community-managerVanuit mijn interesse voor online- en maatschappelijke ontwikkelingen en hun invloed op de arbeidsmarkt valt het mij op dat steeds meer bedrijven op zoek zijn naar een community manager. Onlangs solliciteerde ik zelf op een interim positie als community manager en nu ‘het beestje een naam heeft’ ben ik wat research gaan doen.

Wikipedia meldt dat deze titel wellicht nieuw is maar deze rol al bestaat sinds online systemen applicaties ontwikkelden die het vormen van een community ondersteunden. Begin jaren 90 kwamen online computer services op als Prodigy, CompuServe en America Online en ontstonden er communities. Die groepen werden ook wel ‘special interest groups’ of ‘communities of interest’ genoemd en voor de leiders hiervan werd veelal de term ‘moderator’ (voorzitter) gebruikt.

In 2007 publiceerde Jeremiah Owyang ‘The four tenets of the community manager’. Deze tenets (fundamenten) laten zich kort omschrijven als:

1 Vertegenwoordiger van de community. Het representeren van de klant maar ook van de interne organisatie. Een ‘trusted member’ van deze community.

2 Brand Evangalist. De promotie van evenementen, producten en diensten door middel van traditionele marketing tools en het aanzwengelen van discussies of gesprekken.

3 Vaardig in communicatie en redactionele kwaliteiten. Bekend zijn met alle vormen van communicatie en de taal die daarin gesproken wordt (blog, forum, twitter etc)

4 Verzamelaar van informatie. Van de mogelijkheid gebruik maken om input vanuit de community in te zetten voor product- of dienst innovatie.

Elk netwerk heeft uiteindelijk een grondslag, een achterliggende gedachte. In de basis vinden we 4 categoriën: missie, business, idee, educatief en persoonlijk.

Heel interessant is de site en blog van Patti Anklam. Haar bedrijf heeft als pay-off: ‘Making networks work at work and in the world’ en zij schreef het boek ‘net work’. Over community management zegt Anklam dat deze leiders de collectieve visie beheren. Dat zij relaties creëren en onderhouden en bovendien samenwerkingsvormen initiëren.

Duidelijk is dat de functie van community manager een opkomende en snel groeiende functie is gerelateerd aan de groei van online communities, corporate blogs, social media marketing en research activiteiten.

Ik hoop dat ik word uitgenodigd voor een gesprek over deze vacature!

Deze blog is van voormalig RecTec blogger Isrid van Geuns van ISworks

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


751 views | Reageer (8 reacties)
  • @Sigrid, dit is inderdaad een zeer interessante functie. En vaak is voor een goede invulling van deze functie echt een schaap met vijf poten nodig: commercieel en communicatief vaardig, klantgericht, organisatiesensitiviteit, organisatietalent, het moet allemaal in 1 persoon verenigd worden. Of een goed team erom heen zodat taken gedelegeerd kunnen worden natuurlijk. Maar dit is alleen voor de echt grote organisaties weggelegd. Ik noem de community manager de functie van de toekomst.

  • @Sigrid, dit is inderdaad een zeer interessante functie. En vaak is voor een goede invulling van deze functie echt een schaap met vijf poten nodig: commercieel en communicatief vaardig, klantgericht, organisatiesensitiviteit, organisatietalent, het moet allemaal in 1 persoon verenigd worden. Of een goed team erom heen zodat taken gedelegeerd kunnen worden natuurlijk. Maar dit is alleen voor de echt grote organisaties weggelegd. Ik noem de community manager de functie van de toekomst.

  • @ Marco. Eens! Ik noem de community manager ook de functie van de toekomst. Het geeft bedrijven (en HR!)ook stof tot nadenken over het creëren van een dergelijke functie en bovenal wat het profiel is van de kandidaat die hier goed invulling aan kan geven.
    Aanvullend op jouw opmerking van het eventueel bouwen van een team om deze persoon: Ik denk dat community management een goede vorm van co-creatie zou moeten zijn binnen het eigen netwerk van die manager. Zo kan je op deelgebieden of projecten de kennis van je netwerk inschakelen hetgeen uiteindelijk ook weer tot extra binding en activiteit leidt binnen dat netwerk. Een win-win functie dus!

  • @ Marco. Eens! Ik noem de community manager ook de functie van de toekomst. Het geeft bedrijven (en HR!)ook stof tot nadenken over het creëren van een dergelijke functie en bovenal wat het profiel is van de kandidaat die hier goed invulling aan kan geven.
    Aanvullend op jouw opmerking van het eventueel bouwen van een team om deze persoon: Ik denk dat community management een goede vorm van co-creatie zou moeten zijn binnen het eigen netwerk van die manager. Zo kan je op deelgebieden of projecten de kennis van je netwerk inschakelen hetgeen uiteindelijk ook weer tot extra binding en activiteit leidt binnen dat netwerk. Een win-win functie dus!

  • @Isrid: excuus voor het gebruiken van de verkeerde naam.

  • @Isrid: excuus voor het gebruiken van de verkeerde naam.

  • Het blijft leuk om te lezen wat er geschreven wordt over je functie! Ik hoop dat je de baan krijgt, Isrid!

  • Het blijft leuk om te lezen wat er geschreven wordt over je functie! Ik hoop dat je de baan krijgt, Isrid!


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën