Truckers tekort

Door Bas van de Haterd op 24-08-2009 07:55.

truck5Transport en logistiek Nederland waarschuwt dat er de komende jaren een tekort aankomt van 55.000 truckers. De vergrijzing slaat in deze sector hard toe, aldus de branche-vereniging.

De crisis raakt de sector nu zwaar, maar door de vergrijzing is er over een paar jaar een tekort. Niet verwonderlijk eigenlijk, in een sector die al jaren ziek is. Ziek vraagt u zich af? Ja, met een gemiddeld rendement op het vermogen dat al jaren negatief is (volgens TNO) ben je als sector niet gezond bezig. De lonen zijn daardoor laag, waardoor er minder mensen voor kiezen, de werkdruk omhoog gaat en zo kunnen we nog even doorgaan.

Wat de sector moet doen? Innoveren is één. Truckers zijn namelijk één onderdeel van de keten en een goede keten zou ook b.v. de trein of de binnenvaart omarmen. Met de grote hoeveelheid vrachtwagens die nog leeg rijdt is er nog een grote efficiency winst te halen, maar aangezien de vervoerders al jaren nauwelijks samenwerken (er is verbetering, maar echt vertrouwen doen ze elkaar niet) zullen er gewoonweg een heleboel failliet moeten gaan om de efficiency te bewerkstelligen.

Een groot tekort aan truckers is op zich misschien daarvoor wel een zegen. Dan kunnen we ons ook focussen op wat nodig is (lokaal vervoer), afstoten wat wel economische schade (files) oplevert maar duidelijk (zie het eerdere negatieve rendement) geen economische winst (zoals internationaal vervoer over de weg) en de sector weer gezond maken.

Mensen zijn van nature altijd heel erg innovatief, wanneer ze daar toe gedwongen worden. Vervoer via andere middelen dan de weg zal pas echt omarmt worden wanneer de noodzaak daartoe aan zet, bijvoorbeeld door een groot tekort aan truckers. 1 trein of binnenschip kan met 2 of 3 mensen de vracht vervoeren van vele vrachtwagens. Er zal de komende jaren in deze sector dus klein leed zijn van enkele bedrijven die omvallen, maar voor het hele land zou dit wel eens een zegen kunnen zijn, doordat de sector als geheel nu daadwerkelijk moet veranderen en innoveren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


613 views | Reageer (11 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën