foursquareEr is iets nieuws in de wereld van online social media, mobiel en dat wat ‘wij geeks’ leuk schijnen te vinden. Het heet Foursquare en hoewel ik niet weet of dit een blijvertje is (ik betwijfel het) zitten er een aantal hele interessante elementen in die in de toekomst nog een grote rol gaan spelen.

Marketingfacts schreef er al eerder over en ook Mark de Kock geeft zijn review. Aangezien ik zelf geen iPhone heb, heb ik de applicatie nog niet zelf kunnen testen of gebruiken. Ik ga dus af van wat ik er over hoor en lees en probeer dat te vertalen naar het recruitment nut.

Foursquare is de volgende stap vanaf Twitter en Mobypicture, zo lijkt het. Bij Twitter schrijf je wat je doet, met Mobypicture voeg je daar foto’s aan toe. Foursquare voegt daar vervolgens locatiegegevens aan toe. Zowel in GPS coördinaten, maar nog belangrijker is dat jij de naam van de locatie toe kan voegen. Bijvoorbeeld Café Dauphine in Amsterdam-Amstel of Igluu in Utrecht. Tot op heden is buiten de USA alleen in Amsterdam een aardige ‘scene’ opgebouwd, maar het olievlek effect schijnt groot te zijn.

Als je vaak (het meest) op een bepaalde locatie komt, word je daar ‘mayor’ van. Als je dat wil kan je dan op de hoogte blijven van alles dat op die plek gebeurt en andere vrienden van je die er op een bepaald moment daar zijn. Want die component zit er ook aan: net als bij Twitter ziet niet de hele wereld waar je bent. Enkel je vrienden, de mensen die jij toestaat.

Momenteel zitten er veel game-elementen in Foursquare. Zo kan je bijvoorbeeld taken uitzetten die je vrienden ‘moeten’ uitvoeren. Zoals ‘drink een biertje in de Stairway’, waarvoor men extra punten krijgt. Onzin hoor ik veel mensen al denken? Ja, zo lijkt het vaak wel. Maar in de praktijk zie je zoveel mensen toch streven naar die punten en naar de social raking die daar uit voort komt. Zoals de telesport hyves widgets extreem succesvol zijn, zo blijkt gaming voor heel veel mensen een pré. Geen must, er moet geen druk achter zitten, maar een pré. Denk maar eens aan al die recruiters in Linkedin die connecties verzamelen, ook niets anders dan een ‘wie heeft de grootste’ en derhalve een gaming element.

Privacy

Natuurlijk zijn er meteen veel mensen die privacy issues zien. Diezelfde mensen die niet willen twitteren. Maar vergeet niet dat je zelf bepaald wat je wel en niet laat zien. Op Twitter hoef je niets over je privé leven te zeggen, dat is optioneel. Bij Foursquare hoef je het niet steeds aan te zetten of te laten zien waar je zit. Ook dat is optioneel. Belangrijk is dat je als gebruiken ‘in control’ bent. Jij bepaalt wat er gebeurt.

Toekomst

Is foursquare de toekomst? Ik weet het niet. Ik betwijfel het, net als ik nog steeds twijfels heb over de toekomst van Twitter. Maar het is volgens mij niet echt relevant. Want alles waar je op hele lange termijn heel veel uit denkt te halen kan omvallen. Ooit leek Schoolbank de toekomst, tot Hyves.

Wat ik wel weet is dat dit een volgende stap in de ontwikkeling is. Net als Second Life dat was. En hoewel Second Life het niet ging redden, wat ik ook altijd voorspeld heb, geloof ik nog steeds heel sterk in 3D werelden en gaan we daar nog heel veel van zien.

Dergelijke services hebben veel mogelijkheden. Denk aan een integratie met Hyves, waar je kan zien waar je Hyves of Linkedin vrienden zijn. Maar ook hun aanbevelingen (de steak in dit restaurant is goed, de vis matig). En zo zijn er nog 101 mogelijkheden te bedenken, bijvoorbeeld voor recruitment. Als corporate kan je bijvoorbeeld gekoppeld aan een Linkedin en/of Hyves alumni groep zien dat er oud medewerkers in dezelfde tent zijn. Of bijvoorbeeld in hetzelfde treinstel. Goed om even bij te praten. Of mogelijke kandidaten die je op de één of andere manier ‘gemerkt’ hebt, als die in mijn buurt is, geef even een seintje. Het zou dode momenten (reistijd, wachten) tot nuttige werktijd kunnen verheffen.

De toekomst ligt geheel open. Mobiele location based diensten met je social network hebben volgens mij een grote toekomst, één waar we nog niet eens over kunnen bedenken wat de mogelijkheden zijn. Foursquare is de eerste stap hierop, iets waar geeks nu in een gaming omgeving aan het testen zijn. Wil je voorop lopen, volg die ontwikkelingen dan met een open mind.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


522 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën