Weekend leesvoer

Door Bas van de Haterd op 01-08-2009 11:42.

krantlezenGeen uitgebreide stukken rondom elk artikel dit keer. Maar gewoon een aantal interessante stukken die goed leesvoer zijn in mijn optiek:

Een goed stuk van Thomas Waldman over de vraag waarom Recruiters niet zonder W&S bureaus kunnen en zullen blijven kunnen. Hoewel er wel kanttekeningen zijn welke bureaus we niet zonder kunnen.

Marc Drees fileert onderbouwd het onderzoek van Nielsen over personeelsadvertenties en van het FNV over ziekmakende reogranisaties.

Verder heeft Rhinofly het voor elkaar dat de video’s van werkenbijreedbusiness voortaan ook indexeerbaar zijn in Google. Deze award winning site (o.a. Digitaal-Werven 2007 gewonnen) is nu nog beter vindbaar. We zullen Rhinofly / Reed Business gaan stalken om de traffic resultaten.

Een interessant onderzoek over sociaal netwerk gebruik van jong tot oud in de VS. Er blijkt een behoorlijk verschil te zitten in het netwerk dat men gebruikt en ook de reden waarom men het gebruikt. Goed om in het achterhoofd te houden bij het opzetten van een wervingsstrategie met sociale netwerken: waarom gebruikt jouw bepaalde leeftijdsgroep voornamelijk zijn Hyves/Facebook/Twitter/Myspace account?

Een ander interessant onderzoek naar Word of Mouth en de impact die het heeft op koopbeslissingen. Je ziet dat dure producten bijna geen effect krijgen van reclame, wel van (online) aanbevelingen. Zou dat ook gelden voor werkbesluiten? Ik bedoel dan dus: besluiten om van baan te veranderen?

Een bijzonder interessante posting van Umair Haque over de kosten van arbeid in een iPod. Apple wordt door Haque, uitvinder van de termen think and thin capitalism, altijd aangehaald als één van de constructive capitalism companies. Dus een bedrijf dat het heel goed doet op duurzaamheid. Maar niet overal dus, waar hij ook altijd eerlijk in is. De vraag is: hoeveel meer gaat een iPod kosten als we de goedkope uitbuiting van Chinese arbeid die nu in een iPod zit eruit halen? En met de opkomst van de social media, die nu langzaam tegen de iPod op gaan komen, kan Apple het aan om het niet te doen?

En tot slot een leuke posting over het inspireren van talent door top management. Niet dat het moet, waar hoe CEO’s van grote bedrijven het doen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


554 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën