inspire-participationCo-creatie is een nieuwe manier van het organiseren van werk. Het beste talent werkt altijd elders is een veel gehoorde uitspraak en door middel van co creatie is het mogelijk dit talent toch aan je te vinden. In deze serie over co-creatie zal ik een verslag doen van mijn ervaringen met dit fenomeen in een project met betrekking tot een lifestyle concept dat momenteel loopt en waar ik onderdeel van ben.

Maar voordat ik mijn eerste ervaringen in het co-creatie project met jullie deel, staan we eerst nog even stil bij de 5 principes van co-creatie. Naar aanleiding van mijn actieve interesse in co-creatie ben ik deze week met het Fronteer Strategy team wezen lunchen. De genoemde principes zijn door Fronteer Strategy opgesteld vanuit hun specialisatie en ervaring op co-creatie, innovatie en brandmanagement.

Deze vijf principes zijn:

1: Inspire participation

2: Select the very best

3: Connect creative minds

4: Share results

5: Continue development

Het project waar aan gewerkt wordt is een nieuw lifestyle concept. Dit merk ontleent haar identiteit aan de heritage en uitstraling van land-, luchtmacht en marine. Daarvoor zijn officiële licenties uitgegeven die de mogelijkheid bieden om o.a. authentieke badges en emblemen te gebruiken alsmede inzage (en inspiratie) vanuit depots en archieven van Defensie.

De focus (nu en voor Winter 2010) ligt op het ontwerpen van een kleding collectie voor mannen. Dit zal bestaan uit een casual stuk dat door de firma A wordt behartigd en een sports-lifestyle collectie dat firma B onder haar verantwoordelijkheid heeft. Ik zelf ben door firma B  aangetrokken om dit project voor hen te leiden met een focus op collectieplan, sourcing en product development.

De afgelopen weken dat wij bezig zijn met dit project is mij duidelijk geworden dat punt 1 van de principes een hele belangrijke is. Er is een projectleider nodig. Een corporate focus. En een ieder moet geïnspireerd en gemotiveerd worden om bij te dragen aan het grote geheel: value nr 1: Inspire Participation! Daarin is het zaak dat vanuit de initiatief nemer heel duidelijk wordt gecommuniceerd wat de basis en de waarden zijn van het project. Inmiddels hebben wij naar mijn mening de afgelopen tijd zowel binnen partij B als ook op corporate niveau (te) veel discussie gehad over deze basis en waarden. Blijkbaar was er ruimte voor ruis. Matched de gewenste uitstraling van het label met het prijsniveau dat sommige particpanten voor ogen hebben? Is de positionering eigenlijk wel duidelijk bepaald en onderzocht? Begrijpt iedereen wel wat dit ontwikkelingsproces inhoudt? Vertrouwen wij elkaar? Het is mij duidelijk dat iedere participant in beginsel voornamelijk zijn/haar territorium aan het afzetten was. Het erg moeilijk bleek om corporate, dus in het kader van het project, los te laten dan wel toe te laten. ‘Inpsiration’ werd ‘frustration’.

Ik kan jullie eerlijk zeggen dat dit mij als strateeg, duidelijkheid-en-visie-voor-alles-mens toch wel wat kopzorgen bezorgd heeft. Vanuit mijn positie (nl. ingehuurd door 1 van de participanten) kan ik mijzelf niet een corporate sturende rol toe-eigenen.

Inmiddels begrijp ik dat er een fase van kennismaking, aftasten en daardoor begrip moet worden gerespecteerd indien partijen gaan samenwerken die nooit eerder met elkaar werkten.

Samen met mijn designer (waarmee ik helemaal op 1 lijn zit) hebben wij, enigszins op eigen initiatief, vorige week ons plan visueel uitgewerkt. In mode werkt het nu eenmaal goed om soms te stoppen met ‘lullen’ en beeldend te werken. Deze week hadden wij met betrokken partijen een creatieve meeting en heeft de presentatie en het ‘beeld’ dat de designer neergezet had voor eendracht gezorgd. We zagen allemaal het licht, de potentie van deze collectie. We zagen dat we ieder onze expertise en creativiteit in konden zetten en toch bij zouden dragen aan een eenduidige collectie. Wellicht heel specifiek voor een mode project maar ondanks dat we nog niet helemaal op 1 lijn zitten wat betreft prijs-zetting, positionering en kwaliteit: we hebben hetzelfde beeld voor ogen!!

Deze blog is van voormalig RecTec blogger Isrid van Geuns van ISworks

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


624 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën