facebook01Dutchcowgirls meldt dat het afgelopen jaar in Amerika het aantal ontslagen vanwege vervelende situaties m.b.t.  social media, zoals Hyves en Facebook, is verdubbeld, van 4% naar 8%. Dit blijkt uit onderzoek van Proofpoint naar het lekken van informatie via online communicatie middelen.

Uit het onderzoek blijkt dat 17% van de ondervraagde bedrijven al eens te maken heeft gehad met vervelende situaties rond het gebruik van social media. In 8% van de gevallen was dit uiteindelijk reden voor het ontslaan van de werknemer. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de 4% die vorig jaar werknemers moest ontslaan na misdragingen op Facebook of LinkedIn. Van de ondervraagde Amerikaanse bedrijven gaf 13% aan al eens een onderzoek te hebben ingesteld na slechte publiciteit als gevolg van een sms of Twitter-bericht.

We hebben het dan dus niet over bijvoorbeeld domme mensen die hun baas afzeiken op Facebook terwijl die haar ‘Facebook vriendje’ is. In dit geval gaat het over bijvoorbeeld het lekken van data via social media, zoals Facebook en Twitter.

Social media heeft een enorme impact op alles wat we doen. Daar ben ik tenminste van overtuigd. De onderstaande video, deel 3 van shift happens, geeft nog maar eens aan hoeveel impact het heeft en vooral hoe snel het allemaal gaat.

1 op de 8 huwelijken in Amerika begint tegenwoordig online, is één van de meest indrukwekkende cijfers die ik ken. Maar er is zoveel meer.

Belangrijk is dat bedrijven heel goed communiceren met hun medewerkers over wat wel en niet naar buiten mag. Maar die grenzen weer niet te beperkt stellen, want social media kunnen ook een zeer positief effect hebben als men er wel actief in is.

Ik geloof dat er nog veel te winnen is op het gebied van bewustwording m.b.t. social media onder werknemers. Wat kan wel en niet? Hoe staat het bedrijf tegenover bepaalde zaken? Heeft men wel ooit rekening gehouden met…? Bewustwording is belangrijk en een stukje training en coaching is daarin volgens mij essentieel.

Social media gaan niet meer weg, je zal er als bedrijf mee om moeten gaan. HR zal hierin de lead moeten nemen in mijn optiek om de werknemers bewust te maken van de impact en bekwaam om met deze media om te gaan.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


984 views | Reageer (6 reacties)
  • Super cool filmpje, met hele mooie statistieken. Ik ben benieuwd hoe bedrijven Social Media gaan inzetten de komende jaren. In het bijzonder ook MKB bedrijven. Er zijn al aardig wat voorbeelden van grote A labels die Social Media succes inzetten. Hun brands helpen hen daar enorm bij. @Bas: heb jij voorbeelden van MKB bedrijven die Social Media succesvol hebben ingezet?

  • Super cool filmpje, met hele mooie statistieken. Ik ben benieuwd hoe bedrijven Social Media gaan inzetten de komende jaren. In het bijzonder ook MKB bedrijven. Er zijn al aardig wat voorbeelden van grote A labels die Social Media succes inzetten. Hun brands helpen hen daar enorm bij. @Bas: heb jij voorbeelden van MKB bedrijven die Social Media succesvol hebben ingezet?

  • @Steven: natuurlijk, MKB bedrijven profiteren veel meer van social media dan grote bedrijven. Dat begint natuurlijk bij organisaties als ebay, amazon (beide niet groot, wel groot geworden), maar zo zijn er nog velen. Seats2Meet in Nederland is er één, maar er zijn er heel veel die elk op hun manier succesvol zijn. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het MKB meer profiteert van social media omdat het speelveld gelijkwaardiger is geworden. Alleen omdat het MKB is zit het meestal in een niche en moet je het derhalve ook zo meten.

  • @Steven: natuurlijk, MKB bedrijven profiteren veel meer van social media dan grote bedrijven. Dat begint natuurlijk bij organisaties als ebay, amazon (beide niet groot, wel groot geworden), maar zo zijn er nog velen. Seats2Meet in Nederland is er één, maar er zijn er heel veel die elk op hun manier succesvol zijn. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het MKB meer profiteert van social media omdat het speelveld gelijkwaardiger is geworden. Alleen omdat het MKB is zit het meestal in een niche en moet je het derhalve ook zo meten.

  • Beleid is zeker nodig, anders gaan mensen over (morele) grenzen heen die ze zelf niet kennen omdat ze het effect niet inzien. Voor het bedrijf, maar vooral voor zichzelf niet.

    Alles is te monitoren, die tools worden steeds geavanceerder, met steeds meer GPS op telefoons bijvoorbeeld en de toename van “mobiel netwerken” a la facebook/twitter kan je daar heel ver in gaan.

    Vandaar dat ik ook sterk zit te denken aan het schrijven van een social media policy voor de medewerkers van het bedrijf waar ik werk, CDEF Holding, om zo samen daarin de regels en grenzen te bepalen over wat je wel en niet doet op sociaal media vlak. Dat schept een kader waarin mensen kunnen opereren en hopelijk ook een “speelveld” waarin ze dit gaan proberen !

    Samen met de juiste tools (een speelveld zonder speeltoestellen is ook maar een weiland tenslotte) en begeleiding hoop ik ze zo de wijde wereld in te kunnen sturen !

    Meer info over zo’n social media policy vind je bijvoorbeeld hier terug :

    http://mashable.com/2009/04/27/social-media-policy/

  • Beleid is zeker nodig, anders gaan mensen over (morele) grenzen heen die ze zelf niet kennen omdat ze het effect niet inzien. Voor het bedrijf, maar vooral voor zichzelf niet.

    Alles is te monitoren, die tools worden steeds geavanceerder, met steeds meer GPS op telefoons bijvoorbeeld en de toename van “mobiel netwerken” a la facebook/twitter kan je daar heel ver in gaan.

    Vandaar dat ik ook sterk zit te denken aan het schrijven van een social media policy voor de medewerkers van het bedrijf waar ik werk, CDEF Holding, om zo samen daarin de regels en grenzen te bepalen over wat je wel en niet doet op sociaal media vlak. Dat schept een kader waarin mensen kunnen opereren en hopelijk ook een “speelveld” waarin ze dit gaan proberen !

    Samen met de juiste tools (een speelveld zonder speeltoestellen is ook maar een weiland tenslotte) en begeleiding hoop ik ze zo de wijde wereld in te kunnen sturen !

    Meer info over zo’n social media policy vind je bijvoorbeeld hier terug :

    http://mashable.com/2009/04/27/social-media-policy/


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën