freeFree is het nieuwe boek (ik heb uiteraard de gratis luisterversie uitgeluisterd, de Nederlandse versie is ook gratis downloadbaar) van Chris Anderson, de auteur van The Long Tail. Met The Long Tail bracht hij een theorie tot leven die de levens van veel mensen veranderd heeft. Natuurlijk zijn er veel tegenstanders en proberen heel veel mensen de theorie (doorgaans door verkeerde interpretatie of het manipuleren van cijfers) onderuit te halen, maar hij staat als een huis. Tenminste, als je de theorie goed leest en hem niet universeel wilt toepassen (want dan houdt geen enkele theorie stand).

Free gaat over de impact van het economische principe van gratis. Hoewel Free, zoals Anderson heel duidelijk aangeeft in het boek, twee betekenissen heeft. Free is zowel gratis als vrij (libre). Het gaat hier vooral om het gratis free en de impact die dit ‘radicale prijsmodel’ heeft op de economie. Nu moet je je afvragen wat dat te maken heeft met Recruitment, Technologie en Arbeidsmarktcommunicatie, maar die links zijn er zeker wel.

Een heel klein stukje achtergrond. Waarom is gratis nu mogelijk en is het niet gewoon zo dat je het op een andere manier betaald. Het antwoord daarop is nee, je betaald in veel gevallen niet op een andere manier. Het gratis van de 21e eeuw is anders dan dat van de 20e eeuw omdat we werken bij ‘near zero marginal costs’. In andere woorden, de variabele kosten zijn bijna nul, dus kan je prijs ook nul zijn.

Google is hiervan het ultieme bewijs. De kosten die ze hebben voor bijna alles wat ze doen liggen nagenoeg op nul. Bandbreedte, opslag en servercapaciteit is nagenoeg gratis geworden per gebruiker, ondanks de miljarden die het kost om aan te leggen. Dus kan Google zonder moeite alles gratis aanbieden. Het enige grappig genoeg dat nog duur is bij Google is energie. Daarom stoppen ze nu ook miljarden in duurzame energie projecten, zodat ook dat straks ‘te goedkoop wordt om een meter op te zetten’.

Welke impact gaat gratis hebben op de arbeidsmarkt? Ik denk dat deze op twee punten zal komen. De eerste is op werk als zodanig. Waarom hebben bepaalde merken ‘fans’. Waarom is de iPod ontwikkeld door fans van Apple en verdiend Apple daar nu miljarden mee. Het inzetten van gratis arbeid, wisdom of the crowds of crowdsourcing, is iets waar HR afdelingen mee bezig moeten zijn. Isrid schreef op dit blog al eerder over het voorbeeld van Netflix (niet gratis, maar veel goedkoper dan het zelf intern doen).

Ook zie je bij veel uitgevers een model ontstaan waarbij mensen graag en gratis hun content geven, die van zeer goede kwaliteit is of kan zijn (zie bijvoorbeeld dit blog, elke blogger geeft mij zijn content voor niets), maar een dergelijk model kan op veel plekken worden toegepast.

De andere plek waar Free een grote impact gaat hebben op de recruitment en arbeidsmarktcommunicatie is aan de aanbiederskant. Chris Anderson omschrijft heel goed dat alles met variabele kosten van bijna nul uiteindelijk altijd naar een prijs van nul zal vallen. Het boek is doorspekt van voorbeelden en het is op zich logisch, omdat één partij het gaat doen en een ander model gaat hanteren, de rest wel moet volgen. Hoewel dat niet betekent dat er geen mogelijkheden zijn om er toch geld voor te vragen (zie open source software zoals Google Docs en Open Office, terwijl Microsoft nog steeds bakken geld verdiend aan MS Office). Maar de alternatieve zijn er en zullen groter worden.

Wat heeft een variabele kosten van nul? Bijvoorbeeld vacatures op jobboards. Toch hebben gratis jobboards nog nooit echt gewerkt, in Nederland dan tenminste. Dat heeft echter meer te maken met de adaptiegraad bij de gebruiker dan het systeem. En vergeet niet dat een heleboel partijen als je goed onderhandeld al dicht tegen de nul euro per posting aan zitten. De jobboards zullen in de toekomst geld gaan verdienen door toegevoegde waarde diensten te gaan bieden. En dan denk ik niet aan een logo’tje erbij (ook dat is bijna 0 extra kosten), daar moeten bijzondere dingen aangeboden worden wil men overleven.

Een ander voorbeeld is het aanbieden van basisdiensten op het gebied van recruitment. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld onrecruit (waar ik in de raad van advies zit overigens). Een typisch voorbeeld van een zogenaamde Freemium model. Een gratis platform voor heel basic vacature management, zeker geen vervanging van een ATS, maar voor iedereen die niets gebruikt is het beter dan excel sheets bijhouden. Gratis te gebruiken voor iedereen, de verdiensten komen van de toegevoegde waarde diensten die men aanbiedt. Denk hierbij aan campagnes voor vacatures (adwords bijvoorbeeld) en media inkoop bij jobboards en andere partijen.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld SmartRecruiters, het gratis ATS van MrTed. Het pakket is beperkter in functionaliteiten dat MrTed en pakt daarmee de onderkant van de markt, waar men toch niet zat. Een gratis ATS voor het MKB, waarbij de bedoeling is dat men natuurlijk uiteindelijk doorgroeit naar het volwaardige systeem.

Natuurlijk zijn er nog een hele reeks aan implicaties te bedenken die het concept van gratis gaat hebben op de recruitment markt. Als je uitgaat van de stelling dat bijna alles dat bijna geen variabele kosten heeft gratis kan worden, is de impact erg groot natuurlijk.

Net als The Long Tail is Free van Chris Anderson een boek dat ik iedereen aanraad te lezen / luisteren. Net als The Long Tail zal het veel kritiek krijgen omdat het een redelijk radicaal concept is. En net als bij The Long Tail heb ik al veel reacties gezien waar mensen die het niet gelezen hebben of niet begrepen hebben veel kritiek spuien. Free gaat er niet over dat alles gratis wordt of dat we moeten ophouden met geld vragen of betalen voor diensten. Of zoals Anderson het zelf zegt in één van de reacties op zijn blog: ARGH! For the thousandth time, the book DOES NOT argue that all content should be free.

Een bijzonder boek van een bijzondere auteur waar je aan het denken wordt gezet m.b.t. je eigen business, zowel wat je zelf moet veranderen als hoe je zaken voor niets zou kunnen krijgen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


742 views | Reageer (7 reacties)
  • Alsof toeval niet bestaat (of toch wel) lees ik net dat HRpraktijk magazine nu geld gaat vragen voor haar blad.

    Gaat dat werken? Ik betwijfel het. De grap is dat ze online al lang geld vroegen, maar dat was niet voor nieuws, dat was voor zeer uitgebreide achtergrond informatie. Research boeken zeg maar. Een paar honderd leden is vrees ik voor hen wat ze zullen overhouden. Net als P&O Actueel toen ze er geld voor dachten te vragen.

  • Alsof toeval niet bestaat (of toch wel) lees ik net dat HRpraktijk magazine nu geld gaat vragen voor haar blad.

    Gaat dat werken? Ik betwijfel het. De grap is dat ze online al lang geld vroegen, maar dat was niet voor nieuws, dat was voor zeer uitgebreide achtergrond informatie. Research boeken zeg maar. Een paar honderd leden is vrees ik voor hen wat ze zullen overhouden. Net als P&O; Actueel toen ze er geld voor dachten te vragen.

  • Leuk artikel Bas! Free is inderdaad een interessante, verwarrende maar zeker inspirerende manier van denken. Chris Anderson weet dat mooi op te schrijven en is alleen vanwege de voorbeelden al de moeite waard.

    Als marketeer vind ik free als business-strategie ook erg interessant. Er valt wat voor te zeggen om het kernproduct van je tegenstander gratis aan te bieden en vervolgens je inkomsten op een andere manier binnen te halen. Wat ik in discussies over deze onderwerpen ook vaak mis is de paradox dat iets gratis weggeven je juist geld kan besparen; een goed eBook of blog uitbrengen kan flink schelen in marketinguitgaven.

  • Leuk artikel Bas! Free is inderdaad een interessante, verwarrende maar zeker inspirerende manier van denken. Chris Anderson weet dat mooi op te schrijven en is alleen vanwege de voorbeelden al de moeite waard.

    Als marketeer vind ik free als business-strategie ook erg interessant. Er valt wat voor te zeggen om het kernproduct van je tegenstander gratis aan te bieden en vervolgens je inkomsten op een andere manier binnen te halen. Wat ik in discussies over deze onderwerpen ook vaak mis is de paradox dat iets gratis weggeven je juist geld kan besparen; een goed eBook of blog uitbrengen kan flink schelen in marketinguitgaven.

  • Pingback: Je krijgt waar je voor betaalt – Het Nieuwe Werken Blog – Verruimt uw inzicht in Het Nieuwe Werken()

  • Pingback: De grote verschuivingen | RecTec()

  • Pingback: Boekentips | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën