Zoeken naar kansenVeel berichten in de media geven aan dat freelancers nog lang last zullen hebben van de crisis. Zo meldt Johan Marrink van ZZP Nederland dat na de zomer veel freelancers zonder werk komen te zitten. Vooral in de bouw en de ICT waar veel zzp-ers werken, wordt het steeds moeilijker om nieuwe opdrachten te krijgen. In de onlangs uitgebrachte Arbeidsmarktprognose 2009 – 2010 van de UWV is te lezen dat er de komende 1.5 jaar een groot banenverlies zal zijn. De door zelfstandigen ingevulde banen daalt relatief sterk. Wat kun je als freelancer in deze situatie nog doen om aan nieuwe opdrachten te komen?

Uit een grootschalig onderzoek naar zelfstandige professionals¹ blijkt dat de omzet van een freelancer vooral wordt bepaald door marktfactoren (44,6%), daarna door wat je kunt (25,6%) en wie je kent (20,7%). Onder de huidige marktomstandigheden zien veel freelancers hun omzet fors dalen. De neiging ontstaat om opdrachten aan te nemen buiten het expertisegebied, om maar aan het werk te blijven. Het blijkt echter dat freelancers die zich focussen op één dienst, type klant of sector, een hogere omzet halen dan degenen die dit niet doen. Simpelweg omdat opdrachtgevers eerder kiezen voor een professional met vergelijkbare ervaring en een duidelijk patroon in hun carrière. Het is dus handig om zoveel mogelijk vast te houden aan je propositie en na te gaan in welke sectoren en bedrijven er ook in deze tijd kansen bestaan. Zo geeft het UWV rapport aan dat bijna alle collectieve sectoren nog volop mogelijkheden bieden. De sector Zorg wordt zelfs de banenmotor voor 2009 en 2010 genoemd. Door veroudering groeit deze sector sterk. Door een toenemende zorgvraag ontstaat ook in de sector Welzijn behoefte aan meer personeel. Ook op het Onderwijs heeft de recessie nauwelijks invloed; gedurende economisch mindere tijden kiezen meer mensen ervoor om een opleiding te gaan volgen. Daarnaast gaan er de komende jaren veel docenten met pensioen.

Na de marktfactoren bepaalt hetgeen je kunt (opleiding en ervaring) of je als freelancer ingehuurd wordt. Vooral nu is het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen. Dit hoeft niet altijd bij dure instituten. Denk eens aan intervisie bijeenkomsten met andere freelancers, het organiseren van kennisdelingsessies waarbij elke keer iemand een onderwerp voorbereid en presenteert, of samen met andere freelancers trainingen inkopen en gunstige voorwaarden hiervoor bedingen. Daarnaast is het een kwestie om ook te laten weten wat je kunt. Zo las ik dat veel freelancers niet zoveel tijd investeren in het zichtbaar maken van hun onderneming. Er zijn bijvoorbeeld nog genoeg freelancers die geen site hebben of onvoldoende gebruik maken van de vele online mogelijkheden. In deze tijd is het meer dan ooit belangrijk om te laten weten wie je bent, wat je kunt en waarvoor je benaderd wil worden.

Tot slot blijkt de omzet van freelancers voor een kwart afhankelijk te zijn van wie ze kennen. Freelancers die actief netwerken blijken een 36% hogere omzet te hebben dan degenen die dit niet doen. Er zijn veel netwerken van freelancers die nu meer dan ooit opdrachten naar elkaar toespelen en de belangrijkste bron van nieuwe opdrachten blijkt te zijn. Daarnaast staan veel freelancers ingeschreven bij een bemiddelingsbureau. Het blijkt echter dat slechts een derde van alle freelancers actief contact onderhoudt met intermediairs. Veel bureaus hebben nu professionals op de bank zitten en doen allerlei aanbiedingen aan bedrijven om vooral de eigen mensen aan het werk te houden. Wil je via een bureau bemiddelt worden, focus dan op een klein aantal bureaus en probeer daarmee een relatie aan te gaan. Maar kijk daarnaast zelf ook rond in je omgeving, te beginnen bij je huidige en eerdere opdrachtgevers. Het klinkt als een open deur, maar minder dan 50% van alle freelancers bezoekt potentiële opdrachtgevers. Zo verbaas ik me nog steeds over een voorval van afgelopen maand. Een bedrijf had moeite met het invullen van een vrij specialistische functie. De opdracht werd uitgezet bij verschillende bureaus. Ze kregen de juiste kandidaat aangeboden: een freelancer die de organisatie al kende. Sterker nog, hij werkte daar al een jaar in hetzelfde bedrijfsonderdeel en was op zoek naar een nieuwe opdracht. Hij was erg verrast dat hij niet wist van de vacature.

Kortom, focus op je unieke propositie, maak dit zichtbaar, zoek kansen op en doe het allemaal vooral niet alleen!

¹Publicatie van Arjan van den Born: De carrière van de zelfstandige professional in de netwerkeconomie. Wat bepaalt het succes van freelancers?

Over de Auteur

Simone Pourier Deze blogster is niet meer actief op RecTec


817 views | Reageer (2 reacties)
  • Voorlopig ga ik er nog vanuit Simone, dat voorspellen moeilijk is over de ontwikkelingen. De huidige economische crisis is redelijk uniek en de opvatting van werkgevers ten aanzien van personeel nu en in de toekomst zou wel eens aanzienlijk kunnen veranderen. Door het besef dat ZZP’ers (specialisten) ook beschikbaar zijn op het moment dat er echt behoefte aan is kan tot gevolg hebben dat werkgevers hier meer de voorkeur aan geven, boven vast personeel. Een van de voordelen van de ZZP’er is dat deze vaak veel ervaring en kennis meebrengt. Dit kan direct in het voordeel van een nieuwe opdrachtgever gebruikt worden.
    Door de huidige crisis zou flexibilisering van arbeidskrachten wel eens aanzienlijk kunnen veranderen. Daar liggen dan absoluut kansen voor de ZZP’er.

  • Voorlopig ga ik er nog vanuit Simone, dat voorspellen moeilijk is over de ontwikkelingen. De huidige economische crisis is redelijk uniek en de opvatting van werkgevers ten aanzien van personeel nu en in de toekomst zou wel eens aanzienlijk kunnen veranderen. Door het besef dat ZZP’ers (specialisten) ook beschikbaar zijn op het moment dat er echt behoefte aan is kan tot gevolg hebben dat werkgevers hier meer de voorkeur aan geven, boven vast personeel. Een van de voordelen van de ZZP’er is dat deze vaak veel ervaring en kennis meebrengt. Dit kan direct in het voordeel van een nieuwe opdrachtgever gebruikt worden.
    Door de huidige crisis zou flexibilisering van arbeidskrachten wel eens aanzienlijk kunnen veranderen. Daar liggen dan absoluut kansen voor de ZZP’er.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën