In dit zeer uitgebreide interview (half uur) met Henny van Egmond (in het Engels) gaan we in op de invoering van het nieuwe werken bij de Rabobank. Henny is hiervoor verantwoordelijk geweest en is, nu dit project loopt, voor zichzelf begonnen als adviseur van grote organisaties om het nieuwe werken in te voeren.

De belangrijkste take-aways die ik uit dit interview heb gehaald:

– Het belangrijkste waar het nieuwe werken over gaat is vertrouwen. De afgelopen paar honderd jaar zijn we van een maatschappij van vertrouwen naar een maatschappij van wantrouwen gegaan en dat is ook te zien op de werkvloer. Het nieuwe werken gaat met name over vertrouwen en open communicatie.

– Het nieuwe werken gaat ook om het vinden van geluk in je werk. En het vinden van geluk in je werk kan enkel wanneer je je talenten gebruikt en contact hebt met de hogere doelen van je werk, het uiteindelijke doel. Het nieuwe werken gaat dus ook om talenten optimaal benutten en een grote doel geven aan medewerkers.

– Dat het nieuwe werken niet in elke functie kon is niet geheel waar. Natuurlijk kan niet elke functie tijd of plaats onafhankelijk worden uitgevoerd. Maar als je naar de Rabobank kijkt zie je hoeveel kas transacties zijn verdwenen de afgelopen 10 jaar. 10 jaar geleden deed de Rabobank 300.000.000 transacties in de ‘fysieke’ wereld, nu no 3.000.000. Dan realiseer je je dat veel plaats- en tijdgebonden werk nu is geautomatiseerd zodat het nu tijd en plaats onafhankelijk kan worden uitgevoerd. Het is niet enkel de baan zoals die er nu is, het gaat ook om het inrichten van werk zodat je bepaalde functies anders kan uitvoeren.

– Tevens zie je dat klanten andere eisen stellen aan tijd en plaats onafhankelijkheid. Een hypotheekgesprek vind tegenwoordig vaak bij de klant thuis plaats bijvoorbeeld. Ook daar moet je als organisatie mee omgaan.

– Duidelijke bedrijfswaarden zijn verschrikkelijk belangrijk. Als je mensen heel veel vrijheid en verantwoordelijkheid geeft, moet het voor iedereen volledig duidelijk zijn wat de grenzen zijn. Je moet als organisaties hele duidelijke normen en waarden hebben en die volkomen helder naar iedereen communiceren.

– Technologie moet platform onafhankelijk worden. De devices zullen werknemers zelf gaan kiezen, de één wil een Mac en een iPhone, de andere een netbook met Chrome en een android telefoon en de derde gewoon een HP met Microsoft. Dat moet allemaal met elkaar kunnen communiceren. Dus het platform moet je centraal regelen, de devices moet je medewerkers vrij in laten.

– Het straffen van medewerkers voor het consequent niet halen van doelstellingen is niet direct nodig. Juist omdat je meer peer-to-peer verantwoordelijkheid hebt, het hele team is verantwoordelijk voor de uitkomst, krijg je als het goed is meer communicatie. Dan is het niet halen van doelen geen optie meer. De sociale controle komt terug in het bedrijf, vooral ook in kleinere units.

– Performance systemen werken in veel gevallen averechts. Als je wil dat iemand A voor je doet, moet je hem of haar niet belonen dat hij ook B, C of K haalt. Het stellen van doelen, communiceren wat het belang van die actie is en daarmee aan de slag gaan is de manier om mensen te motiveren om die doelen te halen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.759 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën