Weekend leesvoer

Door Bas van de Haterd op 22-08-2009 08:53.

krantlezenNiet alleen het aantal HBO studenten groeit (18%), maar ook het aantal WO studenten is met 25% toegenomen.  Blijkbaar heeft de crisis inderdaad effect op de gepercipieerde kansen van studenten. Overigens klussen studenten gemiddeld voor 5.000 euro bij, waarbij HBO’ers meer bijverdienen dan WO’ers.

Om bij studenten te blijven: het UWV biedt ze een kans op werkervaring, door HBO’ers en WO’ers op te leiden tot junior werkcoach. Hoewel misschien nobel, vraag ik me af in hoeverre dit nu echt een traineeprogramma is voor hoger opgeleiden. Leuk ze te helpen, maar ik had het voor MBO’ers verwacht.

Bedrijven blijken in de crisis vooral ook veel foute maatregelen te nemen, aldus managers online. Men verspeelt tijd, het enige dat niet vervangen kan worden, aldus de onderzoeker.

Een bonus voor het behouden van goed personeel lijkt vaak een logische stap. Alleen in een hierarchische organisatie als defensie kan dat juist leiden tot jaloezie, zo blijkt. Militairen zijn veel meer gefocussed op hun rang dan op hun werkzaamheden en dus is het voor hen onverkoopbaar dat de bonus niet op basis van rang, maar van werkzaamheden gaat. Deels denk ik een communicatie issue, maar dat zie je bij defensie wel meer.

Een belangrijke ontwikkeling voor iedereen die met iets van technologie bezig is, is Layer. Ook voor recruitment, of eigenlijk meer voor arbeidsmarktcommunicatie, kan layer van groot belang worden. Zeker iets om in de gaten te houden.

Dan is er nog het bericht dat de illegale praktijken van Google en Apple over het niet werven elkaars personeel nog steeds doorgaan.

En tot slot een luchtig berichtje: kranten bezorgers vinden hun werk leuk!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


397 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën