slim-werkenRuim drie weken geleden kwam het innovatieplatform met het rapport: Slimmer werken loont. Het rapport kreeg veel aandacht in de media, wat terecht aangezien het rapport voor het eerst onderbouwd dat ‘het nieuwe werken’ of ‘slimmer werken’ daadwerkelijk rendement oplevert.

Jammer was dat het vooral het persbericht was dat overal terugkwam en de zeer interessante gegevens die ook in het rapport stonden niet naar voren kwamen. Vandaar nu een overzicht van het hele rapport, maar ook een interview met één van de opstellers ervan: Peter van der Hauw, lid van het MT van onderzoeksbureau EIM.

Belangrijke zaken die ik uit het rapport én het interview heb gehaald:

Er is wereldwijd nog erg weinig concreet onderzoek naar het rendement van slimmer werken. Alleen in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen zijn interessante cijfers bekend. Daar is een programma gedaan waar MKB bedrijven directe steun hebben gekregen in de vorm van consultancy bij het invoeren van slimmer werken. Via deze aanpak zijn ruim 8.000 MKB bedrijven bereikt en naar eigen zeggen is de productiviteit daar met 9% toegenomen.

Uit het Nederlandse onderzoek van EIM blijkt dat bedrijven die niet aan slimmer werken doen gemiddeld 2% meer bedrijfsresultaat hebben gehaald de laatste 2 jaar (onderzoek uitgevoerd eind 2008, dus pré crisis), tegen 18% van bedrijven die daar wel aan deden. Omzet steeg met 7% van bedrijven die er niet aan deden tegen 15% van bedrijven die wil hebben geïnvesteerd in slimmer werken. Productiviteit steeg met 14%, tegen 5% van bedrijven die er niet aan deden. Interessant is vooral de ratio’s. Je ziet bij veel bedrijven dat als de omzet stijgt (plus 7%) de kosten blijkbaar heel sterk meestijgen (waardoor er 2% bedrijfsresultaat over is). Dit terwijl als men slimmer werkt, het bedrijfsresultaat (18%) harder stijgt dan de omzet (15%).

Grappig genoeg is het niet de werkgelegenheid die er onder lijdt, zoals vaak wordt gedacht. Want de werkgelegenheid groeit met 11% ook harder bij bedrijven die wel aan slimmer werken doen dan bij de partijen die hier niet in investeren (6%).

Uit het interview blijkt dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, slimmer werken niet enkel toepasbaar is voor informatie gedreven beroepen. In dit onderzoek zijn veel MKB productiebedrijven meegenomen. Bij deze organisaties zie je dat het anders inrichten van werk vaak wordt geïnitieerd door een nieuwe technologie. De invoeren van een nieuw machine die meer kan dan de vorige, een groter deel van de processen bijvoorbeeld overneemt, leidt tot een nieuwe inrichting van de workflow. Vervolgens kijkt men naar een breder plaatje en gaat men efficiënter werken.

Hierbij is het dus wel duidelijk dat slimmer werken volgens het EIM onderzoek breder is dan wat in veel gevallen ‘het nieuwe werken’ wordt genoemd. Niet per sé tijd en plaats onafhankelijk werken en ook niet per sé werken op basis van output, maar het anders organiseren van werk in de brede zin. Wel ziet ook het EIM dat het meer coachend managen, dat behoort tot slimmer werken, goede resultaten geeft.

Ook is er een correlatie tussen slimmer werken en investeren in nieuwe technieken. Een logisch gevolg, zeker als je ook kijkt naar communicatie technieken. Het investeren in nieuwe technologie en het anders inrichten van het werk waarbij ‘sociale innovatie’ dus een grote rol speelt, versterkt elkaar, blijkt uit het onderzoek.

Persoonlijk ben ik erg blij met deze cijfermatige onderbouwing van het geheel. In het interview wordt trouwens nog ingegaan op de inhoudelijke kant van deze onderbouwing. Eindelijk zijn er cijfers over het rendement van slimmer werken, niet alleen bij grote organisaties zoals Microsoft en Rabobank, maar ook in brede zin bij het MKB.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


758 views | Reageer (6 reacties)
  • Ineke

    In Zuid Frankrijk zag ik inderdaad een voorbeeld van slimmer werken, deze keer in de horeca. Het was op een terras van een redelijk groot Italiaans restaurant. De bediening was verdeeld over rijen tafeltjes, ieder was verantwoordelijk voor 1 rij. Hoewel het best druk was, werd je snel bediend en was het makkelijk om aandacht te trekken als je bijvoorbeeld iets wilde bestellen, of de rekening wilde.
    Dit in tegenstelling tot veel terrassen in Nederland, waar de taken verdeeld zijn. Wil je bestellen? moet je bij mevrouw X zijn. Wil je afrekenen? mevrouw Y heeft de portemonnee. En bij meneer Z kun je niets, die brengt alleen de bestelling maar rond. Resultaat is dat je eindeloos moet wachten voordat je iets kunt bestellen, kunt betalen etc. En volgens mij…. dat de ondernemer veel minder omzet draait!

  • Ineke

    In Zuid Frankrijk zag ik inderdaad een voorbeeld van slimmer werken, deze keer in de horeca. Het was op een terras van een redelijk groot Italiaans restaurant. De bediening was verdeeld over rijen tafeltjes, ieder was verantwoordelijk voor 1 rij. Hoewel het best druk was, werd je snel bediend en was het makkelijk om aandacht te trekken als je bijvoorbeeld iets wilde bestellen, of de rekening wilde.
    Dit in tegenstelling tot veel terrassen in Nederland, waar de taken verdeeld zijn. Wil je bestellen? moet je bij mevrouw X zijn. Wil je afrekenen? mevrouw Y heeft de portemonnee. En bij meneer Z kun je niets, die brengt alleen de bestelling maar rond. Resultaat is dat je eindeloos moet wachten voordat je iets kunt bestellen, kunt betalen etc. En volgens mij…. dat de ondernemer veel minder omzet draait!

  • @Ineke: maar dat is toch gewoon de oude manier van werken? In Nederland proberen ze het inderdaad te splitsen waardoor het helemaal mis gaat omdat niemand meer helemaal verantwoordelijk is. Dat is een mooie theorie, maar werkt in de praktijk dus niet.

    Wat wel goed werkt als je naar slimmer werken kijkt zijn de handheld devices, die direct doorgeven wat voor welke tafel gemaakt moet worden, zodat meteen na de bestelling de ober binnenkomt en de drank klaar staat die hij/zij mee moet nemen. Ook is de rekening dan automatisch gemaakt. Dat is wel een typische vorm van slimmer werken in de horeca (die vanwege gebrek aan personeel achter de bar vaak ook niet ideaal wordt uitgevoerd, maar wel werkt).

  • @Ineke: maar dat is toch gewoon de oude manier van werken? In Nederland proberen ze het inderdaad te splitsen waardoor het helemaal mis gaat omdat niemand meer helemaal verantwoordelijk is. Dat is een mooie theorie, maar werkt in de praktijk dus niet.

    Wat wel goed werkt als je naar slimmer werken kijkt zijn de handheld devices, die direct doorgeven wat voor welke tafel gemaakt moet worden, zodat meteen na de bestelling de ober binnenkomt en de drank klaar staat die hij/zij mee moet nemen. Ook is de rekening dan automatisch gemaakt. Dat is wel een typische vorm van slimmer werken in de horeca (die vanwege gebrek aan personeel achter de bar vaak ook niet ideaal wordt uitgevoerd, maar wel werkt).

  • Ineke

    @Bas, klopt wat je zegt! Krachtig zou zijn om in dit geval het oude werken beter te ondersteunen met de nieuwe middelen, zoals bijv. de handheld device. Waarschijnlijk uit besparingsoverweging krijgt dan niet iedereen zo’n device, kan dus niet iedereen de bestelling opnemen en de rekening opmaken. Dan mis je gelijk een belangrijk voordeel van het device. Weer terug naar het nieuwe werken, volgens mij is dat een combinatie van slimmer werken met de middelen die er eigenlijk al zijn.

  • Ineke

    @Bas, klopt wat je zegt! Krachtig zou zijn om in dit geval het oude werken beter te ondersteunen met de nieuwe middelen, zoals bijv. de handheld device. Waarschijnlijk uit besparingsoverweging krijgt dan niet iedereen zo’n device, kan dus niet iedereen de bestelling opnemen en de rekening opmaken. Dan mis je gelijk een belangrijk voordeel van het device. Weer terug naar het nieuwe werken, volgens mij is dat een combinatie van slimmer werken met de middelen die er eigenlijk al zijn.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën