coversocialemediavoorhrprofessionalswebSocial media voor HR professionals van An de Jonghe is een Belgisch boek geschreven door een HR professional / recruiter voor de HR markt.

Als eerste is het een Belgisch boek. Als Brabander heb ik nooit enige moeite om wat Vlaams te vertalen soms, maar er zitten termen in die in de Randstad misschien wat onbekend overkomen.

Daarnaast is het een boek van een HR professional, wat dus inhoudt dat er een aantal keer hele praktische zaken worden aangehaald waar HR en recruitment tegenaan zal lopen, terwijl de gemiddelde marketeer daar niet aan denkt. Dat heeft voor- en nadelen. Het is praktisch toepasbaar voor HR, maar bij enkele tips vraag ik me af of het op de lange termijn ook verstandig is met het oog op je online reputatie. Maar alleen tijd zal dat kunnen vertellen.

Het is een snel geschreven boek met een gigantisch lettertype. In totaal heb ik er denk ik 3 uur over gedaan om het uit te lezen. Qua tijdsinvestering is het dus zeker de moeite waard.

Het is een handboek voor recruiters en HR managers die nog niet zo heel veel doen met sociale media. De termen worden uitgelegd, voorbeelden worden gegeven en voorbeelden die betrekking hebben op HR of recruitment. De insteek is extreem praktisch en dus direct toepasbaar.

Het boek wordt leuk onderbroken door enkele gast artikelen, van andere mensen dan de auteur. Wat het beeld ook meteen iets kleurrijker maakt.

Al met al een praktisch handboek voor de HR managers of recruiters die, met name vanuit de corporate wereld, nog weinig of niets met social media doen. De vragen ‘wat is het’, ‘wat kan je er mee’ en ‘wat hebben anderen gedaan’ komen aan bod met tevens ‘de valkuilen’.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


686 views | Reageer (4 reacties)
  • Wat zijn de enkele tips waarbij je je afvraagt of het op de lange termijn ook verstandig is met het oog op je online reputatie?

  • Wat zijn de enkele tips waarbij je je afvraagt of het op de lange termijn ook verstandig is met het oog op je online reputatie?

  • @Michel: er staan er twee in die er bij mij uit springen. De eerste is het opzoeken van de superconnectoren. Zoals je weet ben ik geen voorstander van een LION of TopLinked principe, connect met wie je kent. An geeft nadrukkelijk aan dat deze mensen in deze netwerken een belangrijke rol vervullen, ik heb daar mijn twijfels bij en vraag me af hoe slim het is om dus te connecten met mensen die je niet kent.

    Verder is haar stukje over datingsites iets waar ik zelf nooit aan zou beginnen. Zo stelt ze dat datingsites op termijn ook hunting grounds kunnen worden, iets waar we op dit blog al eerder over gehad hebben. Ze doet dit vanuit het oogpunt dat in de US nu extra bonussen worden gegeven voor het binnenhalen van minorities (homo’s, vrouwen, gekleurden) en dat in Europa ook zal gebeuren. Dan worden die sites ineens interessant. Ik betwijfel of dat slim is je daar te begeven voor recruitment. Misschien enkele korte termijn succesjes en bonussen scoren, maar je reputatie zal er zwaar onder lijden denk ik.

  • @Michel: er staan er twee in die er bij mij uit springen. De eerste is het opzoeken van de superconnectoren. Zoals je weet ben ik geen voorstander van een LION of TopLinked principe, connect met wie je kent. An geeft nadrukkelijk aan dat deze mensen in deze netwerken een belangrijke rol vervullen, ik heb daar mijn twijfels bij en vraag me af hoe slim het is om dus te connecten met mensen die je niet kent.

    Verder is haar stukje over datingsites iets waar ik zelf nooit aan zou beginnen. Zo stelt ze dat datingsites op termijn ook hunting grounds kunnen worden, iets waar we op dit blog al eerder over gehad hebben. Ze doet dit vanuit het oogpunt dat in de US nu extra bonussen worden gegeven voor het binnenhalen van minorities (homo’s, vrouwen, gekleurden) en dat in Europa ook zal gebeuren. Dan worden die sites ineens interessant. Ik betwijfel of dat slim is je daar te begeven voor recruitment. Misschien enkele korte termijn succesjes en bonussen scoren, maar je reputatie zal er zwaar onder lijden denk ik.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn