hr-adviseringOnlangs heb ik voor mijn afstuderen het boek “HR-advisering; een samenspel tussen HR-adviseur en (lijn)manager” van Marie-José ten Cate gelezen. Het is een nieuw boek en een aangename aanvulling op het boek “Adviseren als tweede beroep; resultaat bereiken als adviseur” van Hannah Nathans, waar we tijdens onze studie HRM veelvuldig gebruik van dienden te maken.

En dat is ook wat het boek “HR-advisering” zo uniek maakt: het gaat ook echt over advisering omtrent HR vraagstukken en hierbij wordt goed gebruik gemaakt van praktijkervaring van de schrijfster. In de hoofdstukken worden casussen gebruikt ter verduidelijking en er wordt verwezen naar andere relevante literatuur, zodat de lezer zelf kan bepalen wat hij/zij interessant vindt om verder te lezen.

Wat ik wel jammer vind aan het boek is dat er ook diep ingegaan wordt in “de spelverkenning”, zoals dit in het boek genoemd wordt. Dit is een algemeen verhaal over advisering en hoe dat werkt. Dit had wat mij betreft korter gemogen of al meer richting HR dan nu gebeurd is. Het tweede deel van het boek, “het speelterrein”, gaat verder in op spelinhoud, speelveld en spelregels binnen HR advisering. Dit gaf mij meer inzicht in alle zaken die komen kijken bij HR advisering, hoewel het geen eye openers bood. Het zelfde geldt voor deel 3, “de spelers”, hoewel hier belangrijke grondbeginselen voor een succesvol adviestraject besproken worden.

Het meest interessante deel van het boek, vond ik deel 4: “het spel”. Hierin, en dan met name in hoofdstuk 10, krijg je duidelijke handvatten voor een succesvol HR adviestraject. Er worden drie rondes in besproken, waarbij stap voor stap het adviestraject doorlopen wordt. Door middel van een casus wordt alles verduidelijkt. Het boek is daarom een aanrader voor elke HR Adviseur (en volgens mij zijn dat er nogal wat) en een goede aanvulling op de veelvuldig gebruikte theorieën en literatuur omtrent algemene advisering.

Deze blog is geschreven door voormalig RecTec blogger Kim Willems

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'

1.226 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën