Wat vind ik van jou?

Door Bas van de Haterd op 24-07-2009 08:47.

individuOnline identiteit is iets lastigs. Ik heb er niet voor niets een boek over geschreven en geef er regelmatig lezingen over. Maar wat elke keer terug komt, in mijn boek, mijn lezingen en de vragen uit de zaal is dat het zo verdomd lastig is om eenduidig te zijn. Want dat wat ik denk bij een bepaalde zin, een bepaald plaatje, een foto, kan iemand anders heel anders zien. Ik gebruik altijd het (waar gebeurde) voorbeeld van een sessie die ik had met het Nederlandse MT van een grote multinational over sociale netwerken.

Op het eind van de sessie (met allemaal 50 plussers) zei man A: ‘Maar waar we het nu nog niet over gehad hebben, is waar Hyves zo handig voor is, het checken van sollicitanten. Want als iemand er dan steeds met bier op de foto’s op staat en zijn krabbels gaan over stappen, hoeft hij bij mij niet meer te komen, dat is een lapzwans. Waarom zijn collega (die naast hem zat) zei: oh, stuur die voortaan door naar mij. Is namelijk totale onzin dat het een lapzwans is, maar die blijven tenminste gezellig op onze vrijdagmiddag borrel’.

Afgelopen week kreeg ik tijdens een lezing de vraag: maar hoe weet ik nu hoe mensen mij zien? Daar is dus een soort van oplossing voor: watvindikvanjou.nl (onderdeel van ikki).

Op Watvindikvanjou.nl kan je je online identiteit laten checken, niet geautomatiseerd, maar gewoon door een echt persoon. Is dit dan de waarheid? Nee, het is de waarheid in de ogen van je checken (in mijn geval Floor Drees).

Je geeft op de site wat over jezelf aan en hup, daar gaan ze kijken hoe jij over komt. Kritisch, maar open. En zelfs als je er zelf best wat tijd in stopt om te bedenken wat je wel en niet communiceert, zoals ik, zitten daar eye openers in.

Oude sites waar ik weinig meer mee doe die misschien wel eens een update moeten hebben bijvoorbeeld. En kleine pointers hoe bepaalde zaken kunnen overkomen.

Voor iedereen die met personal branding bezig is een goede tip om zichzelf een keer te laten checken, wat vinden anderen nu van jou, onafhankelijk en redelijk objectief. Zonder dat er meteen over alles gezeurd wordt (de foto’tjes van mijn nieuwe konijntje worden als cute gezien, niet als onprofessioneel, en zo hoort het in mijn optiek).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


639 views | Reageer (3 reacties)
  • Lydia

    Op de site wordt melding gemaakt van enige vertraging bij Floor Drees. Benieuwd of ze ons konijn ook gaat vinden. Ik blijf ondertussen gewoon in afwachting…

  • Lydia

    Op de site wordt melding gemaakt van enige vertraging bij Floor Drees. Benieuwd of ze ons konijn ook gaat vinden. Ik blijf ondertussen gewoon in afwachting…

  • Pingback: Je eerste indruk | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn