In dit zeer uitgebreide (half uur durende) interview met Hans van der Meer, marketing manager van Microsoft, gaan we in op de organisatieverandering die Microsoft heeft doorgevoerd m.b.t. het nieuwe werken. Dit interview is in het Engels afgenomen vanwege de internationale potentie van het onderwerp.

De interessante take-aways van het interview voor mij zijn:

– Microsoft heeft het nieuwe werken ingevoerd om te laten zien dat het mogelijk is. Vervolgens dragen ze zoveel mogelijk uit om bedrijven er mee te helpen, natuurlijk met de achterliggende gedachte dat daar technologie voor nodig is die ze kunnen leveren.

– Er zijn 3 componenten aan het nieuwe werken: technologie, werkplek en mentaliteit

– Technologie misschien wel de minst belangrijke van de drie, zelfs voor een technologie partij als Microsoft. Het maakt het mogelijk, maar is niet de drijfveer. Toch kan het nieuwe werken niet werken zonder dat je alle drie toepast.

– Een symbool als een nieuw hoofdkantoor is niet noodzakelijk om de werkplek verandering in te voeren, maar wel handig.

– Het is niet voor elke functie makkelijk om iemand op doelstellingen te beoordelen, maar wel mogelijk.

– Dat zelfs de CEO geen eigen werkplek heeft is niet noodzakelijk, maar wel typisch Nederlands. Cultuur zal internationaal gezien een belangrijke rol spelen in de manier waarop je het nieuwe werken invoert.

– Het belangrijkste bij het invoeren is een duidelijke visie en strategie. Zonder steun van het management en een hele duidelijke richting zal een organisatie verdwalen. Een richting is overigens niet hetzelfde als een projectplan, juist bij dergelijke veranderingen moet je een eindpunt aangeven en de medewerkers zelf mee laten bepalen hoe de weg daar naar toe loopt.

– Vrijheid en verantwoordelijkheid moeten hand in hand gaan. Belangrijk is dat ook de omgeving (familie) daar bijvoorbeeld mee om kan gaan. Immers is het leuk dat je op woensdagmiddag vrij kan zijn voor je kinderen, maar dat het werk wel af moet je en dus soms op zondag gebeld kan worden hoort er dan ook bij.

– Zorg dat je medewerkers wel op één technologie platform zitten, zodat ze met elkaar kunnen communiceren op de manier die ze zelf willen (blog, mail, telefoon, etc), maar wel centraal op één plek.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.732 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën