat wij hem in recruitment niet terug gaan zien.

  • Rob van Elburg

    Jeremiah Owyang. Hij zegt: “During my tenure I’ve been given the opportunity to segment the crowded community platform market, identify spending trends in social, and forecast the future of the social web.”

    Geen woord over recruitment.

    Dat blijft mij verbazen. Recruitment is een onderdeel binnen het social web. Een baan wordt hier dan gelijk gesteld aan een lening, een vakantie of desnoods een pot pindakaas.

    Hilarisch zijn vaak de uitspraken van dergelijke experts zodra het over recruitment gaat. Van Jeremiah zal ik de uitspraak onthouden dat het CV over twee jaar is uitgestorven. Nu zie ik een recruiter met zijn/haar Iphone nog wel door een aantal social networks scrollen, maar ik denk dat de manager toch echt om een CV zal vragen… Over twee jaar zullen we het weten. Ook de uitspraak dat iedereen binnen korte tijd in de ZZP rol zal acteren is discutabel. Zelfs een club als Hyves wil alle ICT-ers onder eigen vlag hebben vanwege de ICT complexiteit en de daarbij behorende inwerktijden etc. Een stal met ZZP kost verder enorm veel geld. Een niet te stoppen trend? Als wij de mensen niet hier naar toe halen, dan brengen de bedrijven het werk daar wel heen. Banenwinst dan met recruitment investeringen? Ben bang van niet.

    Onderzoek en toekomstvoorspellingen dus plaatsen binnen het referentiekader van recruitment. En hier schuilt best een gevaar. Zeker als men deze voorspellingen als waarheid gaat zien, hierop gaat investeren en nadien blijkt dat er niemand binnenstroomt:
    – Budget weg
    – Dalend vertrouwen vanuit het management
    – Misschien wel ontslag
    – Outsource
    – Verhuizing

    Dit alles is nadelig voor recruitment. Elk initiatief wat niet leidt tot aanname is schade, zeker in 2009.

    Social media is geen synoniem voor recruitment, onderzoekers zijn geen recruiters! Training & advies zorgt voor inkomen, maar interesse en verantwoordelijkheid voor plaatsing is vaak een “bridge to far”. Het zou Jeremiah sieren eens twee jaar op een stresvolle (ICT) recruitment afdeling te werken. “Stoeien” met managers enzo, verwachtingen managen, aannames realiseren, out of the box initiatieven ontplooien, etc. Jeremiah zal een fantastische nieuwe baan in social media gaan vinden. Ik heb echter het vermoeden dat wij hem in recruitment niet terug gaan zien.

  • @Rob: het blijft boeiend hoe ongelofelijk beperkt je wereld en wereldbeeld is. De assumptie dat er nu al geen sollicitant op binnen zou komen en dat dit geld kost kloppen natuurlijk beide niet.

    Het is op zich wel boeined dat je vind dat de wereld zich aanpassen aan die paar recruiters die het niet willen begrijpen. Persoonlijk denk ik dat recruiters zich gaan aanpassen aan de veranderende wereld.

    De wereld veranderd. Wat als geen van die geweldige IT’ers van je nog een CV opstuurt, stop je dan met aannemen? Stop je dan met het vak? Of accepteer je dat ze zeggen: dit is mijn linkedin profiel, daar staat alles. En waarom zou iemand nog zijn CV mailen als hij toch online volledig wordt nagezocht? Ronald van Schaik heeft hier een goede visie op, nee, de CV verdwijnt niet geheel, technische competenties blijf je op die manier weergeven. Maar meer op niet, naast je ervaring gaat het meer om je visie, je mentaliteit en daarmee dus je personal brand, social cv of noem het maar op.

    Ik zeg niet, en ik heb het Jeremiah ook nooit horen zeggen, dat de CV binnen 2 jaar is uitgestorven. De enige die dat zeggen zijn mensen die koste wat het kost vast willen houden aan hun bestaande business zoals jij en vervolgens roepen dat de voorspelling (die die persoon nooit gedaan heeft) niet is uitgekomen. Dus als je dergelijke uitspraken doet, heb dat het fatsoen een link naar de desbetreffende blog of video te zetten of doe ze niet. Het wordt echt vermoeiend zo.

    De ZP’ers trend is niet te stoppen. Iedereen? Nee, dat zegt wederom niemand. Meer dan nu? Ja, daar durf ik met je veel geld op te zetten. Het is nu 6,5%, hoeveel krijg ik voor elk procent dat het in 2015 hoger is?

    De wereld veranderd door social media. Nienke Smit schreef hier vandaag weer een mooi voorbeeld over. De wereld veranderd. Denk eens na over de implicaties, zoals Petra de Boevere vandaag op Twitter reageerde: denk eens na over het netwerk dat deze mensen hebben als ze 40 zijn….

    En je hebt gelijk, Jeremiah is zo verstandig zich niet in het recruitment vak te begeven. Heeft hij ook nooit gedaan, ik vertaal de trends naar wat er gaat gebeuren. En ik moet zeggen, daar heb ik een leuk leven mee. Als je namelijk veel verder gaat en visie ontwikkeld op basis van dingen die gebeuren, moet je je afvragen in hoeverre het vak recruiter (en ik spreek dan niet over enkel bureau recruiters) over 20 of 30 jaar nog bestaat. Eén ding durf ik met zekerheid te stellen: niet in de huidige vorm. Ook daar durf ik veel geld op in te zetten.

  • @Rob: het blijft boeiend hoe ongelofelijk beperkt je wereld en wereldbeeld is. De assumptie dat er nu al geen sollicitant op binnen zou komen en dat dit geld kost kloppen natuurlijk beide niet.

    Het is op zich wel boeined dat je vind dat de wereld zich aanpassen aan die paar recruiters die het niet willen begrijpen. Persoonlijk denk ik dat recruiters zich gaan aanpassen aan de veranderende wereld.

    De wereld veranderd. Wat als geen van die geweldige IT’ers van je nog een CV opstuurt, stop je dan met aannemen? Stop je dan met het vak? Of accepteer je dat ze zeggen: dit is mijn linkedin profiel, daar staat alles. En waarom zou iemand nog zijn CV mailen als hij toch online volledig wordt nagezocht? Ronald van Schaik heeft hier een goede visie op, nee, de CV verdwijnt niet geheel, technische competenties blijf je op die manier weergeven. Maar meer op niet, naast je ervaring gaat het meer om je visie, je mentaliteit en daarmee dus je personal brand, social cv of noem het maar op.

    Ik zeg niet, en ik heb het Jeremiah ook nooit horen zeggen, dat de CV binnen 2 jaar is uitgestorven. De enige die dat zeggen zijn mensen die koste wat het kost vast willen houden aan hun bestaande business zoals jij en vervolgens roepen dat de voorspelling (die die persoon nooit gedaan heeft) niet is uitgekomen. Dus als je dergelijke uitspraken doet, heb dat het fatsoen een link naar de desbetreffende blog of video te zetten of doe ze niet. Het wordt echt vermoeiend zo.

    De ZP’ers trend is niet te stoppen. Iedereen? Nee, dat zegt wederom niemand. Meer dan nu? Ja, daar durf ik met je veel geld op te zetten. Het is nu 6,5%, hoeveel krijg ik voor elk procent dat het in 2015 hoger is?

    De wereld veranderd door social media. Nienke Smit schreef hier vandaag weer een mooi voorbeeld over. De wereld veranderd. Denk eens na over de implicaties, zoals Petra de Boevere vandaag op Twitter reageerde: denk eens na over het netwerk dat deze mensen hebben als ze 40 zijn….

    En je hebt gelijk, Jeremiah is zo verstandig zich niet in het recruitment vak te begeven. Heeft hij ook nooit gedaan, ik vertaal de trends naar wat er gaat gebeuren. En ik moet zeggen, daar heb ik een leuk leven mee. Als je namelijk veel verder gaat en visie ontwikkeld op basis van dingen die gebeuren, moet je je afvragen in hoeverre het vak recruiter (en ik spreek dan niet over enkel bureau recruiters) over 20 of 30 jaar nog bestaat. Eén ding durf ik met zekerheid te stellen: niet in de huidige vorm. Ook daar durf ik veel geld op in te zetten.

  • Pingback: Perfect Example on Recruiting through Social Media « Today is my favorite day!()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën